Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Golden Dawn går på export och rapporteras nu ha 12% av väljarstödet i senaste väljarbarometern. Uppenbarligen skall man etablera sig i Spanien, ett land i djup ekonomisk kris, enorm arbetslöshet (särskilt bland ungdomar), stora problem med invandringspolitiken och utan ett riktigt etablerat nationalistparti. Parti Popular, trots sin nyliberalism, med rötter i Franco-regimen och backad av den mäktiga katolska kyrkan, suger fortfarande åt sig alla konservativa röster.
Vad menar du, etablera sig i Spanien? Du får förtydliga det lite. Menar du att du tycker att det borde dyka upp en motsvarighet till GG i Spanien?
Citera
2012-09-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Vad menar du, etablera sig i Spanien? Du får förtydliga det lite. Menar du att du tycker att det borde dyka upp en motsvarighet till GG i Spanien?
Grekiska GG jobbar för att starta ett GG parti även i Spanien ja. Det är spanska nationalister/nazister som vill ha hjälp att organisera sig likt GG.
Citera
2012-09-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Grekiska GG jobbar för att starta ett GG parti även i Spanien ja. Det är spanska nationalister/nazister som vill ha hjälp att organisera sig likt GG.
Vet du var man kan läsa mer om det?
Citera
2012-09-19, 22:07
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Vet du var man kan läsa mer om det?

här finns en länk

http://www.nationell.nu/2012/09/17/g...rti-i-spanien/

http://www.stormfront.org/forum/t913667/
Citera
2012-09-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags

Det där kommer med stor sannolikhet floppa. Det funkar nästan aldrig att exportera ett färdigt politiskt koncept till ett annat land. Se bara på vilket magplask SDL och andra defence leagues utanför Storbritannien blivit. Che Guevara blev skjuten när han trodde att han kunde kopiera kubanska revolutionen i Bolivia.

Dessutom förde väl även grekiska Golden Dawn en obskyr och tynande tillvaro i 20-30 år innan de plötsligt tog eld, så man kan ju fråga sig vad det är de här spanjorerna hoppas efterlikna...
Citera
2012-09-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
här finns en länk

http://www.nationell.nu/2012/09/17/g...rti-i-spanien/

http://www.stormfront.org/forum/t913667/
Jag har inte någon jättekoll på ideologin bakom GG. Så länge ideologin och partiet anpassar sig till Spanien ska det väl inte vara någon fara. Men om det rör sig om en kopiering rakt upp och ner är jag rätt benägen att smått hålla med mästerkatten. Det ska trots allt föreställa ett spanskt parti, inte ett grekiskt.
Citera
2012-09-19, 23:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Det där kommer med stor sannolikhet floppa. Det funkar nästan aldrig att exportera ett färdigt politiskt koncept till ett annat land. Se bara på vilket magplask SDL och andra defence leagues utanför Storbritannien blivit. Che Guevara blev skjuten när han trodde att han kunde kopiera kubanska revolutionen i Bolivia.

Jag delar den bedömningen. Man ska också komma ihåg att Spanien styrdes med järnhand av Franco i 35 år, och han klippte gräset kort både till höger och vänster. Nazismen fick aldrig en chans att etablera sig, inte ens under andra världskriget. Franco och falangisterna gillade inte konkurrens.

Om vi får en högerextrem våg i Spanien som en följd av krisen tror jag därför snarare att den får en inhemsk, dvs. falangistisk prägel, inte nazistisk som i Grekland. Det är dock mer sannolikt att missnöjesväljarna söker sig vänsterut, eftersom falangismen är en i grunden reaktionär rörelse, som arbetslösa ungdomar knappast ser som sin naturliga hemvist.
Citera
2012-09-20, 03:20
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om vi får en högerextrem våg i Spanien som en följd av krisen tror jag därför snarare att den får en inhemsk, dvs. falangistisk prägel, inte nazistisk som i Grekland. Det är dock mer sannolikt att missnöjesväljarna söker sig vänsterut, eftersom falangismen är en i grunden reaktionär rörelse, som arbetslösa ungdomar knappast ser som sin naturliga hemvist.

Dock var inte Franco falangist utan en realpolitisk officer. Falangismen under Franco neutraliserades genom partiets samgående med deras direkta rivaler - carlister/monarkister - samtidigt som han såg till att oskadliggöra deras respektive företrädare, fortfarande utnyttjande radikalt symbolspråk för att hålla partimedlemmarna i schack. Håller med om att stora delar av falangismen är reaktionär men de delar av rörelsens ekonomiska förslag i särskilt finans-, och bankssektorn (vilket Franco givetvis avknoppade) skulle, skickligt utnyttjat, helt klart verka aptitretligt för arbetslösa ungdomar. Dock håller jag det för sannolikt att den minimala Falangiströrelsen idag, att döma av en hastig blick på hemsidan, fortfarande har förtvivlat svårt att frigöra sig från Caudillo (och väljarna med det).

