2013-07-15, 18:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Mordet på Olof Palme är ett aldrig utläkt sår i den svenska samhällskroppen. Åsa Moberg har läst Hans Hederbergs nyutkomna essäbok "Offret & gärningsmannen".

Citat:
Men på alla nivåer av dramat redovisas här i lågmäld ton en lång en serie omständigheter, i stort sett utan kommentarer, som övertygar mig som läsare om det rimliga i att beteckna Pettersson som gärningsmannen, trots att han friades i Svea Hovrätt fast han fälldes in tingsrätten.

Lisbeth Palme sa till Hans Hederberg fyra år efter mordet att det borgerliga Sverige tog revansch på Olof Palme genom att släppa ut hans mördare på gatan.

I bokens epilog noteras hennes iakttagelse att hovrättspresidenten Birgitta Blom var gift med en moderat riksdagsledamot, vilket ingen gjorde någon affär den gången. Men senare fick Lisbet Palme veta att Birgitta Blom också satt i styrelsen för stiftelsen Svenska Dagbladet. Eftersom den tidningen stod för den salongsfähiga grenen av det utbredda borgerliga Palmehatet kan man hålla med Lisbet Palme om att Blom borde ha förklarat sig jävig.
Citat:
Att domen mot Christer Pettersson inte kunde fastställas i hovrätten berodde bland annat på att rättsväsendets tjänstemän i missriktad hänsyn mot Lisbet Palme lät bli att banda förhören med henne. Ingen klargjorde vilka följder den bristande dokumentationen kunde få, kanske för att förhörsledarna inte själva begrep det.
Citat:
Förmodligen är det mina egna fördomar som förklarar överraskningen över Pettersson medelklassbakgrund. Christer Pettersson var mycket intelligent, IQ 130 (dock inte lika hög som Palmes, som hade 154.) En period arbetade Pettersson i filmbranschen, hos filmproducenten Bosse Wanngård. När arbetsgivaren upptäckte hans checkbedrägerier mot kontoret försvann han.
Citat:
En kränkt narkoman med superkort stubin, med tillgång till vapen och noll impulskontroll, det är den bild Hans Hederberg ger av hur själva mordet gick till.

Men det är på sätt och vis en mindre viktig detalj i denna breda målning av hur illa det kan gå när en mycket aggressiv och utagerande människa blir brännpunkt för ett politiskt hat som tillåtits fritt flöde också i de förnämsta kretsar.

http://hd.se/kultur/boken/2010/06/16/tillbaka-till-ruta-ett/

Blom borde sannerligen ha förklarat sig som jävig, ja!
Senast redigerad av Grandioso 2013-07-15 kl. 19:08.
Citera
2013-07-15, 20:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://hd.se/kultur/boken/2010/06/16/tillbaka-till-ruta-ett/

Blom borde sannerligen ha förklarat sig som jävig, ja!

Birgitta Blom Jävig för hon satt i SVDs styrelse?????? Med den logiken var Olof Palme en KGB-tillgång för att hans bror, Claes Palme, var advokat för det sovjetägda företaget Matreco. Ett känt frontföretag för Tjekan!!!

Blom var inte den enda juristen som friade Christer Pettersson. Det gjorde även de övriga domarna i hovrätten plus Carl-Anton Spak och Mikael af Geijerstam i hovrätten. Blom och de andra juristerna lät säg inte duperas åklagarnas stjärnvittnen Roger östlund, Harri Mikkalinna och Sigvard Cedergren.

Som jag tidigare skrivit i tråden får det idag anses som klarlagt att tidpunkten i knarkspans avlyssning av Sigge Cedergren är manipulerad.

Inget trovärdigt vittne har kunnat placera ett skjutvapen hos CP. Inte heller har någon kunnat knyta honom till en magnumrevolver med ammunition för att slå igenom skottsäkra västar.
Citera
2013-07-16, 17:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
[
Inget trovärdigt vittne har kunnat placera ett skjutvapen hos CP. Inte heller har någon kunnat knyta honom till en magnumrevolver med ammunition för att slå igenom skottsäkra västar.
Har du någon gång tillåtitit dig att verkligen reflektera över möjligheten att CP trots allt
kunde vara skyldig till dådet?
Eller det är inte att tänka sig alls för dig? Du har "stängt" dig helt inför detta med en skyldig CP?
Citera
2013-07-16, 23:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har du någon gång tillåtitit dig att verkligen reflektera över möjligheten att CP trots allt
kunde vara skyldig till dådet?
Eller det är inte att tänka sig alls för dig? Du har "stängt" dig helt inför detta med en skyldig CP?

Du kan vara övertygad om att jag under 25år funderat över Christer Petterssons ev skuld i MOP. Har försökt studera allt tillgängligt material i fallet som jag kunnat komma över.

