2012-08-13, 23:33
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Nu år det så här att jag är sjukt sugen på att skaffa mig en apa som husdjur. Självklart vet jag att det inte är okej enligt lagen men tror inte det blir några problem. De enda som skulle veta det är ju polarna och familjen och tror inte de skulle tjalla till polisen eller vem nu som bryr sig om vad för husdjur man får och inte får ha.

Det riktiga problemet är hur jag ska få hit apan. Jag har ju tänkt en del på det här och det första som slog mig ter sig vara det bästa fortfarande, dock med några mindre modifikationer (som ni snart får ta del av).

Planen: jag kommer att skaffa mig en hund i Sverige som jag tar med till Thailand. En äldre byracka skulle vara det perfekta. Väl i Bangkok dumpar jag hunden, kanske ger till någon fattig eller avlivar den (den är ju gammal och i sådan kondition att det mest humana är att avliva den). Därefter tar jag mig illegalt över till Malaysia via båt från Phi Phi-öarna. Jag kommer ju smälta in bra där vad jag har hört då det är många svenska backpackers som florerar runt där. Väl i Kuala Lumpur tar jag buss och båt över till Indonesien. Det är en indonesisk apa jag är ute efter. De ska vara riktigt bra efter flera timmars sökande på internet och vad jag har förstått te sig relativt snabbt till människor.

Själva kidnappningen kommer gå så humant till jag kan. Jag kommer att fixa bedövningsmedel hos någon veterinär, dessa går nämligen att mutas. Detta kommer sedan injiceras i bananer och följaktligen matas till den apan jag bestämt mig för. Kommer självklart att satsa på babyapor då de är sötast och även de jag kommer ha mest ut av (livslängd).

Tar mig tillbaka till Thailand på samma sätt som jag tog mig till Indonesien. Det blir inga problem, kanske kommer kunna ha den i koppel (tror det inte är olagligt med apor som husdjur i dessa länder), annars i ryggsäcken (jag är bra på att bygga så kommer kunna bygga en bur inne i ryggan som både är försedd med tillräckligt vattenförråd och någon slags bananvällingsnappflaska, samt luft så klart).

Nu hämtar jag buren som min nu avlidna hund kom i (den kommer jag ha gömt i ett skåp som borde finnas i Bangkoks tunnelbana).

Biljett till Sverige är alltså en returbiljett (de vet ju att jag åkte ur Sverige med hund och därför inget konstigt att jag åker tillbaka med hund). Kommer att ha en bur som man inte kan se in i helt dessutom, självklart.

På Arlanda borde det inte vara några konstigheter. Jag kommer inte se ut som en backpack/ganjarökande luffare utan välklippt med snygg kostym (business man). Av erfarenhet checkas man inte lika hårt av tull, dock inte för proper utan svart kostym, vit skjorta utan slips och en knapp uppknäppt för att inte se misstänkt ut och lite allmänt sliten som sig bör efter en 20h flygning.

Borde inte vara några som helst problem och planen är rätt vattentät i sig. Klart det kan skita sig men jag hoppas på att apan ska komma ut på rullbandet (självklart sövd fortfarande från flygturen, drar i några extra valium så sover den nog sött hela vägen till förorten).

Så dels, vad tror ni? Antagligen ingen med erfarenhet av olaga införsel av apa i landet men någon kanske vet som haft hund med på resa om hunden inspekteras väl hemkommen? Dels, tänkbara straff för detta högst besynnerliga "brott"?

Sedan tar jag gärna tips på var jag inhandlar en äldre hund, gärna modell mindre (apsize helt enkelt).

Sedan är det ju en fråga om träning och uppfostran men brutalt ärligt känner jag att det inte kan vara svårare än att uppfostra en människobäbis så det ska verkligen inte bli något problem.
Senast redigerad av Like-A-Boss 2012-08-13 kl. 23:38.
Citera
2012-08-13, 23:41
Medlem
cammos avatar
Läs det här så tänker du nog om.

http://www.thailandsforum.se/forum/ta-med-hund-till-bangkok-t7482.html#p61483
Citera
2012-08-13, 23:45
Medlem
ubergriss avatar
Tror du att den kommer att vara tyst hela tiden? Den lär ju skrika som fan eftersom som han kommer sakna sina nära och kära. Det kommer nog inte vara jättebra inne på arlanda.
Citera
2012-08-13, 23:47
Medlem
Ltwangs avatar
Som personen ovan sa, krävs det väl en del formalia för att ta in hunden. Om du nu gör det, köp en passande hund som du sedan kan styla om så att den liknar din apa innan du tar in honom. Alternativt att du lägger ner diger tid på att bygga ett undre fack i buren där apan får ligga (risk att han inte klarar transporten, du får vara noga med doseringen).
Brotten kan nog bli ganska grova både i miljöbalken samt smugglingslagen..
Citera
2012-08-13, 23:49
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Läs det här så tänker du nog om.

http://www.thailandsforum.se/forum/ta-med-hund-till-bangkok-t7482.html#p61483

Visst, det ska inte heller vara helt enkelt. I teorin verkar det fortfarande fullt genomförbart, pengar är inte problemet heller, var ju inte för dyrt (dock vilket sänke till ägare Bosse måste ha som faktiskt bara genomled allt det där för att få fram och tillbaka en hund).

Skitsamma om det krånglar att få ner hunden till Thailand, det är ju inte då jag har en apa i buren, eller hur? Jag behöver snarare veta hur det är att få hem "hunden".

Men tack ändå för länken!
Citera
2012-08-13, 23:50
Medlem
Danro80s avatar
Ett par frågor.