Citat:
Nu har jag ont om tid just nu, men måste trots allt bemöta detta befängda inlägg. Nazisternas massmord på de grekiska judarna är ovanligt väl dokumenterat, eftersom de flesta av dem bodde i Thessaloniki, och deporterades i en stor samordnad aktion under mars 1943. Totalt skickades 46 091 av Thessalonikis 50 000 judar till Auschwitz, och bara 1 950 överlevde kriget.

Ingen har ifrågasatt att folk dog.

Om jag inte missminner mig är de officiellt uppgivna siffrorna att 37.000 av dessa dog i Birkenau året 1943 precis som du säger. Dock motstrider det uppgifter Röda Korset släppt där man angett att det dog totalt 37 000 stycken judar under hela 1943 vilket då skulle innebära att det var bara de grekiska judarna som stupade det året. Vilket inte verkar särskilt sannolikt. Har inget officiellt dokument från det året (tyvärr) dock har jag RK:s totala siffror från Arolsen 1984 vilket ger en bättre inblick, på ett mycket tungt ämne som du tyvärr tog upp:

http://1.bp.blogspot.com/_s5yaZ0Ye2M...hTollFRAUD.jpg

Du började prata om dödande och avrättningar och då är det viktigt att nyansera bilden och prata om vad som skedde med de dokumenterade grekiska judarna, i Grekland, under dess efterspel.

Citat:
Att de flesta av de grekiska judarna skulle ha skickats till österrikiska Mauthausen eller något av dess satellitläger (Melk, Ebensee) är alltså helt fel. Det stora flertalet av dem som mördades i Mauthausen var polacker.

Med tanke på att dödssiffrorna för arbetslägret Mauthausen är "okänt", det behöver man inte gå längre än Wikipedia för att kolla, är det väldigt onödigt, för att inte säga okänsligt mot världskrigets offer, att spekulera över vilka som det dog mest av. Sådant kan man lämna åt historiker och sadister och lämna utanför i en politisk diskussion. När jag skrev "de flesta" så syftade jag på perioden mellan 1941-43, efter trepartsdelningen mellan Bulgarien och Italien, vilket du för övrigt kan läs om i det lilla häftet "jews in Greece" av samme Bowman, vilket leder in på:

Citat:
Sedan kan man ju fråga sig varför nazisterna lyckades ta sig in i parlamentet just i Grekland, som var ett av de länder som drabbades hårdast av det nazistiska förtrycket under kriget. Men det kanske var just därför som de grekiska nazisterna bara fick några procent av rösterna, till skillnad från Tyskland 1932, trots den grogrund för extremism som den ekonomiska krisen skapat.

De kanske läste Nürnbergprotokollet?

Grekland hade en skenande valuta/inflation redan på den tiden vilket man från tyskt håll försökte stävja. Man försökte bland annat pumpa in guld för att förhindra inflationen och stabilisera den grekiska valutan (som man ville hålla intakt). Med hjälp av Sverige lyckades man dessutom upphäva britternas försök att svälta ut grekerna och skeppa tiotusentals ton mat varje månad. Utdrag från det oemotstridda vittnesmålet ifrån Nürnberg:

Citat:
Such measures can apply only to a time when I was not yet State Secretary. But I know that the basic attitude towards France and all occupied territories was that under all circumstances their currency was to be preserved as far as possible, or rather should be preserved by all means. That is why we often sent gold to Greece in order to attempt to maintain the value of the currency there to some extent.

Citat:
By sending gold to Greece we lowered the rate of exchange of foreign currencies. Thus the Greek merchants who had hoarded food to a large extent, became frightened and threw the food on the market, and in this way it was made available to the Greek population again.

Citat:
Reich Minister Funk, with whom I discussed the difficulties of my task, and I both fully agreed that a maximum of goods should be transported to Greece, and certainly not only food. I secured not only 60,000 tons of food at that time but also German export goods, since it was hopeless to try to stop an inflation or the effects of an inflation on the prices, if there were no supplies. Reich Minister Funk supported exports to Greece with the view to a restoration of normal market conditions with every means at his disposal.

http://www.nizkor.org/hweb/imt/tgmwc...1-108-06.shtml
Senast redigerad av NS_14 2012-09-20 kl. 03:33.
Citera
2012-09-20, 09:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ingen har ifrågasatt att folk dog.

