2019-10-09, 23:47
Medlem
Antagligen placebo effect men under tiden jag rökte tyckte jag alltid att långa cigg smakade annorlunda. Räckte även gott och väl för min del med korta.
Citera
2019-10-09, 23:53
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nej, det är samma längd på filtren.

Är du säker? Bildgooglar man Marlboro 100 vs Standard så ser har 100 helt klart längre filter.

Att själva ciggen är längre bidrar ju också till en lite mildare smak, oavsett.

Sist men inte minst är människan ett vanedjur. Har man en gång vant sig att röka en viss sorts cigaretter så ska det mycket till för att ändra sig.
Citera
2019-10-09, 23:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2019-10-10, 14:11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Är du säker? Bildgooglar man Marlboro 100 vs Standard så ser har 100 helt klart längre filter.

Att själva ciggen är längre bidrar ju också till en lite mildare smak, oavsett.

Sist men inte minst är människan ett vanedjur. Har man en gång vant sig att röka en viss sorts cigaretter så ska det mycket till för att ändra sig.

Kan du länka en sån bild, för jag ser bara bilder när man ser själva pappret och inte filtret i sig på bilderna.
Citera
2019-10-10, 16:07
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan du länka en sån bild, för jag ser bara bilder när man ser själva pappret och inte filtret i sig på bilderna.

http://i.imgur.com/qyGdd5p.jpg

Det där verkar iofs vara jämförelse mellan 100 och den kortare versionen (72mm), nu röker jag inte själv (längre) så har inga cigg att tillgå att mäta men jag tror att standarden här är det som man på vissa ställen kallar "king size" som ligger på 84mm.

Men man får väl utgå att filtret på också är en annan längd, eller?
Citera
2019-10-10, 17:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
http://i.imgur.com/qyGdd5p.jpg

Det där verkar iofs vara jämförelse mellan 100 och den kortare versionen (72mm), nu röker jag inte själv (längre) så har inga cigg att tillgå att mäta men jag tror att standarden här är det som man på vissa ställen kallar "king size" som ligger på 84mm.

Men man får väl utgå att filtret på också är en annan längd, eller?

Fast nu är det som jag sa, en bild där pappret visas. Hur vet du hur långt själva filtret är? Eller vet du att filtret har samma längd som pappret som på nåt sätt markerar?

Sidofråga:
Om det nu är så att filtret är längre så tror man ju att mer av det farliga stannar i filtret och då borde väl själva ciggen bli mindre farlig?
Citera
2019-10-10, 17:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast nu är det som jag sa, en bild där pappret visas. Hur vet du hur långt själva filtret är? Eller vet du att filtret har samma längd som pappret som på nåt sätt markerar?

Sidofråga:
Om det nu är så att filtret är längre så tror man ju att mer av det farliga stannar i filtret och då borde väl själva ciggen bli mindre farlig?
Paradoxalt nog är cigaretten faktiskt mer farlig ju mildare den är eftersom man drar djupare bloss på en mildare cigarett, samt att lungans reflex att dra ihop sig vid kontak med rök fungerar sämre ju mildare röken är.

Edit: Filtrens beskaffenhet vågar jag inte uttala mig om eftersom det var längesedan jag höll i en cigarett.
Senast redigerad av Mr.Woods 2019-10-10 kl. 17:57.
Citera
2019-10-10, 18:01
Medlem
Skarphedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag har sett att man kan välja långa varianter av vissa märken. Varför röker inte alla dessa långa då det borde vara mer tobak till samma pris? Smaken borde ju vara densamma också då det är samma tobak i kort/lång.

Håller helt med dig. Långa cigaretter är överlägsna korta jävlar. Om man nu känner för att röka en kort cigg kan man istället blott röka delar av den långa. Man får ju inte samma smak från början förvisso, då de korta ciggen möjliggör en snabbare nikotinhit och snabbare stark smak. Detta på grund av längden. Den brända ytan av den långa ciggen hinner svalkas av mer än dess korta motpart.
Citera
2019-10-28, 22:27
Medlem
Sommar: Långa, då är det trevligt att stå med en cigg i handen och njuta i solen

Vintern: Korta eller snus. Vem fan vill stå i kylan och röka länge?!?!
Citera
2019-11-06, 14:07
Medlem
Antar att dom långa är mer löspackade och är utblandade med mer tobaks-substitut, känns bara onödigt för min del att få mindre nikotin per bloss och dra i sig mer papper och rök
Citera
2020-11-13, 03:27
Medlem
Är det mer nikotin i dom långa?
Citera
2020-11-13, 03:31
Medlem
Krokosauriens avatar
jag röker korta cigg på vintern och långa på sommarn. När man röker under vintern orkar jag inte stå ute i kylan alltid så länge och det känns segt att ens rökkompisar väntar en extra minut på en med sin långa cigg i minusgrader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in