• 1
  • 2
2012-08-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaget84
Ja, exakt, gemensamt ansvar, om bara TS betalar blir det inte det, och man kan göra så. Jag som står på alla skulder hemma, just för att min sambo redan finns hos kronofogden inte får stå på något, kan lämna in honom till kronofogden och få utmätning på hans lön i sådana fall.. Och det är en kronofogde som sagt till mig efter h*n jobbat där i runt 20 år nu, så h*n kan nog endel.

jag tror inte att du riktigt förstår...

TS och hennes ex hade ett gemensamt lån hos Resurs Bank

TS har löst detta lån genom att ta ett nytt personligt lån.

exakt vad skulle kronfogden kunna göra för TS nu?
Citera
2012-08-14, 15:53
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag tror inte att du riktigt förstår...

TS och hennes ex hade ett gemensamt lån hos Resurs Bank

TS har löst detta lån genom att ta ett nytt personligt lån.

exakt vad skulle kronfogden kunna göra för TS nu?

TS kan fortfarande begära hälften av ursprungliga lånet från exet, eftersom att det var gemensamt så ska inte bara TS betala för det.
Citera
2012-08-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaget84
TS kan fortfarande begära hälften av ursprungliga lånet från exet, eftersom att det var gemensamt så ska inte bara TS betala för det.

Ja precis, det är det som jag har gjort via Kronofogden.
Citera
2012-08-14, 16:30
Medlem
MoralMorals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElfieElf
Ja precis, det är det som jag har gjort via Kronofogden.

Precis - Men ditt EX kan fortfarande bestrida det hela om han vill och få det godkänt - Frågan är hur smart han är.

Det var bara dumt att gå via KFM mot exet. Om/när det väl ligger hos dem kan han de facto bara skit i allt. Din skuld kommer vara lägst prioriterad i alla fall, sorgligt men sant. Det du gör är att , faktiskt, göra det ännu svårare för honom att göra rätt för sig. Istället skulle jag prata med honom, säga att du är ledsen för att det är som det är (även om du inte är det) och be honom att skjuta till lite hundringar titt som tätt.

Får du bara in RUTIN på detta, så kan du fråga om han inte kan öka på till 1000;- för att DU behöver verkligen pengarna. Spela på det dåliga samvetet, men det är en hårfrin gräns, tro mig, jag vet hur sådana här personer fungerar.
Senast redigerad av MoralMoral 2012-08-14 kl. 16:37.
Citera
2012-08-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoralMoral
Precis - Men ditt EX kan fortfarande bestrida det hela om han vill och få det godkänt - Frågan är hur smart han är.

Nej jag tror han bara hade två veckor på sig att bestrida den eller något sådant, om jag nu minns rätt!
Allt har redan gått igenom hos Kronofogden och jag har börjat fått tillbaka pengar via dem.
Citera
2012-08-14, 16:38
Medlem
MoralMorals avatar
Citat:
Nej jag tror han bara hade två veckor på sig att bestrida den eller något sådant, om jag nu minns rätt!
Allt har redan gått igenom hos Kronofogden och jag har börjat fått tillbaka pengar via dem.

Aha! Se svar ovan, jag editerade.

Då kan han EJ ha speciellt mycket skulder. Då är det bara låta det vara som det är helt enkelt. Skönt att det fixade sig!
Citera
2012-08-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoralMoral
Aha! Se svar ovan, jag editerade.

Då kan han EJ ha speciellt mycket skulder. Då är det bara låta det vara som det är helt enkelt. Skönt att det fixade sig!

Såg din edit nu!
Jag vet att han har ca 300 000 i skuld hos dem.
jag kommer inte ihåg vilken "plats" skulden till mig kommer på men jag fåt ut ca 400 kr varje månad nu, inte så mycket, men alltid något iaf
Citera
2012-08-14, 17:17
Medlem
MoralMorals avatar
Citat:
Såg din edit nu!
Jag vet att han har ca 300 000 i skuld hos dem.
jag kommer inte ihåg vilken "plats" skulden till mig kommer på men jag fåt ut ca 400 kr varje månad nu, inte så mycket, men alltid något iaf

Det är inget "plats" system - Skulder till staten går dock alltid först. Det har han uppenbarligen inte, då du inte skulle få någonting. Det delas upp på något, tyvärr inte fördelaktigt för den skuldsatte men whatever, sätt, och så slantas det ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in