Är ingen höjdare på aktier men skulle gärna vilja investera lite sparpengar jag har eftersom de inte växer så väldans fort på kontot.
Har läst till mig att man ska investera i olika branscher.
Söker gärna lite hjälp från folk här som kan detta bättre än mig.
Har ingen lust att snacka med banken för det brukar ju inte heller ha rätt.
Så kraven jag ställer är aktier från Large cap alltså inga "Du kanske blir rik men kanske urfattig" aktier.
Är inte ute efter att bli miljonär över en vecka, det jag siktar på är ett långsiktigt (10år) sparande med rätt ok avkastning.
Har köpt lite sedan tidigare och har 50% NCC 25% H&M och 25% Kinnevik.
Vilka ska jag köpa till denna portfölj för att få den jämnare eftersom olika branscher har olika upp och nergångar.
Varför inte ta en titt på investmentbolag? De kan väl ses som ett alternativ till en sverigefond, men i bästa fall med en lägre "avgift".
Jag har investerat en slant i Industrivärden (c-aktien, ty den är billigare) vars största innehav är Handelsbanken, Sandvik, Volvo, Svenska Cellulosa, Skanska, Ericsson och SSAB. Du får gamla fina bolag till ett lägre pris än om du skulle ha köpt dem direkt, och bolaget brukar dela ut som ett sparkonto (~3-5%) men med chans till kursuppgångar. Industrivärdens innehav är ganska cykliska och man har även belånat innehaven något, vilket ger aktien en bra skjuts i hausse, men även en relativt stor nedgång i baisse.
Nackdelen är naturligtvis att du inte kan styra vilka bolag du investerar i. Å andra sidan kom jag vid min egen analys fram till att Indu handlas till kanske 9-10 P/E om man räknar på vad dess portföljbolag tjänade förra året, så priset är oftast ganska bra.
Northland skulle jag vilja påstå är långsiktigt värt.
En lottsedel som kan vara bra... eller ruskigt dålig. Det är bättre att titta på bolag som har en historik av att tjäna pengar och har produkter som är gångbara även på sikt.