2012-08-13, 09:08
Medlem
maxpowers avatar
I går kväll satt jag och åt middag i godan ro. Under middagen fick jag ett sms av min chef. När jag läste sms:et började min iPhone att bete sig lite märkligt för att sedan starta om sig själv. Telefonen nollställde sig helt och ville att jag skulle aktivera den. Eftersom jag har en säkerhetskopia av telefonen i min macbook kopplade jag in telefonen i datorn. Datorn startade om sig själv och startade Max OS X Utilities. Datorn bad mig att slå in en fyrsiffrig pinkod.

När jag sedan kollade min mejl visade det sig att både min iphone och min macbook blivit fjärraderade. Tydligen måste man ha pinkoden man skapade när man fjärraderade datorn för att kunna få igång den igen. Mitt problem är att jag inte har fjärraderat datorn och således inte har någon aning om vad det är för pinkod.

Hur ska jag göra för att lösa problemet och komma in i min dator igen? Jag använder bara datorn som surfdator så det spelar mig inte så stor roll om jag förlorar den data som finns på datorn.

Min andra fråga är hur detta kan ha gått till?

/MaxP
Citera
2012-08-13, 09:15
Medlem
EckiEckis avatar
Någon har kommit över lösenordet till ditt iCloud-konto och beslutat sig för att spexa med dig.

De kanske ringde Apple och frågade om det, det verkar ju vara på modet?
http://www.tomshardware.com/news/iCloud-Hacked-Mat-Honan-Apple-Tech-Support-Apple-Care,16642.html

Pinkoden den frågar efter sätts av den som har utfört fjärråtgärden, så om det inte är du så har du den inte. Den goda nyheten är att om den frågar efter en sådan kod så är den inte rensad, utan bara fjärrlåst. Så, om du får kontroll över ditt iCloud-konto igen så bör du kunna låsa upp den.
Senast redigerad av EckiEcki 2012-08-13 kl. 09:18.
Citera
2012-08-13, 09:30
Medlem
maxpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Någon har kommit över lösenordet till ditt iCloud-konto och beslutat sig för att spexa med dig.

http://www.tomshardware.com/news/iCloud-Hacked-Mat-Honan-Apple-Tech-Support-Apple-Care,16642.html

Pinkoden den frågar efter sätts av den som har utfört fjärråtgärden, så om det inte är du så har du den inte. Den goda nyheten är att om den frågar efter en sådan kod så är den inte rensad, utan bara fjärrlåst. Så, om du får kontroll över ditt iCloud-konto igen så bör du kunna låsa upp den.

Det konstiga är att jag utan problem kunde logga in på mitt iCloud-konto med mitt vanliga lösenord. Självfallet ändrade jag lösenordet direkt ifall det skulle vara så att någon kommit över mitt lösenord. När jag går in i iCloud kan jag se mina enheter. När jag klickar på min macbook är alternativen fjärrlåsa och fjärradera gråmarkerade och går inte att klicka på. Däremot kan jag skicka meddelande och ljudsignal till min dator.

Jag har verkligen svårt att tänka mig att någon skulle vilja hacka mitt konto. Det som också är märkligt är att det meddelande som skickats till datorn i samband med fjärraderingen bara är massor med slumpvis valda tecken. Meddelandet ser ut i stil med $€{[[$££. Min iPhone har varit lite buggig på sista tiden. Är det möjligt att telefonen själv har fjärraderat datorn (och sig själv)?

/MaxP
Citera
2012-08-13, 10:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxpower
Det konstiga är att jag utan problem kunde logga in på mitt iCloud-konto med mitt vanliga lösenord. Självfallet ändrade jag lösenordet direkt ifall det skulle vara så att någon kommit över mitt lösenord. När jag går in i iCloud kan jag se mina enheter. När jag klickar på min macbook är alternativen fjärrlåsa och fjärradera gråmarkerade och går inte att klicka på. Däremot kan jag skicka meddelande och ljudsignal till min dator.

Jag har verkligen svårt att tänka mig att någon skulle vilja hacka mitt konto. Det som också är märkligt är att det meddelande som skickats till datorn i samband med fjärraderingen bara är massor med slumpvis valda tecken. Meddelandet ser ut i stil med $€{[[$££. Min iPhone har varit lite buggig på sista tiden. Är det möjligt att telefonen själv har fjärraderat datorn (och sig själv)?

/MaxP

Jag tror fortfarande inte att de är raderade utan låsta. Men hur det gått till förstår jag inte. Men jag har rätt svårt att tro att din iPhone skulle kunna låsa din Macbook.

Det kanske är dags att slå apples support (om det finns nåt sånt?) en signal?
Citera
2012-08-13, 12:32
Moderator
^Eazs avatar
Såg den stora händelsen på TWiT (This Week in Tech, den enda podcasten jag följer).

Rätt sjukt att Apple gav ut ett temporärt iCloud lösen bara för att snubben kunde rada upp adresser och sådana saker, de krävde ingen kopia på ID eller liknande, utan det räckte med Social Engineering för att få Apple att ge ett temporärt lösen till iCloud och på så sätt fick de tillgång till iCloud, raderade burkarna + telefonen, sen access till gmail, twitter osv.

Har för mig det var den här episoden: http://twit.tv/show/this-week-in-tech/365 den drabbade talar ut tämligen öppet om vad som hände.
Citera
2012-08-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Såg den stora händelsen på TWiT (This Week in Tech, den enda podcasten jag följer).

Rätt sjukt att Apple gav ut ett temporärt iCloud lösen bara för att snubben kunde rada upp adresser och sådana saker, de krävde ingen kopia på ID eller liknande, utan det räckte med Social Engineering för att få Apple att ge ett temporärt lösen till iCloud och på så sätt fick de tillgång till iCloud, raderade burkarna + telefonen, sen access till gmail, twitter osv.

Har för mig det var den här episoden: http://twit.tv/show/this-week-in-tech/365 den drabbade talar ut tämligen öppet om vad som hände.
Kopia pa ID? Tjena Du kan ju tänka dig hur Apple skulle bemötas om de vägrade hjälpa folk som inte uppgivit exakt korrekt information...

Vad det handlar om är att den person som tog emot samtalet var alldeles för hjälpsam, ingenting annat. Det är alltsa inte rutinerna det är fel pa, utan att villigheten att hjälp tog överhanden. Man kanske borde anställa honom pa Försäkringskassan och skicka över nagra av vara anställda där till Apples support? Du hade inte kunnat fa ditt lösenord ens om de sag dig skapa kontot
Citera
2012-08-13, 13:12
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Kopia pa ID? Tjena Du kan ju tänka dig hur Apple skulle bemötas om de vägrade hjälpa folk som inte uppgivit exakt korrekt information...

Vad det handlar om är att den person som tog emot samtalet var alldeles för hjälpsam, ingenting annat. Det är alltsa inte rutinerna det är fel pa, utan att villigheten att hjälp tog överhanden. Man kanske borde anställa honom pa Försäkringskassan och skicka över nagra av vara anställda där till Apples support? Du hade inte kunnat fa ditt lösenord ens om de sag dig skapa kontot

Fast så gör ju t.ex Blizzard om du formatterar din telefon och inte kommer åt software nyckeln, de kräver fotokopia på ID osv.

När det handlar om saker som iCloud, så är det ändå en stor säkerhetsrisk att det går såpass lätt att få ett lösenord.

Sen, diskuterar de i podcasten som jag länkade till andra lösningar än lösenord, då precis som de säger så är lösenord inte en bra säkerhetslösning.
Citera
2012-08-13, 18:20
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Sen i tisdags, möjligtvis måndags, har Apple slutat ge temporära lösenord. Wired gjorde ett reportage om Honans kapning, där de bl.a ringde Apple support på nytt (alltså efter den ursprungliga kapningen fått medias uppmärksamhet) och lyckades få åtkomst till två andra konton. Men det är tilltäppt tills vidare, Apple håller väl på med någon intern utredning nu.
Citat:
Ursprungligen postat av maxpower

/MaxP
Mat Honan, som fick sitt iCloud-konto kapat, blev bara utsatt för att personen bakom ville åt Twitteraliaset @mat. Ingen personlig dispyt eller liknande, bara för kontot. Att telefonen skulle ha fjärraderat sig självt låter nästan långsökt. Telefonåterställningen (edit: alltså att ringa Apple support och be de ge dig att temporärt lösenord) funkar inte längre, så antagligen har någon gissat sig förbi dina säkerhetsfrågor, eller fått åtkomst till din återställningsadress som du angett för kontot (dvs om du glömmer lösenordet).
Citera
2012-08-23, 09:42
Medlem
maxpowers avatar
I tisdags tog jag mig äntligen ner till macbutiken på Kungsgatan. De började med att säga att apple inte kan lösa problemet eftersom lösenordet ligger för djupt i systemet. Som tur var stötte jag på en mycket trevlig och hjälpsam försäljare som trots detta försökte hjälpa mig. Han lyckades komma in i datorn genom att skriva koden 0000.

/MaxP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in