Om jag inte missminner mig är de officiellt uppgivna siffrorna att 37.000 av dessa dog i Birkenau året 1943 precis som du säger. Dock motstrider det uppgifter Röda Korset släppt där man angett att det dog totalt 37 000 stycken judar under hela 1943 vilket då skulle innebära att det var bara de grekiska judarna som stupade det året. Vilket inte verkar särskilt sannolikt. Har inget officiellt dokument från det året (tyvärr) dock har jag RK:s totala siffror från Arolsen 1984 vilket ger en bättre inblick, på ett mycket tungt ämne som du tyvärr tog upp:

Röda Korsets siffror, som ofta citeras av revisionister, handlar inte om hur många som verkligen dog. Röda Korset bedriver inte historieforskning och gör inga egna uppskattningar ens under pågående krig. De registrerar bara uppgifter som de får från de krigförande själva, i detta fall de tyska nazisterna, om krigsfångar och officiellt registrerade dödsfall.

Dokumentet du länkade till (om det är korrekt) bekräftar för övrigt detta - det står alltså beurkundeten Sterbefalle dvs. officiellt (av nazisterna) attesterade dödsfall. SS skickade inga rapporter till Röda Korset om de miljoner som de gasade. Man försökte ju tvärtom i det längsta hemlighålla Förintelsen.

Det finns alltså ingen som helst anledning att betvivla att de grekiska judar som skickades till Auschwitz faktiskt mördades av nazisterna.

Citat:
Med tanke på att dödssiffrorna för arbetslägret Mauthausen är ”okänt”, det behöver man inte gå längre än Wikipedia för att kolla, är det väldigt onödigt, för att inte säga okänsligt mot världskrigets offer, att spekulera över vilka som det dog mest av. Sådant kan man lämna åt historiker och sadister och lämna utanför i en politisk diskussion.

Nu handlar tråden om nazisterna i Grekland, och då är det i högsta grad relevant att diskutera nazisternas illdåd i Grekland. Frågan gäller ju varför så många greker tycks ha glömt sin egen historia och nu röstar på nazisterna.

Vad gäller dödssiffrorna i Mauthausen så är det korrekt att vi inte vet exakt hur många som dog i Mauthausen med satellitläger, men det jag syftade på är de arkiv som finns bevarade från huvudlägret där 22 092 av 37 411 döda uppges vara polacker. Detta var förstås bara en del av de som dödades, men det styrker alltså att de flesta som dog i Mauthausen var polacker, inte greker.

Citat:
Grekland hade en skenande valuta/inflation redan på den tiden vilket man från tyskt håll försökte stävja. Man försökte bland annat pumpa in guld för att förhindra inflationen och stabilisera den grekiska valutan (som man ville hålla intakt). Med hjälp av Sverige lyckades man dessutom upphäva britternas försök att svälta ut grekerna och skeppa tiotusentals ton mat varje månad. Utdrag från det oemotstridda vittnesmålet ifrån Nürnberg:

Det jag syftade på när jag talade om det nazisitiska förtrycket i Grekland var naturligvis i första hand våldet och dödandet. Om nazisterna gjorde vissa försök att stoppa den skenande inflationen var det nog främst för att man ville att den grekiska ekonomin i större utsträckning skulle kunna bidra till de tyska krigsansträngningarna. Dock misslyckades nazisterna även med detta, och Grekland tvingades till slut göra statsbankrutt under den tyska ockupationen.

Hitlers finansminister Walther Funk, som vittnesmålet du citerade försökte fria, dömdes för övrigt till livstids fängelse för krigsförbrytelser och brott mott mänskligheten.
Citera
2012-09-20, 11:53
Medlem
Citat:
Hitlers finansminister Walther Funk, som vittnesmålet du citerade försökte fria, dömdes för övrigt till livstids fängelse för krigsförbrytelser och brott mott mänskligheten.

Jag tycker att det blir lite fel att hänvisa till hur de dömda vid Nurnberg dömdes för brott mot mänskligheten när själva rättegångsförfarandet var så uppenbart rättsvidrigt, det fanns ingen möjlighet att korsförhöra vittnen för de åtalade och de nekades tillgång till åklagarens dokument innan rättegången.

