Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Någon har kommit över lösenordet till ditt iCloud-konto och beslutat sig för att spexa med dig.
De kanske ringde Apple och frågade om det, det verkar ju vara på modet?
http://www.tomshardware.com/news/iCloud-Hacked-Mat-Honan-Apple-Tech-Support-Apple-Care,16642.html
Sen i tisdags, möjligtvis måndags, har Apple slutat ge temporära lösenord. Wired gjorde ett reportage om Honans kapning, där de bl.a ringde Apple support på nytt (alltså efter den ursprungliga kapningen fått medias uppmärksamhet) och lyckades få åtkomst till två andra konton. Men det är tilltäppt tills vidare, Apple håller väl på med någon intern utredning nu.
Citat:
Ursprungligen postat av maxpower
Jag har verkligen svårt att tänka mig att någon skulle vilja hacka mitt konto. Det som också är märkligt är att det meddelande som skickats till datorn i samband med fjärraderingen bara är massor med slumpvis valda tecken. Meddelandet ser ut i stil med $€{[[$££. Min iPhone har varit lite buggig på sista tiden. Är det möjligt att telefonen själv har fjärraderat datorn (och sig själv)?
/MaxP
Mat Honan, som fick sitt iCloud-konto kapat, blev bara utsatt för att personen bakom ville åt Twitteraliaset @mat. Ingen personlig dispyt eller liknande, bara för kontot. Att telefonen skulle ha fjärraderat sig självt låter nästan långsökt. Telefonåterställningen (edit: alltså att ringa Apple support och be de ge dig att temporärt lösenord) funkar inte längre, så antagligen har någon gissat sig förbi dina säkerhetsfrågor, eller fått åtkomst till din återställningsadress som du angett för kontot (dvs om du glömmer lösenordet).