2005-03-21, 17:29
Medlem
Ska hoppa på Civilekonom utbildningen på Handels till hösten. Jag har förutom affärintresse även intresse av IT. Funderar på om man kan läsa IT-kurser vid sidan av eller under somrarna som skulle ge mig kunskap som krävs om man nu skulle satsa på en karriär som projektledare inom IT eller IT chef.

Kom gärna med bra tips!
Citera
2005-03-21, 18:13
Medlem
InkoPinkos avatar
Om jag vore du hade jag läst till civilingenjör och läst ekonomi parallellt. Jag tycker att det verkar passa din intressen bättre än att bli civilekonom.
Citera
2005-03-21, 19:02
Medlem
Har varit inne på det förrut men bestämt mig för Civilekonom på Handels. Känns som jag behöver den utbildningen i grunden. Har även planer på att kanske starta eget eller jobba upp mig inom företag. Har inte så stort intresse av att börja läsa fysik, teknik på högskolan. Finns ingen direkt intressant utbildning för mig inom den tekniska grenen annars. Tror det smartaste alternativet är att utbilda mig till civilekonom och sedan läsa till kurser kanske på Ituniversitet som t.ex Business Technology.
Citera
2005-03-21, 19:07
Medlem
-jOE!s avatar
Blir det Handels Göteborg eller Stockholm?
Citera
2005-03-21, 20:03
Medlem
Blir Göteborg för min del

Lägger nog till Business Technology på IT-universitet efter..
Citera
2005-03-21, 20:16
Medlem
Hårbolls avatar
Jag är nog benägen att hålla med InkoPinko.

Projektledarrollen inom mjukvaruutveckling brukar tillsättas med ingenjörer. Att läsa på handels och komplettera med lite IT-kurser ger dig däremot bra möjligheter att söka Civ. Ek. jobb inom IT-branchen.

Det är möjligt att jag missuppfattat dig lite, men som jag tolkar det så borde du ha en stabil grund med "software engineering" och komplettera med management/ekonomi.
Citera
2005-03-21, 21:43
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deepy
Ska hoppa på Civilekonom utbildningen på Handels till hösten. Jag har förutom affärintresse även intresse av IT. Funderar på om man kan läsa IT-kurser vid sidan av eller under somrarna som skulle ge mig kunskap som krävs om man nu skulle satsa på en karriär som projektledare inom IT eller IT chef.

Kom gärna med bra tips!

Kan du konkretisera vad du menar med projektledare inom IT eller IT chef?
Citera
2005-03-21, 22:43
Medlem
hbws avatar
Om du vill bli "IT-chef" eller "projektledare inom IT" så måste du kunna IT främst och kanske ekonomi i andra hand; och det är nog därför civilingenjörer av olika slag oftast sätts på de posterna. Det du skulle läsa om jag har förstått det rätt skulle nog snarare vara främst ekonomi och därefter IT...
Citera
2005-03-22, 07:33
Medlem
meshgrid(x,y)s avatar
Projektledare IT luktar civilingenjör lång väg. Skall du plugga i Göteborg så kolla upp Z-programmet på Chalmers. Mycket tekniska kurser (från M, D & E) blandat med ekonomi, arbetsorganisation (I) och en mycket hög valfrihet i de senare årskurserna.
Citera
2005-04-26, 02:25
Medlem
Kom hem från USA precis så jag har inte kunnat svara så bra.

Tror jag formulerade mig lite dumt. Förstår givetvis själv att vill man vara projektledare inom IT är det ju klart fördel att ha läst civilingenjör IT. Har ju som sagt intresse för business och IT. Min plan har varit att ta mig igenom Civ. ekonomlinjen och sedan läsa extra kurser inom IT (helger eller somrarna) för att få ett kvitto på min kunskap där också. Hade alltså tänkt kombinera IT och ekonomi så bra som det går. När jag kommer in på handels i GBG så ser jag det som ett utmärkt tillfälle att ta den så jag har en civ.ekonomutbildning i grunden och sedan läsa IT vid sidan (är inte intresserad av att bli programmerare, också ett av själen jag inte väljer ingenjör IT)

Skulle ha lite tips på hur jag ska lägga upp mina utbildningar som bäst, vilka IT-kurser ska jag läsa? FInns det några bra utbildningar som sammankopplar IT mer affärsmässigt?

Ge de tips ni kommer på

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in