Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-03-25, 09:02
Moderator
Ruskigbusss avatar
Kaffet i fiskdisken - låter som en uppfinning av den lokala handlaren.

Annars är placeringen av varor inte något som sker slumpmässigt.
Det finns en hel vetenskap kring det här. Affärskedjorna har särskilda konsulter som åker runt och hjälper handlarna att möblera och de har innan dess suttit med ganska sofistikerade programvaror och ritat upp.

Kallas för space management.
Citera
2005-03-25, 10:26
Medlem
Kowalskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjoffeman
Den här frågan kanske passar här:
Jag för besök i morgon så jag handlade en burk Nescafe på Ica i förmiddags.
Jag letade och letade utan att hitta så till slut vart jag tvungen att fråga en lirare. Fick till svar att kaffet finns på fiskavdelningen. Jag smet dit och frågade en man som stod och filéade lax och jodå, på en hylla bakom honom i ett av hörnen fanns burkarna inklämda. Vilket bra sätt att sälja kaffe på eller hur.
Jag kom mig aldrig för att fråga, men vad i helvete gjorde kaffet ibland laxfiléerna. Jag hajjar ingenting.........gör nån annan det
Men visst var det bara snabbkaffet som såldes från fiskdisken? Inte vanligt brygg/kok-kaffe?
För det låter riktigt skumt i så fall
Citera
2005-03-25, 11:11
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kowalski
Men visst var det bara snabbkaffet som såldes från fiskdisken? Inte vanligt brygg/kok-kaffe?
För det låter riktigt skumt i så fall

Bara just Nescafé inte Icas frystorkade t.ex.
Citera
2005-03-25, 11:16
Medlem
Kowalskis avatar
Citat:
Bara just Nescafé inte Icas frystorkade t.ex.
Just det. Pundare snor det o säljer vidare till någon mindre nogräknad annars. Svårare att sälja Ica-kaffe till en kiosk .
Citera
2005-03-25, 12:42
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kowalski
Just det. Pundare snor det o säljer vidare till någon mindre nogräknad annars. Svårare att sälja Ica-kaffe till en kiosk .

you´ve got a point there
Citera
2005-03-25, 12:57
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mariana
Läste ngnstans att det är nescafe ,batterier,strumpor
o chokladkakor som är mest stöldbegärliga i den ordningen tror jag...
men det är ju helt ovetenskapligt
Det som aldrig funnits öppet exponerat är saffran. Saffran är dyrt, det kostar mellan 20 000 och 40 000 kronor kilot. Snacka om stöldbegärlig vara.
Citera
2005-03-25, 14:12
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Det som aldrig funnits öppet exponerat är saffran. Saffran är dyrt, det kostar mellan 20 000 och 40 000 kronor kilot. Snacka om stöldbegärlig vara.

I en vanlig svensk livsmedelsbutik hittar man ungefär ett 50-tal olika kryddor i kryddhyllan. Men det finns en krydda som saknas, och du vet vilken. Det är den där som är så oerhört beroendeframkallande att den måste förvaras under strikt bevakning vid kassorna.
Visst, påsarna är små, kilopriset skyhögt - men vem i hela friden skulle vilja toksnatta just saffran ā 10 kr påsen? Hur många kilo saffran förmår en normalfuntad människa göra av med innan hållbarheten gått ut? Hur många människor lever på enbart paella och lussebullar?

Svaret måste snarare vara att det finns en saffransrelaterad kriminalitet, som min ICA-handlare känner till, men inte jag! Vad kan det rimligen vara? Kan saffran injiceras eller rökas? Är det explosivt? Har saffran en koppling till terrorism? Sitter det hårdföra saffranslangare i våra fängelser redan idag?

eller hur.............
Citera
2005-03-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag avskyr också när det ändras på fungerande koncept, två av de matbutiker jag handlar en del på har genomgått förändringar hyllmässigt, även fast det är ett bra tag sedan händer det fortfarande att man hamnar i fel ände av stället.

ändrat kundflöde => merförsäljning, så enkelt är det, därför vill man möblera om ibland

och yes, snabbkaffe är sjukligt stöldbegärligt... slår lätt köttet då köttet oftast är stöldmärkt och kaffet ej är det...
Citera
2005-03-28, 14:02
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remadde
ändrat kundflöde => merförsäljning, så enkelt är det, därför vill man möblera om ibland

och yes, snabbkaffe är sjukligt stöldbegärligt... slår lätt köttet då köttet oftast är stöldmärkt och kaffet ej är det...

Det verkar ju lite udda
Citera
2005-03-28, 17:19
Medlem
Kan svaret kanske vara pensionärer?
Låter som en av de varor de kan tänkas vara ute efter.

Angående saffran så blev väl Sverige nästan utan någon Jul för inte så länge sedan pga. en stöld...
Citera
2005-03-28, 19:35
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Kan svaret kanske vara pensionärer?
Låter som en av de varor de kan tänkas vara ute efter.

Angående saffran så blev väl Sverige nästan utan någon Jul för inte så länge sedan pga. en stöld...

Undrar vem som köpte in det partiet. Måste vara en riktig dåre
Citera
2005-03-28, 19:52
Medlem
M2ks avatar
Citat:
I en vanlig svensk livsmedelsbutik hittar man ungefär ett 50-tal olika kryddor i kryddhyllan. Men det finns en krydda som saknas, och du vet vilken. Det är den där som är så oerhört beroendeframkallande att den måste förvaras under strikt bevakning vid kassorna.
Visst, påsarna är små, kilopriset skyhögt - men vem i hela friden skulle vilja toksnatta just saffran ā 10 kr påsen? Hur många kilo saffran förmår en normalfuntad människa göra av med innan hållbarheten gått ut? Hur många människor lever på enbart paella och lussebullar?

Svaret måste snarare vara att det finns en saffransrelaterad kriminalitet, som min ICA-handlare känner till, men inte jag! Vad kan det rimligen vara? Kan saffran injiceras eller rökas? Är det explosivt? Har saffran en koppling till terrorism? Sitter det hårdföra saffranslangare i våra fängelser redan idag?

eller hur.............
Kanske giftmördare? Det är sant att saffran är giftigt. Om ett litet barn får tag på ett paket saffran och sätter i sig bara några tiondels gram, så kan det bli allvarligt förgiftat! Så förvara alltid saffran och andra kryddor så att barn inte kan komma åt dem!
ref. http://expressen.se/index.jsp?a=221316
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in