Citat:
Ursprungligen postat av Laserturken
...därför att mord faktiskt kan hända de flesta människor, ett slagsmål som går överstyr. Även om det är förkastligt så går det att förstå, ingen våldtar dock när saker går över styr. Det ligger på en helt annan nivå. Den som har ihjäl en annan människa kan respektera andra människors liv och integritet i normala fall, den som våldtar gör det inte oavsett omständigheter.
Den skada som ett mord orsakar för anhöriga är oändligt mycket större än vad en våldtäkt orsakar. Missförstå mig inte. Våldtäkt är ett allvarligt brott som orsakar svåra psykiska och fysiska men för offret ibland i decennier framöver. Men för det mesta kan faktiskt våldtäktsoffer leva ett normalt liv om dom får rätt terapi och stöd.
Att kunna ha den man älskar kvar i livet, även fast hon är deprimerad och traumatiserad är en oändligt mycket större gåva än om hon blir mördad av något monster som slår ihjäl henne i fyllan och sedan ångrar sig efteråt. Mördare har aldrig min sympati. För mig får man gärna spärra in dom resten av livet, det finns inga ursäkter. Det hjälper inte att grina efteråt.