Om grekerna inte fäster någon större vikt vid de så kallade "brotten" som fastslogs vid Nurnberg så anser jag snarare vara något som talar till deras fördel.
Citera
2012-09-20, 15:51
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Röda Korsets siffror, som ofta citeras av revisionister, handlar inte om hur många som verkligen dog. Röda Korset bedriver inte historieforskning och gör inga egna uppskattningar ens under pågående krig. De registrerar bara uppgifter som de får från de krigförande själva, i detta fall de tyska nazisterna, om krigsfångar och officiellt registrerade dödsfall.

Röda Korset, under överinseende av Frederic Siordet i rapporten från -48, uppger siffror; som antalet internerade i exempelvis Theresienstadt, skickat gods mellan 1942-45 (kläder, medicin etc.) över samtliga arbetsläger och vilka motiv de var internerade för, i den rapporten jag refererar till ovan. Internationella Rödakorskommittén begärde transfer till samtliga interneringsläger i centrala och västliga Europa med stöd av Genévekonventionen 1929 och fick avslag först "av säkerhetsskäl", men hade därefter (1942) möjligheter att sätta upp sitt matprogram och skicka utsända delegater. Sovjetunionen hade exempelvis inte ratificerat konventionen och gissningsvis en av anledningarna (förutom politiskt korrekta också förstås) till varför man inte ville exponera de allierades övergrepp.

Citat:
The Red Cross also attempted to help those in concentration camps. Here, they met with mixed results. Attempts to get the names of those in the camps met with failure. In 1943, the Nazis did agree that Red Cross parcels could be sent to named non-Germans in the concentration camps. Somehow, the Red Cross got hold of a few names and sent food parcels to these names. Receipts for these parcels were returned to Geneva – sometimes with as many as a dozen names on each receipt. This method allowed the Red Cross to collect more and more names. By the time the war ended, the Red Cross had a list of 105,000 names of people being held in concentration camps and over 1 million parcels were sent out – even to the death camps in Poland. As the war came to its end, to observe what went on in the concentration camps, a Red Cross delegate stayed in each camp..

http://www.historylearningsite.co.uk...ld_war_two.htm

De siffror som uppges är de av Röda Korset mikrofilmade attestlistorna över avlidna som ryska myndigheter tillät RK fotografera. Inryckande sovjetiska trupper konfiskerade Auschwitz så kallade "Dödsböcker"Sterbebuch och höll dessa i fångenskap fram till slutet av 80-talet.

Citat:
Dokumentet du länkade till (om det är korrekt) bekräftar för övrigt detta - det står alltså beurkundeten Sterbefalle dvs. officiellt (av nazisterna) attesterade dödsfall. SS skickade inga rapporter till Röda Korset om de miljoner som de gasade. Man försökte ju tvärtom i det längsta hemlighålla Förintelsen.

Dokumenten är som sagt från Auschwitz egna interna så kallade "Dödsböcker"och var inte upprättade för Röda Korsets skull, utan för att protokollföra den egna inhemska produktionen. Uppenbarligen tillmätte man dessa en stor betydelse med tanke på att man använde de som underlag för Nürnbergrättegångarna (som i fallet med Mauthausens). Det verkar således inte särskilt rimligt att man falsifierar uppgifterna internt om man dels redan förväntas veta om vad som pågår och när man befinner sig i ett läge där krigsutgången kan vara till sin egen fördel (tyvärr saknas det uppgifter från 1944 och 1945 efter 40 år i sovjetisk ägo).

http://www.ihr.org/jhr/v12/v12p265_Weber.html

Om fotot är korrekt? Det kan jag inte med säkerhet säga, och jag rekommenderar andra att förhålla sig till med det sunt förnuft. Precis som man självklart bör förhålla sig nyktert till det politiska motståndets utnyttjande av döda som slagträ i debatten.

Citat:
Det finns alltså ingen som helst anledning att betvivla att de grekiska judar som skickades till Auschwitz faktiskt mördades av nazisterna.

Det gör det ju med tanke på de icke uppgivna sifforna av grekiska judar som återkom till Grekland "handful by handful" från arbetslägren, som Bowman skriver, kan betyda vad som helst. Över 10 000 befann sig på plats vilket jag redan visat. Med siffrorna från Auschwitz i total oordning är jag långt ifrån övertygad om ditt höftande av döda omkring dig.

Citat:
Nu handlar tråden om nazisterna i Grekland, och då är det i högsta grad relevant att diskutera nazisternas illdåd i Grekland. Frågan gäller ju varför så många greker tycks ha glömt sin egen historia och nu röstar på nazisterna.