När förundersökningsprotokollet blev offentligt efter rättegångarna stod det klart för mig att Christer Pettersson inte var skyldig. Och detta har stärkts genom åren, inte minst när GK publicerades 1999.

Manipulerade TK-utskrifter, Thure Nässéns all lock&pock med Mikkalinna,Cedergren och Östlund samt ignorerandet av centrala vittnen som Storbjörk/Korhonen är några av saker som präglat min tro.

Som jag ser det är det enda som kan binda CP som gärningsman är ett blint omfamnande av Lisbeth Palmes utpekande i rättegångarna. Men då måste man till att börja med bortse från hennes inledande vittnesmål där hon inte sett något ansikte och talar om två gärningsman. Rimborn/Welanders uppgifter som låg till grund för rikslarmet har aldrig blivit förklarade. Trots tappra försök och vedervärdiga påtryckningar mot Åke Rimborn från polisledningens sida.
Citera
2013-07-22, 03:56
Medlem
Grandiosos avatar
"Vi som saknar Christer Pettersson"

https://www.facebook.com/VSSCP
Citera
2013-08-04, 18:20
Medlem
Alla ni som tror att det var Christer som sköt; Hur ställer ni er till de uppgifter som framkommit om att det faktum att även Lisbeth besköts, var fabricerat? Det kan man läsa om bland annat här: http://www.politiskamord.com/HemligtScenario.pdf

Vad säger detta - rent hypotetiskt - i kombination med konfrontationen, om hennes trovärdighet?

Det föder en intressant, även denna hypotetisk, tankegång. Om Lisbeth medvetet ljuger för att dölja hur det egentligen gick till... varför skulle hon det? Varför vill man dölja vem som mördade ens make? Varför så tyst kring henne de senaste 20+ åren? Varför dog Holmér i Cancer efter han blev sågad av både rättsväsende och media? För att han visste något och såg hela sin person fördärvad pga media, inte konstigt man utvecklar cancer då..fäster inga "bevis" vid utsagan om Holmér men håll med om att det känns konstigt.

Lägg därtill sannolikheten att en alkis som Pettersson "råkar" vara på rätt plats, vid rätt tid, just vid ett av de enstaka tillfällen makarna Palme är utan livvakter (hur får man reda på det?), råkar ha en 357. magnum eller ekvivalent pickadoll (Som G.W målat upp som scenario i filmen en pilgrims död). Sannolikheten är nog ganska låg.

Kan det inte ha varit så att någon med intressen å Ryssland / Israel eller USA knäppte honom?
Han var pro-palestina och ledare för ett land. Ganska starka motiv för Israelerna.
Han kommunistifierade Sverige. Ganska starka skäl för vem som helst, men även för USA, att knäppa fanskapet. Han sägs ha varit lierad med USA; ganska starka skäl för Ryssarna som skjuter eller förgiftar folk i högt uppsatta positioner varje kvartal eller så.

Men Christer?
Han cashade bara in på kändisskapet. Han förvaltade det ganska väl under omständigheterna, med Aschberg och Fylking som största bidragsgivare. De sistnämnda har heller inte speciellt mycket trovärdighet, någon av dem.
Citera
2013-08-19, 21:23
Medlem
Grandiosos avatar
Anette B

Anette B var bekant med Christer P. Förhören med Anette B syftade till
att utröna om han för henne berättat något kring mordet, om hon sett
vapen hos honom, hans relation till Lars T samt om hennes kännedom
om hans person.
En stor del av materialet rörande Anette B upptas av förundersökningsmaterial
från 1991 avseende brottsutredningen mot Christer P
efter det att denne misshandlat Anette B. Av det materialet framgår att
Anette B från början av 1991 umgicks med Christer P. Hon blev sedan
svårt misshandlad av denne vid upprepade tillfällen. Christer P dömdes
sedermera för detta till ett längre fängelsestraff. De behöll dock en viss
kontakt. Under de många förhören uppgav Anette B så småningom att
Christer P för henne vid två tillfällen gjort uttalanden av innebörden att
han skulle ha begått mordet på Olof Palme. Han hade dock aldrig
berättat om några närmare detaljer. Beträffande mordkvällen hade han
inte sagt annat än att han var i stan den aktuella kvällen och att han
somnade på tåget hem och åkte förbi Rotebro. Han hade vidare uppgivit
att han inte skulle kunna dömas, eftersom man aldrig skulle kunna
hitta vapnet. Uppgifterna hade lämnats på tu man hand. Anette B hade
aldrig sett något skjutvapen hos Christer P, men däremot en kniv.
Anette B uppgav vidare att Christer P varit mycket fäst vid den s.k.
bombmannen. Han hade även för henne berättat, att han hjälpt denne
att ställa ut en väska i Nacka, vilket hade resulterat i en explosion.