1. Hur ska du få tag i en veterinär i Sverige som vaccinerar apan? för du ville inte bli biten av en apa med sjukdomar.

2. Var ska du ha apan? kommer han inte känna sig instängd i ett litet hus, eller än värre lägenhet.

3. Mår inte apor dåligt utan sällskap av andra apor?
Citera
2012-08-13, 23:56
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubergris
Tror du att den kommer att vara tyst hela tiden? Den lär ju skrika som fan eftersom som han kommer sakna sina nära och kära. Det kommer nog inte vara jättebra inne på arlanda.

Nja, har svårt att tro att en nyfödd apa har utvecklat sådana känslor redan, men visst bra tanke. Man kunde stanna några dagar i Indonesien och avvänja den. Bra input, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Ltwang
Som personen ovan sa, krävs det väl en del formalia för att ta in hunden. Om du nu gör det, köp en passande hund som du sedan kan styla om så att den liknar din apa innan du tar in honom. Alternativt att du lägger ner diger tid på att bygga ett undre fack i buren där apan får ligga (risk att han inte klarar transporten, du får vara noga med doseringen).
Brotten kan nog bli ganska grova både i miljöbalken samt smugglingslagen..

Precis, men problemet är alltså inte att få in hunden i Thailand. Det går även fast det blir jobbigt. Hem som är det större problemet. Självklart ska jag ta reda på hur jag ska dosera osv, det kan säkert veterinären i Indonesien hjälpa mig med.

Det värsta vore att ta livet av den lilla krabaten, det vill jag verkligen. Har du några passande lagrum eller gick du på magkänsla på det sista? Du har säkert rätt men vore intressant att veta.

Annars då? Tror ni planen har potential?
Citera
2012-08-14, 00:01
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Ett par frågor.

1. Hur ska du få tag i en veterinär i Sverige som vaccinerar apan? för du ville inte bli biten av en apa med sjukdomar.

2. Var ska du ha apan? kommer han inte känna sig instängd i ett litet hus, eller än värre lägenhet.

3. Mår inte apor dåligt utan sällskap av andra apor?

Vaccination kan ordnas i Asien, garanterat. Sedan kommer jag inte låta mig bli biten heller, sedan är ju även tanken att vi ska älska varandra som en annan har ett förhållande till sin hund eller katt.

Jo, instängt blir det väl tyvärr för honom eller henne. Det känns inte alls bra men det är då bara att ge mer till krabaten i form av mat, lek och kärlek. Kompensation helt enkelt.

Apor klarar sig nog fint i sällskap med endast människor, det är jag inte rädd över
.
Citera
2012-08-14, 00:05
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random42
Ska inte det här vara under Humor ?
Lycka till

Förstår kanske det komiska i det hela men det här är något jag väldigt gärna skulle vilja och om straffet är tillräckligt lågt och planen tillräckligt säker kan jag tänka mig att genomföra det också.

En apa till husdjur ska jag ha, men tillvägagångssättet tåls att tänkas igenom några gånger.

Tack!
Citera
2012-08-14, 00:08
Medlem
7.47s avatar
hahahahaa detta gjorde min kväll.

Hur kommer apan ens trivas i Sverige? Med tanke på klimatet osv.
Citera
2012-08-14, 00:18
Medlem
Ltwangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Like-A-Boss
Nja, har svårt att tro att en nyfödd apa har utvecklat sådana känslor redan, men visst bra tanke. Man kunde stanna några dagar i Indonesien och avvänja den. Bra input, tack!

Precis, men problemet är alltså inte att få in hunden i Thailand. Det går även fast det blir jobbigt. Hem som är det större problemet. Självklart ska jag ta reda på hur jag ska dosera osv, det kan säkert veterinären i Indonesien hjälpa mig med.

Det värsta vore att ta livet av den lilla krabaten, det vill jag verkligen. Har du några passande lagrum eller gick du på magkänsla på det sista? Du har säkert rätt men vore intressant att veta.

Annars då? Tror ni planen har potential?

Jag gillar din plan hur som helst, ska bara se till att den blir vattentät efter lite justeringar.
Kollar du (EG) nr 338/97 (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997R0338:20080411:SV:PD F) sida 38, så finns en lista på vilka primater de rör sig om. I miljöbalken kap 29 står det "2 b § För artskyddsbrott döms till böter eller fängelse i högst två år den som med uppsåt eller av oaktsamhet, Är brottet grovt, döms för grovt artskyddsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om det har avsett en särskilt hotad, sällsynt eller annars skyddsvärd art eller om det har utgjort led i en brottslighet som utförts systematiskt och under lång tid, i stor omfattning eller i vinstsyfte." Vilket endast är miljöbalken. Så det är inte helt riskfritt...
Citera
2012-08-14, 00:19
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.47
hahahahaa detta gjorde min kväll.

Hur kommer apan ens trivas i Sverige? Med tanke på klimatet osv.

Den kommer ju av uppenbara skäl inte kunna vistas ute särskilt ofta. Kommer ta med den till landet så ofta jag kan och låta den springa av sig i skogarna (uppfostrad så pass bra att den nu självmant kommer tillbaka). Det är väl en anpassningsfråga, lägenheten är 50 kvm men kommer inredas i djungeltema till viss del. Kommer hålla en värme som gör att det blir bra både för mig och apan. Vad jag vet äter de ju till största del av bananer och det finns det ju tillräckligt av i Sverige så att det räcker och blir över.

Men tror ni 50 kvadrat är för litet? Vill verkligen inte ge min apa en depression om de nu kan drabbas av sådana. Kommer som sagt ge all kärlek till apan, alltså inget sjukligt utan så som man behandlar sin hund. Jag är djurvän (därav användandet av äldre hund bl.a.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in