Du uppvisar stort väljarförakt där och en remarkabel fientlighet mot individens möjligheter/förmågor att själv bygga en självständig samhällsanalys av sakernas tillstånd. Dagens grekers beslut har naturligtvis inte sin utgångspunkt i tusentals gulnade dokument, svart-vita stillbilder med dramatiska berättarröster och domedagspiano, utan det realpolitiska brott mot mänskligheten som dikterats av finansplutokrater och liberala bankirbrottslingar. Detta i fullt samförstånd med vänsterpolitiker vilka, återigen, känner sitt Sovetiska kall att Förinta det europeiska folket.

Citat:
Vad gäller dödssiffrorna i Mauthausen så är det korrekt att vi inte vet exakt hur många som dog i Mauthausen med satellitläger, men det jag syftade på är de arkiv som finns bevarade från huvudlägret där 22 092 av 37 411 döda uppges vara polacker. Detta var förstås bara en del av de som dödades, men det styrker alltså att de flesta som dog i Mauthausen var polacker, inte greker.

Det är mycket möjligt att det antalet omkomna polacker stämmer. Det statistiska underlaget baserar sig på de sju registreringsböcker, precis som i fallet Auschwitz, som protokollfördes i lägret (mellan 39-45), med uppgifter om födelseort, dödsorsak osv, vilket beslagstogs av den amerikanska armén. Då var siffrorna omkring 35 000 totalt över de fem åren. Vad man skall komma ihåg är att Sovjet konfiskerade böckerna och två år senare hade friserat siffrorna uppåt. Siffror, vilket, om man är kritiskt tänkande, kan tro är ett medvetet val med då Mauthausen var under stora perioder ett arbetsläger för Sovjetiska krigsfångar och brottslingar med kommunistisk koppling.

Citat:
Om nazisterna gjorde vissa försök att stoppa den skenande inflationen var det nog främst för att man ville att den grekiska ekonomin i större utsträckning skulle kunna bidra till de tyska krigsansträngningarna. Dock misslyckades nazisterna även med detta, och Grekland tvingades till slut göra statsbankrutt under den tyska ockupationen.

Ja, det verkar ju rimligt att man har så stor tilltro till den grekiska ekonomins vitalitet, med tanke på dess skick a prio 1942, att man plöjer så stor andel av sin guldreserv och matreserv (när man själv började lida skeppsbrott) ner i den grekiska härdsmältan.

Citat:

Jaha, och det gjorde inte Stalin. Vart vill du komma?
Senast redigerad av NS_14 2012-09-20 kl. 16:00.
Citera
2012-09-20, 19:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Jag tycker att det blir lite fel att hänvisa till hur de dömda vid Nurnberg dömdes för brott mot mänskligheten när själva rättegångsförfarandet var så uppenbart rättsvidrigt, det fanns ingen möjlighet att korsförhöra vittnen för de åtalade och de nekades tillgång till åklagarens dokument innan rättegången.

Nurnbergrättegångarna var förvånansvärt korrekta om man betänker under vilka förhållanden de genomfördes (segrarna dömde de besegrade) och det faktum att reglerna var en kompromiss mellan amerikanska, brittiska, franska och sovjetiska rättsprinciper.

Det faktum att flera åtalade friades helt och andra åtalade friades på enskilda åtalspunkter visar att det inte var någon skenprocess, som revisionister ibland påstår. Hur många åtalade friades t.ex. i Stalins Moskvaprocesser, eller i Hitlers ökända Volksgerichtshof?

Vad gäller dina konkreta invändningar så fick försvaret visst förhöra de åklagarvittnen som framträdde i domstolen. Om du inte tror det kan du själv läsa rättegångsprotokollen som NS_14 länkade till:

The International Military Tribunal - Nuremberg

Det är också en nyttig läsning för alla som någon gång tvivlat på nazisternas illgärningar.

Vad gäller övrig bevisning, så förekom det ibland att dokument lades fram först under förhandlingarna. Åklagarna skyllde i dessa fall på sent inkomna uppgifter, problem med översättningar m.m. Huruvida det alltid var sant är svårt att bedöma, men i de fall försvaret protesterade sköts förhandlingarna upp så att försvaret kunde granska det nya materialet innan det lades fram i domstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Om grekerna inte fäster någon större vikt vid de så kallade ”brotten” som fastslogs vid Nurnberg så anser jag snarare vara något som talar till deras fördel.

Jag tror inte att grekernas bild av nazismen skapades i Nurnberg, utan av deras egna minnen, och det som föräldrar och farföräldrar berättat. Tyvärr har en del av dessa minnen börjat blekna bort, nu när många av dem som själva upplevde nazisternas illdåd inte längre är i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in