2025-12-29, 23:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hela bildserien kan skådas där: https://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/hemma-hos-christer-pettersson-bilder.html

Antimakass. Jag fäster mig vad som ser ut som funktionen av en bönpall och ett litet altare mot fönstret.

Att han var troende är nog det främsta skälet till att man inte bör fästa alltför stor vikt vid att han av allt att döma var på väg att erkänna mordet för Mårten Palme innan han dog.

Om CA hade gjort så hade man väl nästan kunnat säga case closed. Men CP kan mycket väl ha haft religiösa anledningar till att ta på sig skulden för något han inte gjort. Antagligen för att ge Lisbeth sinnesro.
Citera
2025-12-30, 00:06
Medlem
Har väl letat slarvigt men varför kallades 357:an som polisen plockade av Harri M "Eskilstuna-vapnet"?
Citera
2025-12-30, 09:15
Medlem
Brottets baná...? Skaffade mig a drs bekansksper som inga ingra skaffar sig, när de vä er upp... jag är lite hes.

Från det ena till det andra. Jag har en fråga. Stämmer det att Christer jobbade på ett tryckeri. Under 1960-talet? Någon som vet viket tryckeri?
Citera
2025-12-30, 09:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Hela bildserien kan skådas där: https://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/hemma-hos-christer-pettersson-bilder.html

Antimakass. Jag fäster mig vad som ser ut som funktionen av en bönpall och ett litet altare mot fönstret.

Det finns ett Hemma hos -reportage i Z från 1991 med lite mer levande vardagsrealism. Vet inte om det finns tillgängligt någonstans på nätet numera. Ett exemplar av numret verkar betinga ett pris av en habil skopa dåligt tjack.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Att han var troende är nog det främsta skälet till att man inte bör fästa alltför stor vikt vid att han av allt att döma var på väg att erkänna mordet för Mårten Palme innan han dog.

Om CA hade gjort så hade man väl nästan kunnat säga case closed. Men CP kan mycket väl ha haft religiösa anledningar till att ta på sig skulden för något han inte gjort. Antagligen för att ge Lisbeth sinnesro.

"Bönepallen" är väl snarare en fotpall?
Citera
2025-12-30, 09:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZambandZentral
Brottets baná...? Skaffade mig a drs bekansksper som inga ingra skaffar sig, när de vä er upp... jag är lite hes.

Från det ena till det andra. Jag har en fråga. Stämmer det att Christer jobbade på ett tryckeri. Under 1960-talet? Någon som vet viket tryckeri?

Som pappersskärare möjligen.

Efter Realskolan 1965
2 år i Kalle Flygares teaterskola
Värnplikten (I 21, Sollefteå)
Pappersskärare i Solna i 2 år
SKF:s gjuteri, Katrineholm mars 1972 - juni 1975
Egen bokföringsfirma juli 1976 - november 1977
Januari 1983 och fram till 26.5 -83 stämplade Pettersson
Helenelunds BMX-klubb som allt i allo från 26.5 -83 - 24.4 1984
Väntade nu på städledarutbildning (1984)

Källa: Christer Petterssons personundersökning 1984 (Kriminalvården)
Citera
2025-12-30, 09:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har väl letat slarvigt men varför kallades 357:an som polisen plockade av Harri M "Eskilstuna-vapnet"?

GrK brukar vara en bra källa som förklarar vissa "begrepp" och möjligen är det just detta vapen som beskrivs på sida 200.
"Alla polisdistrikt erhöll den 1 april 1986 direktiv om hur undersökningen och avrapporteringen skulle gå till.
Samtliga polisdistrikt avrapporterade uppdraget men någon utvärdering av de insamlade uppgifterna kom inte att ske.
Uppgifterna, som samlades i fyra pärmar, håller för närvarande (1999) på att datoriseras, vilket enligt den registeransvarige kommer att leda till ökad sökbarhet.
Aktionen ledde till att ett vapen anmäldes stulet; en revolver som hade tillgripits vid ett inbrott i Eskilstuna. Vid en genomgång av förundersökningen i anledning av brottet har det emellertid visat sig att inbrottet skedde efter mordet på Olof Palme."

