2012-08-14, 21:07
Medlem
Hej, jag har börjat göra en dryck, någonting vin/mäsk liknande iallafall.
Och fått höra att man kan få riktigt ont i magen om man inte klarnar detta och tillsätter jässtopp.

Kan jag på något sätt tillverka dessa saker själv?
eller behöver man inte alls klarningsmedel och jässtopp , utan man klarar sig från ont i magen ändå?
Kan det räcka med att bara sila detta genom typ en ''tetång'' som man använder när man ska dricka löstee?
Citera
2012-08-14, 21:18
Medlem
Dexters avatar
Nu är det länge sen jag höll på med sånt, men ska du dricka det som det är bör du låta det klarna ordentligt. Naturlagarna sköter detta med tiden, vill du skynda på processen tillsätter du klarningsmedel Har för mig att det finns ett par olika varianter, dels ett pulver och dels en flytande variant. Googla så hittar du säkert hur mycket info som helst
Citera
2012-08-14, 21:23
Medlem
Per Feckts avatar
Länge sen jag höll på också. För 20 år sen gjorde jag och en kompis 125 liter öl. Vi använde aldrig jässtopp (minns inte ens att det fanns då), men använde alltid klarningsmedel. Det blir mycket trevligare att dricka när det är klart också. Det kommer inte att bli klart genom att sila det genom en tesil.
Citera
2012-08-14, 21:25
Medlem
honesttogods avatar
låter du det bara stå tillräckligt länge dör jästen och det klarnar.
orkar du inte vänta en månad på det, kan du köpa jässtopp och klarningsmedel för typ 20:-
Citera
2012-08-18, 11:51
Medlem
Problemet är ju att där jag bor har vi inte ÖoB och vill inte beställa från nätet. Men jag skiter i att klarna det och dricker det som det är. Fast inte i så stora mängder. Handlar ju bara om en halvliter som jag och en kompis ska splitta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in