Fan vilken bra topic! Att jag inte tänkte på detta själv som varit med om just det du beskriver.
Jag skulle ta hit min fru från sydafrika,medans jag va student. Då vägrade de tala om vilka krav som ställs på inkomst för att man ska få bjuda in någon på turist-visum till Sverige (Schengen området).
De vägrade säga hur hög lön man behöver och det står inget på
http://www.swedenabroad.com/ .
Så jag ansökte och ansökan blev icke godkänd. Sen ville de att jag skulle betala in ny avgift för ny ansökan då min ena förälder bjöd in henne till landet istället. De vägrade även då säga hur hög lön man behöver!! Detta höll på i 4.5månader medans jag ringde dem varje dag (9000 i comviq amigo räkningar).
De vägrade svara på hur lång tid den nya ansökan skulle ta,VILKET GJORDE DET OMÖJLIGT FÖR MIG ATT VETA VILKET DATUM DEN NYA FLYGBILLJET-JÄVELN SKULLE VA BOKAD TILL.Vilket gjorde en ny ansökan omöjlig eftersom man måste ha med bokad biljett i ansökan. Jag krigade samtidigt med flygbolaget angående ombokning av biljetten. Jag gick till advokat för att stämma ambassaden/personalen.
Efter 4.5 månader utan sex så kan du förstå att jag va frustrerad. Jag va redo att skära halsen av den där jävla ambassadören ifall han inte lyssnade och godkände min frus visum. Efter att jag ringt UD några gånger så blev jag kopplad till gubbjäveln. Han frågade vad saken gällde och blev genast spydig och högfärdig när jag sa att det gällde ett visum -"Du har ringt till heeelt fel person"-varpå jag svarade "Jag pratar visst med rätt person!!! Jag vill prata med dig om paragraf blablah rätten till information och rätten som kund paragraf blahblah!! Jag har väntat i över 4 månader på ett turistvisum.. FINNS DET INGEN SOM HAR KOMMANDO DÄR BORTA!?". Då ändrade han sin ton och frågade vad jag hette och sa att han skulle ringa ambassaden igen.
INGET HÄNDE.
Efter att jag sedan mailat ambassaden för 10tusende gången (denna gång med namn på min advokat och vad jag tänkte göra) så ändrade även de fittorna sin ton och sade att de skulle acceptera en ny kostnadsfri ansökan och att det denna gång skulle gå "vääldigt snabbt".
Jag funderade seriöst på att åka till ambassaden och slå ihjäl dem. Bra att jag slapp göra det.
Ansökan om visum blev godkänd.
De är jävla fascister som gömmer sig bakom papper på kontor. Man ska vägra va ett skämt de ska prata om på fikarasterna! Ge dem vad de förtjänar!!!
Citat:
Ursprungligen postat av rumpanskumpan
Ja, jag har alltid förundrats över detta.. ambassader.. Spelar ingen roll om den är svensk, tysk eller koreansk. Alla ambassader har otrevlig personal som är dryga uppåt väggarna, finns det någon realistisk förklaring till detta?
Jag ser en ambassad lite som en reklamplats på ett internationellt spektra - sitt egna land i ett annat land, och då blir man bemött med spydighet och djupa suckar?
Kan tillägga att jag aldrig bidragit med något "problem" vid besök till ambassader; varit visumfix och trix där alla papper är i ordning m.m men ändå så är folk dryga...
Vad är era upplevelser vad gäller ambassader, Svenska som utländska? Vad bör/kan man göra för att ambassader ska bli lite trevligare att "besöka"?
Jag tycker det är nog nu, att svenskar blir otrevligt bemötta när de besöker en svensk ambassad i utlandet..
Mvh