Ofta när det kommer till benämningar av vapen så är det där de blev stulna (eller användes).
Ta t.ex. Mockfjärds-revolvern
Namnet där kommer från bankrånet i Mockfjärd. (Användes även i Bruzaholm några veckor tidigare, men avfyrades då inte)
Samma vapen har även namnet Haparanda-vapnet, då det stals där.
Citera
2025-12-30, 10:06
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
GrK brukar vara en bra källa som förklarar vissa "begrepp" och möjligen är det just detta vapen som beskrivs på sida 200.
"Alla polisdistrikt erhöll den 1 april 1986 direktiv om hur undersökningen och avrapporteringen skulle gå till.
Samtliga polisdistrikt avrapporterade uppdraget men någon utvärdering av de insamlade uppgifterna kom inte att ske.
Uppgifterna, som samlades i fyra pärmar, håller för närvarande (1999) på att datoriseras, vilket enligt den registeransvarige kommer att leda till ökad sökbarhet.
Aktionen ledde till att ett vapen anmäldes stulet; en revolver som hade tillgripits vid ett inbrott i Eskilstuna. Vid en genomgång av förundersökningen i anledning av brottet har det emellertid visat sig att inbrottet skedde efter mordet på Olof Palme."

Ofta när det kommer till benämningar av vapen så är det där de blev stulna (eller användes).
Namnet där kommer från bankrånet i Mockfjärd. (Användes även i Bruzaholm några veckor tidigare, men avfyrades då inte)

Sucksdorff då? Eller är det samma vapen som antingen Mockfjärds- eller Haparandavapnet? Har inte blivit riktigt klok på dessa genom åren, somliga säger si, andra så? Kan det rent av vara det vapnet Cedergren hade en period?

Stals inte Sucksdorffs-vapnet typ 1979 på adress inte långt ifrån själva Cedergren? Och vapnet rörde sig "under jord" ett par åt bland dåtida småbus och påstås till slut ha sålts av småkriminell halvfigur inom "konstvärlden"? Eller har jag rört ihop det? Vapnet hamnade slutligen på vischan hos någon märklig "bonde"? Förenklat skrivet, men har jag något rätt i detta?
Citera
2025-12-30, 10:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Sucksdorff då? Eller är det samma vapen som antingen Mockfjärds- eller Haparandavapnet? Har inte blivit riktigt klok på dessa genom åren, somliga säger si, andra så? Kan det rent av vara det vapnet Cedergren hade en period?

Stals inte Sucksdorffs-vapnet typ 1979 på adress inte långt ifrån själva Cedergren? Och vapnet rörde sig "under jord" ett par åt bland dåtida småbus och påstås till slut ha sålts av småkriminell halvfigur inom "konstvärlden"? Eller har jag rört ihop det? Vapnet hamnade slutligen på vischan hos någon märklig "bonde"? Förenklat skrivet, men har jag något rätt i detta?

Just ja, en annan namnsättning, efter "ägaren" Arne Sucksdorff.
Det är ytterligare ett vapen.
Stals -77 om jag inte minns fel, eller var det -79? Hemma hos Arne i Stockholm.

I övrigt minns jag inte detaljerna, men visst fanns det väl kopplingar till Sigge ja.
Citera
2025-12-30, 11:13
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:

I övrigt minns jag inte detaljerna, men visst fanns det väl kopplingar till Sigge ja.

Jag är osäker på år, kan ha varit redan 1977.

Minns jag rätt, var det i det närmaste enbart vapnet som stals, i princip inget annat förutom någon kamera, lägenheten för övrigt var i hyffsad ordning. Vilket kan berätta en del om såväl brottet som gärningsmannen. Och jag vet att man lokaliserat någon fifflande "konst-gök" som förvarade vapnet en period. Minns inte hans namn. Men en dåtida känd kriminell filur.

Har för mig vapnet cirkulerade och bytte ägare under en del år på åttiotalet, innan det just slutligen (väl?) hamnade hos någon "Bonde" eller unik herre ute på vischan på nittiotalet, som menade sig haft vapnet och "känt till" dess historia och inblandning i MOP, men som ville ha en ansenlig summa klöver för att såväl berätta som att överlämna vapnet till polisen - vilket givetvis aldrig hände. En märklig historia. Har inte hundra koll på den. Men det är ju ännu en revolver "av rätt typ" som inte blivit avdiskad. Irriterande.
Citera
2025-12-30, 11:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Jag tror att det så kallade Eskilstuna-vapnet kan vara det som vapenaktionen uppdagade som utom innehavarens kontroll och förlorat utan dennes vetskap. Det var initialt inte möjligt att fastställa när det försvunnit bara att det skett 1985 eller -86, drar jag mig till minnes. Men eftersom det är avfört efter viss utredning (avsnitt KC) enligt GrK, så kunde det väl fastställas. Enligt tidningsuppgifter avfördes det dock efter provskjutning utförd av tyska BKA 1989 (DN 900225).

Man fäste stort hopp till detta vapen inför åtalet mot CP, men som alltså grusades.

Är detta ett och samma vapen verkar det ha omgärdats av tre oklarheter.

- Innehavaren kan ej visa upp det för PU efter kallelse och har förlorat det utan att saken är anmäld.

- Eftersom man fortsatt var intresserad av vapnet kan det inte med säkerhet ha kunnat avföras i kraft av fastställd tid för inbrott?

- Att det krävdes särskild provskjutning i Tyskland för att kunna avföra det, torde innebära att gängse jämförelser inte kunde ge tydligt besked. Sköt det nolla?
Citera
2025-12-30, 11:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

En intressant men förmodligen felaktig uppgift som förekommer i vissa sammanhang är att Sucksdorffsrevolvern ska ha varit försedd med en åtta tum lång pipa.

Det var en mycket sällsynt förekommande piplängd i detta rike. Samtidigt som BKA, enligt Krusell, efter sina undersökningar av mordkulorna uttalat att dessa mest sannolikt utskjutits ur en pipa av längden åtta tum.
Citera
2025-12-30, 11:51
Medlem
Citat:

Jo, just den passagen i GrK som gjorde mig fundersam. Det är väl den enda övriga referensen till Eskilstuna-vapen i kommissionens text. Men om det vapnet stals först efter mordet är det inte Harris revolver.

Hittade mer i Oxen-avsnittet. I ett förhör påstås att Eskilstuna-vapnet blev stulet i början av 1985 för att sen hamna hos Sigge C som överlåter det till Harri M en kort tid efter mordet.

https://wpu.nu/images/5/50/Pol-1988-11-15_KA10389-00-B_Lars_Larsson.pdf

Citat:
Jag tror att det så kallade Eskilstuna-vapnet kan vara det som vapenaktionen uppdagade som utom innehavarens kontroll och förlorat utan dennes vetskap. Det var initialt inte möjligt att fastställa när det försvunnit bara att det skett 1985 eller -86, drar jag mig till minnes. Men eftersom det är avfört efter viss utredning (avsnitt KC) enligt GrK, så kunde det väl fastställas. Enligt tidningsuppgifter avfördes det dock efter provskjutning utförd av tyska BKA 1989 (DN 900225).

Man fäste stort hopp till detta vapen inför åtalet mot CP, men som alltså grusades.

Är detta ett och samma vapen verkar det ha omgärdats av tre oklarheter.

- Innehavaren kan ej visa upp det för PU efter kallelse och har förlorat det utan att saken är anmäld.

- Eftersom man fortsatt var intresserad av vapnet kan det inte med säkerhet ha kunnat avföras i kraft av fastställd tid för inbrott?

- Att det krävdes särskild provskjutning i Tyskland för att kunna avföra det, torde innebära att gängse jämförelser inte kunde ge tydligt besked. Sköt det nolla?

Ett omhändertaget vapen som med stor sannolikhet fanns på Tegnérgatan mordkvällen. Bör ha varit högintressant. Utgår från att det inte avfärdades lättvindigt.
Senast redigerad av Bemp 2025-12-30 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in