2005-03-21, 15:10
Medlem
muddafrikkas avatar
Det är mycket, mycket oklara regler angående dubbla nick här på Flashback.

I reglerna står står det följande om multipla signaturer:

Citat:
Ursprungligen postat av 1.7
Det kan finnas godtagbara orsaker att en användare har flera konton, så detta är acceptabelt så länge man inte missbrukar det.

Detta är skrivet i FAQ:
Citat:
Ursprungligen postat av admin2
Q: Vad är ett troll?
A: En användare som vägrar att ge sig, som återkommer gång på gång i nya namn även om personen är oönskad pga. upprepade regelbrott.
Förtydligande krävs.

Vad är en godtagbar orsak till att ha flera konton?
Citera
2005-03-21, 15:12
Medlem
LadyTieras avatar
1 det du tar upp äriten alls motsägelsefullt, admin pratar om bannade användare som återkommer och inte sköter sig eller som återkommer trots upprepade bannlysningar = ett troll

en smurf däremot = en extra användare är ok att ha så länge man;

sköter sig med den och inte debaterar i samma trådar.

en person som kan identifieras irl kanske vill ha en extra att diskutera sin pedofili med, sina drogvanor eller olagligheter.
Citera
2005-03-21, 18:55
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
1 det du tar upp äriten alls motsägelsefullt, admin pratar om bannade användare som återkommer och inte sköter sig eller som återkommer trots upprepade bannlysningar = ett troll

en smurf däremot = en extra användare är ok att ha så länge man;

sköter sig med den och inte debaterar i samma trådar.

en person som kan identifieras irl kanske vill ha en extra att diskutera sin pedofili med, sina drogvanor eller olagligheter.
Jag har heller aldrig påstått att det ska finnas någon motsägelse, det enda jag säger är att det är väldigt otydligt vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Håller Du inte med?

Dessutom, om jag ska komma med lite konkreta exempel, sådant som Ni brukar gilla, så undrar jag vilka av ovanstående riktlinjer som eHitler bröt mot.
Citera
2005-03-22, 07:48
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muddafrikka
Dessutom, om jag ska komma med lite konkreta exempel, sådant som Ni brukar gilla, så undrar jag vilka av ovanstående riktlinjer som eHitler bröt mot.
Du diskuterade ju med dig själv i någon tråd, åtminstone stod det så i inlägget om din varning...

Förövrigt tror jag inte det står någonstans att man inte får diskutera med sig själv i reglerna, kanske dags att det läggs till nu så det inte blir fler missförstånd??
Citera
2005-03-22, 08:12
Medlem
Aardwolfs avatar
Anser fortfarande att det är fel åt h.e att man är tilllåten att ha dubbla nick. Kan man inte stå för vad man anser fullt ut så kan man lika gärna knipa käft.

Att ha ett nick för att diskutera politik och ett för drogforumet t.ex är ju helsnurrigt.
Citera
2005-03-22, 09:11
Medlem
Comebacks avatar
edit

edit
Citera
2005-03-22, 09:37
Medlem
Hispers avatar
Så länge man som fysisk person har flera konton enligt de premisser som Lady Tiera tar upp ovan så är det OK så länge de olika kontona inte förekommer i samma trådar eller på annat sätt främjar varandra eller tillsammans agerar mot andra debattörer. Men väljer man tex att ha ett konto för politiska diskussioner och ett för diskussioner inom IT så är det OK.

Men då en medlem, oberoende om det är medlemmens enda konto eller ej, huvudsakligen ägnar sig åt icke seriösa inlägg så riskerar det att få tillsägelse, varning eller banning direkt.

I det aktuella fallet så hade eHitler en kombination av nick, avatar och ämnesval av sin enda tråd och de efterföljnade 2 inläggen som inte på något sätt indikerade att det var en medlem som hade för avsikt att vara seriös.Redan detta skulle kunnat leda till åtgärder mot eHitler. Då muddafrikka sedan postade i samma tråd, troligtvis av misstag, så hade dels regeln om postning i samma tråd överskridits, och inläggen som gjordes var trams.

I ett inlägg i Flashback tar du sedan upp problemet, dvs du tar inte frågan men moderator via PM, brott mot regel 0.7, så medges att eHitler är ett "hobbyprojekt". Hobbyprojekt som tramsar faller inte inom ramen som gör det OK att som fysisk person ha flera olika konton. Och då valde vi att banna tramskontot och varna "huvudkontot".
Citera
2005-03-22, 14:40
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Så länge man som fysisk person har flera konton enligt de premisser som Lady Tiera tar upp ovan så är det OK så länge de olika kontona inte förekommer i samma trådar eller på annat sätt främjar varandra eller tillsammans agerar mot andra debattörer. Men väljer man tex att ha ett konto för politiska diskussioner och ett för diskussioner inom IT så är det OK.
Skriv in detta i reglerna, om det nu är det som gäller.

Citat:
I det aktuella fallet så hade eHitler en kombination av nick, avatar och ämnesval av sin enda tråd och de efterföljnade 2 inläggen som inte på något sätt indikerade att det var en medlem som hade för avsikt att vara seriös.Redan detta skulle kunnat leda till åtgärder mot eHitler. Då muddafrikka sedan postade i samma tråd, troligtvis av misstag, så hade dels regeln om postning i samma tråd överskridits, och inläggen som gjordes var trams.
Regeln om postning i samma tråd? Du menar det som LT skrivit tidigare i tråden?
Det är minsann ingen regel. Hade det varit en regel hade jag inte startat den här tråden.

Citat:
I ett inlägg i Flashback tar du sedan upp problemet, dvs du tar inte frågan men moderator via PM, brott mot regel 0.7, så medges att eHitler är ett "hobbyprojekt". Hobbyprojekt som tramsar faller inte inom ramen som gör det OK att som fysisk person ha flera olika konton. Och då valde vi att banna tramskontot och varna "huvudkontot".
Jag personligen anser att det är fel att döma ett användarkonto efter tre (tror jag det var, kan ha varit fyra) inlägg. Men det kan jag vara ensam om, vem vet, detta är inget jag är speciellt intresserad av att diskutera.

Det jag vill komma fram till med den här tråden är en ändring av reglerna.
Om man som ny medlem kommer till Flashback, så är det, om man nu bemödar sig läsa både FAQ:n och reglerna, enda man får veta om dubbla signaturer det jag citerade i trådstartarinlägget. Behövs en uppdatering någonstans, minst sagt.

'godtagbara skäl' kan innebära vad som helst, och det är också det som är problemet här.
Skriv till några meningar i regelverket!

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Du diskuterade ju med dig själv i någon tråd, åtminstone stod det så i inlägget om din varning...

Förövrigt tror jag inte det står någonstans att man inte får diskutera med sig själv i reglerna, kanske dags att det läggs till nu så det inte blir fler missförstånd??
Jag diskuterade aldrig med mig själv. Jag hade en felpost åt vardera håll, en eHitlerpost innan ett muddafrikkainlägg (som lustigt nog raderades av okänd anledning) samt en muddafrikkapost precis innan eHitler skrev något i hans egen tråd. Detta skulle inte jag kalla debaterra, skulle Du? Skriv om reglerna för fan!

Det stämmer att det inte står något om det i reglerna. Läs vad jag citerade högst upp, det är den enda informationen som finns att tillgå i FAQ:n och i regelverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in