Hon fick vidare frågor om ”Hugo”. Bakgrunden var att det i
utredningen och även i förhören med Anette B framkommit uppgifter
om att Christer P ibland talade om sig själv i tredje person, under
namnet ”Hugo”. Innebörden tycks härvid ha varit att Christer P kunde
hänvisa till att det var ”Hugo”, som gjort saker Christer P inte ville
kännas vid, t.ex. i samband med att han blivit arg. Det förekom
likaledes uppgifter om att Christer P ibland kallade sig själv ”mördaren
Hugo”. Anette B bekräftade detta språkbruk. Hon sade också att
Christer P var något av en ”Dr Jekyll och Mr Hyde”-typ, dvs. att han
kunde vara som olika personer.

Anette B åberopades i resningsansökan (”T”), till styrkande av att
Christer P uppgivit att han begått mordet.

http://www.government.se/content/1/c4/12/44/9bb90f1c.pdf
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-19 kl. 21:25.
Citera
2013-10-13, 19:47
Medlem
Grandiosos avatar
"Christer Pettersson skulle erkänna Palmemordet i direktsändning. Jag var redaktör för programmet. Det gick sådär.

Det tänkta erkännandet skulle naturligtvis inte ha fått någon juridisk betydelse. Pettersson har sagt så mycket genom tiderna att hans egna vittnesmål totalt saknade trovärdighet ur rättslig synvinkel. Och med ett polisiärt sätt att se saken var mordet uppklarat. Bara enskilda knäppgökar trodde att det var någon annan än Pettersson som var gärningsmannen. Konspirationsteoretikerna brukade samlas på ABF på Sveavägen en gång om året under ledning av Fritz G Pettersson, och utomstående som deltog styrktes i övertygelsen att mördaren var Pettersson snarare än tvärtom. Så direktsändningen skulle, i bästa fall, egentligen bara kunna leverera closure. Knyta ihop säcken. Ge lite tröst. Läka det där såret.

Och tittarsiffror, förstås. "

http://gudmundson.blogspot.se/2004/09/christer-pettersson.html
Citera
2013-10-13, 22:29
Medlem
Grandiosos avatar
Intervju med Gert Fylking:

Du har firat jul med Christer Pettersson?

– Jag och Christer umgicks ganska flitigt under de sista tio åren av hans levnad. Och ja, han hade väl ingenstans att fira jul det året. Det var han och jag och mina barn.

Hur var han som människa?

– Otroligt beläst. Han hade läst allt, han kunde citera långa stycken och han hade ett otroligt minne. Sen var han givetvis skadad av alkohol och droger och sånt där. Jag hade förtroende för honom, vi hade trevligt tillsammans. Han var bostadslös och fick låna min kåk ute på Värmdö.

Både du och han hävdade att han skött Olof Palme, även om han friades. Är det moraliskt riktigt att vara vän med en mördare?

– Ja, man ska vara vän med en mördare. Däremot tycker jag att han ska få sitt straff, men vän med honom absolut. Även om jag inte tycker att han skulle gått fri.

Varför fick han förtroende för just dig?

– Han brukade säga att jag var hans enda civila vän. Resten av hans umgänge var antingen missbrukare eller myndigheter. Det är klart att det tog tid, vi hade gemensam bakgrund, hade träffats tidigare, bägge var intresserade av teater.

Vilket är ditt starkaste minne av honom?

– Ett av dem är i alla fall när vi åkte ut till Utö och det fanns bara ett rum ledigt på Utö Värdshus, bröllopssviten, som vi fick dela. Det var lite speciellt.

Blev ni någonsin oense om någonting?

– Christer var jävligt stor, bullrig och livsfarlig och drog kniv och skrek och slängde grejer.

Drog han kniv mot dig?

– Ja, det hände vid ett par tillfällen. Men, jag var inte rädd för honom. Jag sa: ”Du, Christer, lägg av”. Då la han av. Så mycket djur var han, Christer Pettersson, att han visste att man inte biter den hand som föder en. Han gillade att skrämmas, människor blev rädda bara de såg honom på gatan. Han gillade att spela skräckinjagande, men just att jag inte var rädd för honom ingav respekt hos honom.

http://nyheter24.se/noje/kandisar/569017-intervju24-gert-fylking
Citera
2013-11-21, 05:03
Medlem
Moon The Loons avatar
Finns det överhuvudtaget några vittnen som sett CP efter mordet? Han är ju som bekant en ganska iögonfallande person så jag kan tycka att det är lite märkligt om några sådana uppgifter inte finns.
Citera
2014-01-17, 17:30
Bannlyst
Ursprungliga vittnesmålen stämmer inte in på CP. Folk har ändrat sig i efterhand.
Citera
2014-02-13, 17:10
Bannlyst
Stackars människa, tragiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=AXPzC3OaLlo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in