Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-14, 17:34
  #1
Avstängd
John-Lennons avatar
Jag använde sökfunktionen men kunde inte hitta någon tråd om sitarmästaren Ravi Shankar, en musiker som jag anser förtjänar sin egen tråd här på Flashback.

Citat:
Från svenskspråkiga Wikipedia:
Ravi Shankar, född 7 april 1920 i Varanasi, Uttar Pradesh, är en indisk musiker, sitarspelare och kompositör. Efter omfattande studier inom indisk klassisk musik ledde han en instrumentalensamble i indisk radio mellan 1949 och 1956, och han bidrog musikaliskt till Satyajit Rays filmtrilogi om Apu. Han har även spelat med Ali Akbar Khan.
Shankar turnerade i USA 1957 och väckte stor uppmärksamhet, och har sedan dess varit en viktig förmedlare mellan indisk och västerländsk musikkultur. Bland annat har han samarbetat mycket med musiker från väst, till exempel Yehudi Menuhin, och i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet uppträdde han en del i rocksammanhang, till exempel vid Woodstockfestivalen, men utan att kompromissa med sin musikaliska bakgrund. Hans inflytande på The Beatles är välkänd; han lärde bland annat George Harrison spela sitar. Han har även samarbetat med Philip Glass och skrivit flera musikstycken. Ett av dem är Channels and Winds (1990).
Shankar belönades med Polarpriset 1998[3] och har vunnit flera Grammys, för albumet West Meets East med Yehudi Menuhin 1967, för albumet Concert for Bangladesh med George Harrison 1972 och för albumet Full Circle 2002.
Ravi Shankar är far till sångerskan Norah Jones och till en av dagens mest framträdande sitarspelare, Anoushka Shankar. Ravi Shankar har en brorson som även han är sitar-spelare, Ananda Shankar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ravi_Shankar

Ja, vad säger ni om Ravi Shankar och hans musik?
Citera
2012-08-14, 18:23
  #2
Medlem
Nogger1992s avatar
Ja, imponerande musiker.
Fortfarande aktiv vad jag hört, trots att han säkert är 90 år.

Ett ganska vanligt namn, rapporterades om en annan Ravi Shankar på Mitt i musiken som nyligen avlidit, men det visade sig vara en några år yngre indisk filmkompositör.
Citera
2012-08-14, 23:32
  #3
Medlem
L.A.s avatar
Imponerande att gubben fortfarande är vid liv, finns inte många levande människor på denna planet som betytt mer för musiken.
Citera
2012-08-15, 11:16
  #4
Medlem
IanPaices avatar
http://www.youtube.com/watch?v=J-6UFixVKq0&feature=fvst

Ett klipp om Jeff Beck. Vid 01:20 säger han några ord om Ravi Shankar och hur det fått honom att utforska hur man "bending notes", eller vad man säger
Citera
2012-08-15, 14:27
  #5
Medlem
Indisk musik är alltid häftig. Bygger mycket på improvisation precis som jazz. Jag tror violinisten L.Shankar är son till Ravi. Han spelade i John McLaughlins grupp Shakti.
Citera
2012-08-16, 14:40
  #6
Medlem
Ett klipp från John McLaughlin (som väl var galen på sitt sätt) och hans Shakti från 70-talet. Jag tror att violinisten L- Shankar är son till Ravi.

Iallafall en skön blandning av jazz/rock och indiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=hMwbBeLGHMY
Citera
2012-12-12, 08:26
  #7
Medlem
Clodiuss avatar
Det meddelades att den stora mästaren har dött i sviterna efter en hjärtoperation som hade kunnat ha gett honom krafterna tillbaka. Han har tydligen varit svag en längre tid, vilket ju inte är konstigt eftersom han var över 90 år gammal. Han var verkligen en imponerande musiker. Själv tyckte han nog bäst om de mer traditionella verken, vilka ju naturligtvis är mycket bra (jag lyssnar på ett just nu), men allra mest spännande var han kanske när han samarbetade med västerländska musiker och spännande brytningar och möten skedde, vilket skapade fantastisk musik. Kanske någont att tänka på dessa dagar, när multikulturalism ständigt förtalas! Bredden imponerar också - såväl Beatels som klassiskt skolade musiker samarbetade med honom. Få har förtjänat polarpriset mer än Shankar.
Citera
2012-12-12, 09:44
  #8
Medlem
tazrians avatar
Må han vila i frid!

Jag undrar om någon har tillgång till hans enastående dotter, Anoushka Shankars verk - The L?

I såfall PMa mig gärna om det. Förlorade det stycket i ett olyckligt datorhaveri
Citera
2012-12-12, 09:54
  #9
Medlem
Drozds avatar
Trist! 92 år gammal hann han bli i alla fall:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5377632

Här undervisar gammelgubben sin heta dotter Anoushka:

http://www.youtube.com/watch?v=igDsu5QWhpo
__________________
Senast redigerad av Drozd 2012-12-12 kl. 09:57.
Citera
2012-12-12, 11:03
  #10
Medlem
Ja han är en av mina favoriter vila i frid
mästaren kommer alltid att minnas dig
och din musik,
Citera
2012-12-12, 11:04
  #11
Medlem
ja hans dotter är underbart vacker
Citera
2012-12-12, 11:47
  #12
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan
ja hans dotter är underbart vacker

Anoushka... Fast Norah Jones är inte så ful hon heller och hon sjunger fint!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback