2012-08-13, 03:22
Medlem
Bor hemma. Precis anmält mig till AF så jag lär väl plocka ut tre rödingar efter lika många månader. Går det att knalla till socialkontoret och säga att päronen kräver en 3-4 tusen för att låta mig bo kvar och utnyttja el, internet, vatten och gratis käk o. s. v.?
2012-08-13, 04:14
Medlem
Ja det går eftersom de är skyldiga till att hjälpa.
2012-08-13, 04:38
Medlem
Du ska uppfylla kraven för rätten till bistånd: skriva in dig på AF första arbetslösa dag, söka minst ett jobb om dagen inte bara på din hemort och ha gjort så tre månader tillbaka. Varför? Du har ett ansvar att planera för ditt liv. Slutar du skolan så vet du att terminen sluter och börjar söka jobb redan i februari t.ex. Har du väntat med att skriva in dig på AF har du fördröjt dina möjligheter till egen inkomst genom aktivitetsstöd= avslag första månaden eller längre. Uteblir du från bokade besök på AF eller tackar nej till insats = avslag.

Pengar för hyra när du bor hemma? Nej. Del av driftskostnad som el, sophämtning etc. Är ok. Del av hyra endast om dina föräldrar har kvar en större bostad bara för att du ska ha någonstans att bo, eller om de själva har försörjningsstöd.

Redovisa alla konton, sparande etc. Har du bil får du sälja den.

Finns fler trådar om socialbidrag, flytta hemifrån osv. Kollat dessa?
2012-08-13, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timberland
Du ska uppfylla kraven för rätten till bistånd: skriva in dig på AF första arbetslösa dag, söka minst ett jobb om dagen inte bara på din hemort och ha gjort så tre månader tillbaka. Varför? Du har ett ansvar att planera för ditt liv. Slutar du skolan så vet du att terminen sluter och börjar söka jobb redan i februari t.ex. Har du väntat med att skriva in dig på AF har du fördröjt dina möjligheter till egen inkomst genom aktivitetsstöd= avslag första månaden eller längre. Uteblir du från bokade besök på AF eller tackar nej till insats = avslag.

Pengar för hyra när du bor hemma? Nej. Del av driftskostnad som el, sophämtning etc. Är ok. Del av hyra endast om dina föräldrar har kvar en större bostad bara för att du ska ha någonstans att bo, eller om de själva har försörjningsstöd.

Redovisa alla konton, sparande etc. Har du bil får du sälja den.

Finns fler trådar om socialbidrag, flytta hemifrån osv. Kollat dessa?

Ja, men det känns som om de trådarna inte riktigt satte fingret på det jag undrade, men nu ser jag ju självfallet att det är ett jävla pill för att lyfta bidrag. Knappast värt mödan, s a s.

Synd att man inte var svart, då hade det räckt att skrika "rasism" om asen på socialkontoret inte visat upp ett stort leende och en trevlig inställning...
2012-08-13, 07:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Ja, men det känns som om de trådarna inte riktigt satte fingret på det jag undrade, men nu ser jag ju självfallet att det är ett jävla pill för att lyfta bidrag. Knappast värt mödan, s a s..

Men vad är det för jävla inställning???

Dagens 90-talister är fan borttappade hela högen. Curlade helveten som ska ha bidrag.

Har du någonsin funderat på att förtjäna ditt uppehälle någon gång?
2012-08-13, 08:56
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Bor hemma. Precis anmält mig till AF så jag lär väl plocka ut tre rödingar efter lika många månader. Går det att knalla till socialkontoret och säga att päronen kräver en 3-4 tusen för att låta mig bo kvar och utnyttja el, internet, vatten och gratis käk o. s. v.?

Riksnormen ligger på 3840 kr. I dessa pengar ingår bland annat kostnader för mat. Du kommer alltså inte få extra pengar på några tusenlappar för maten. Kanske för hyra och el (vatten etc ingår då i hyran, eller så får du betala det separat).

Du kan i princip bara få pengar för el och hyra om du uppfyller följande:

- Du har betalat sådant tidigare. Om du inte har betalat hyra tidigare, så anser ofta socialtjänsten att du inte behöver betala sådant nu heller. Alltså inga pengar. Ibland om man har tur, så kan man få pengar ändå. Men inte alltid.

Eller:

- Dina föräldrar har plötsligt fått dyrare boendekostnader för att du bor hemma. Gäller framförallt om de har låga inkomster och fick bostadsbidrag under tiden som du studerade på gymnasiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Timberland

Det finns inga som helst krav på att man måste ha sökt jobb etc i minst 3 månader innan man söker socialbidrag/försörjningsstöd. Inte heller att man har varit inskriven på AF hela tiden, bara man är inskriven på AF just då man väljer att söka socialbidrag.
2012-08-13, 09:44
Medlem
Haubits77Bs avatar
Beror på hur gammal du är.

Föräldrarna har frösöjrningsplikt tills du är 20 år.
2012-08-13, 10:30
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Beror på hur gammal du är.

Föräldrarna har frösöjrningsplikt tills du är 20 år.

18 år om barnet inte längre studerar på gymnasienivå. 21 år om barnet fortfarande studerar. Det är ganska uppenbart att TS inte studerar på gymnasienivå, så oavsett ålder så är föräldrarna INTE försörjningsskyldiga.
2012-08-13, 11:14
Medlem
Nomis2000s avatar
Citat:
Ja, men det känns som om de trådarna inte riktigt satte fingret på det jag undrade, men nu ser jag ju självfallet att det är ett jävla pill för att lyfta bidrag. Knappast värt mödan, s a s.

Synd att man inte var svart, då hade det räckt att skrika "rasism" om asen på socialkontoret inte visat upp ett stort leende och en trevlig inställning...

Men förhelvete, skaffa dig en utbildning och sluta gnälla. Bidragen är till för männsikor som inte kan ta hand om sig själva... inte lata, bortcurlade ungjävlar.

Buuhuu... staten fixar inget jobb åt mig.... ooääähh... jag har ingen utbildning och kan ingenting och det är invandrarnas fel.... böööl.
2012-08-13, 14:36
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Ta det i socialbidragstråden: https://www.flashback.org/t1345419

*låst*

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in