2012-08-14, 14:11
Medlem
annanmedlems avatar
På Kunskapskanalen, idag kl 16:05-19:00.

Finansinspektionen och pensionsmyndigheten som arrangörer.

16:05 Privatekonomi för alla.
16:20 Spara smartare.
17:05 Råd på nätet.
18:05 Vardagsekonomi.
18:25 Fondsparare.

Repriser från 29/5.
Citera
2012-08-14, 14:14
Medlem
annanmedlems avatar
Sändningarna + de från 30/5 och 31/5 (totalt 13 avsnitt) finns även på UR play:
http://urplay.se/search?searchfield=dina+pengars+framtid
Citera
2012-08-14, 22:48
Medlem
Tycker det är fascinerande att inte någon av dessa föreläsare (tänker främst på Claes Hamberg på Avanza) uttrycker några som helst tvivel för sina åhörare om att det faktiskt inte är garanterat att aktiemarknaden fortsätter med sin historiska tillväxt på runt 7% (eller 8 som han nämnde) per år.

Man får det att låta som att det absolut helt garanterat kommer gå upp och ner men alltid gå uppåt på sikt...hur var det nu i Japan exempelvis? Eller hur har den svenska börsen utvecklats på ca 10 års sikt? Är inte det en tämligen lång sparhorisont?
Citera
2012-08-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Eller hur har den svenska börsen utvecklats på ca 10 års sikt? Är inte det en tämligen lång sparhorisont?

Det kan jag tala om för dig. Den har gått upp ca 200% innan skatt, men kör du på de 12 sista åren istället så ser det naturligtvis dystrare ut.
Citera
2012-08-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det kan jag tala om för dig. Den har gått upp ca 200% innan skatt, men kör du på de 12 sista åren istället så ser det naturligtvis dystrare ut.

Du såg kanske inte att jag skrev ca 10 år.. kärnan i kritiken står således kvar. Riktigt tråkigt, och kanske framförallt farligt, att man får det att låta att aktier alltid utan undantag är en superinvestering om man ser det på lång sikt.
Citera
2012-08-15, 21:29
Medlem
Citat:
Du såg kanske inte att jag skrev ca 10 år.. kärnan i kritiken står således kvar. Riktigt tråkigt, och kanske framförallt farligt, att man får det att låta att aktier alltid utan undantag är en superinvestering om man ser det på lång sikt.

Man vill ju lugna medelsvensson på att INTE sälja av aktierna när det ser dystert ut, det farliga är ju när investerar flyr och stoppar i madrassen.
Citera
2012-08-20, 22:22
Medlem
Citat:

På ca 10år så är ju börsen fortfarande upp 200%.
Om du nu tänker utgå från 2 bottnar och ganska rejäla sådana så kan du säkert hitta det inom nästan alla 10-års-perioder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in