• 3
  • 4
2012-08-14, 11:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jesus christ!!

du har nästan 25 ggr mer i bolån än vad jag har.

då kan jag iof. förstå att det blir lite nervöst med rörlig ränta.

tänk bara på att efter 100 kkr i ränta så minskar avdragseffekten från 30 till 20%...

Men å andra sidan så har jag säkert ett hus som är värderat högre än ditt samt en högre inkomst.

EDIT: Hm, har du ett bolån på 100kkr? Då förstår jag att du kör rörligt.

EDIT2: Ska tillägga att vi är 2st i hushållet som delar på lånet. Så vi kan dra av upp till 100kkr per person med 30% avdragseffekt.
Senast redigerad av Conception 2012-08-14 kl. 11:26.
Citera
2012-08-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men å andra sidan så har jag säkert ett hus som är värderat högre än ditt samt en högre inkomst.

är det inte så att det är bankens hus dvs det är intecknat och belånat till > 50%?
Citera
2012-08-14, 12:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
är det inte så att det är bankens hus dvs det är intecknat och belånat till > 50%?

Det har du fullständigt rätt i.

Vi gav ca 4 miljoner för huset så visst äger banken majoriteten av det.

Jag är generellt emot att låna pengar men bolån är nödvändigt för oss. Vi kommer båda från fattiga arbetarfamiljer så vi har inget kapital med oss. Vi bodde innan i en hyreslägenhet på 80m² som vi betalade ca 8000kr för. Vi har möjlighet med våra jobb att spara ca 20000kr per månad utan så stor ansträngning men ändå skulle det innebära att skulle vi själva spara ihop till ett hus på 4 miljoner skulle vi vara tvungna att spara i ca 20 år. Med den livskvaliteten vi förlorar under den perioden genom att bo trångt så är det inte värt det. "Vårt" hus är ändå >200m² och vi betalar mindre i ränta än vad vi betalade på hyresrätten så för oss känns det ändå bra. Har du någon bättre idé att komma med hur man annars löser det så får du gärna höra av dig.
Senast redigerad av Conception 2012-08-14 kl. 12:14.
Citera
2012-08-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Vi gav ca 4 miljoner för huset så visst äger banken majoriteten av det.

Conceptions råd kanske är bra för de som köper "dyra" hus men mindre bra för TS och alla vi andra som köper "billiga" hus?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in