2012-08-12, 01:56
Medlem
saggesalivs avatar
Då jag känner att jag behöver en liten paus från min många års långa vinsamling då vinkällaren nästan är full, har jag nu fått upp ögonen för whiskysamling.

Har redan börjat lite smått efter lite läsning.
Har inhandlat mig:
Lagavulin 16y
Ardberg 10y
Caol Ila 12y
Har även några blended sedan tidigare (Bells's, High Commissioner, Jameson)

Hade inte tänkt mig en enorm samling, bara en 10-15 stycken (om man inte räknar med de blended jag redan har)
Vill inte heller lägga ut mer än 1000kr per flaska...

Så nu till mina kära flashbackare -
Vilka whiskys saknar jag i min samling?
Ska samlingen endast innehålla malts?
Även en liten avstickar fråga: Hur ser er samling ut?
Senast redigerad av saggesaliv 2012-08-12 kl. 02:03.
Citera
2012-08-12, 02:09
Moderator
Allaballawallas avatar
Ptja, din samling bör ju innehålla den whisky du uppskattar...

Frågan hamnar lite i samma kategori som "Hur långt är ett snöre?".
Som det ser ut nu så har du ju tre Islay (Och lite blended från Irland och Skottland.), gillar du det kan du ju köra vidare på det annars kan det kanske vara intressant att kolla in helt andra stilar.

Japaner, Bourbon, Rye, lite andra skottar och så vidare...

Edit: Det finns mängder med whisky/whiskey så att räkna upp vad som inte finns i din samling är lite svårt.
Senast redigerad av Allaballawalla 2012-08-12 kl. 02:23.
Citera
2012-08-12, 04:45
Medlem
Ser bra ut, har lite allmänna tips bara . Håll dig borta från billigare blend's så ska de nog gå bra (typ Clan Macgregor, fyfan). Pröva dig fram. Glenfiddich är en populär whisky men själv håller jag mig borta från allt dom gör, dom smakar bra men man kan få likvärdigt och bättre för mindre pengar.

Gillar du rökig whisky? mitt tips: Laphroaig, best there is!
Citera
2012-08-12, 06:58
Medlem
Greve-Von-Boegroefs avatar
Whiskey ska inte vara på en hylla, den ska var i magen. Ska ju inte prata med den...
Citera
2012-08-12, 09:22
Medlem
Precis som Allaballawalla sa, vad gillar du att dricka? De tre du har nu är åt det rökiga hållet, är det för de är bland de "kändare" sorterna som ska anses fina eller är det för du gillar smaken?

( Tänk själv om någon hade frågat dig hur de skulle utöka sin vinsamling från att ha tre stora och vanliga viner från frankrike i 150-kronorsklassen. )
Citera
2012-08-12, 11:00
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeep
Precis som Allaballawalla sa, vad gillar du att dricka? De tre du har nu är åt det rökiga hållet, är det för de är bland de "kändare" sorterna som ska anses fina eller är det för du gillar smaken?

( Tänk själv om någon hade frågat dig hur de skulle utöka sin vinsamling från att ha tre stora och vanliga viner från frankrike i 150-kronorsklassen. )

Ja, Lagavulin har jag alltid gillat så jag tänkte att jag skulle testa några liknande...
Kan inte speciellt mycket om whisky, och har inte heller testat så värst många, nu är jag dock redo för att utvidga mina whiskykunskaper. Kanske testa någon ny sort (kanske rye som någon sa)
Känns lite dumt dock att bara gå in på systemet och plocka på sig de whiskys man tycker ser bra ut.

Vilka whiskys bör jag då inhandla?

Finner mig inget bättre sätt att skriva detta på, men hoppas ni förstår!
Citera
2012-08-12, 13:13
Medlem
Visst skall man köpa sånt man själv gillar, men ibland kanske man även vill bjuda på en whisky och då är det inte alla som gillar en graftig och rökig som kanske jag gillar.

Jag skulle köpa lite blandat tunga och lätta sorter... några rökiga, sherrylagrade, bourbonlagrade samt försöka täcka lite olika regioner (Islay, Highlands, Lowlands, Speyside) samt kanske försöka få med en eller ett par amerikanska bourbon, rye eller varför inte singel malt.

När du väl är klar så kommer det inte räcka med 10-15 flaskor.

Några tipps då (utöver dom tre du redan nämnt):

Rökig: Laphroaig - En klassiker, finns i lite olika tappningar och de flesta är riktigt bra. Quarter Cask är lite tyngre och fylligare än 10 åriga. Den gillar jag.

För att komplettera din Islay samling så skulle jag leta reda på en sherrylagrad rökbomb och en orökt Islaywhisky. T.ex. Ardbeg Corryvreckan (rök+sherry) & Bruichladdich eller Bunnahabhain (båda orökta men första lite lättare och den andra kraftigare.

Springbank är en lite mer exklusiv whisky från Cambletown. Dom gör tre olika sorter (Springbank, Longrow & Hazelburn). Alla tre fantastiskt bra whisky, men något dyrare än genomsnittet.
Longrow är som springbank fast rökig, Hazelburn är destillerad lite extra för att göra den lättare i smaken samt få upp alkoholstyrkan inför lagringen.

Highland Park är en annan klassiker. (Hör till Islands-regionen) Dom gör kontinuerligt bra whisky men kan sälja vissa utgåvor snordyrt trotts att innehållet är i samma klass som deras standardbuteljeringar. Kolla efter deras 18 åring som är riktigt prisvärd, men deras 12 åriga är inte dum den heller.

Talisker 10 eller Destiller Edition. Toppklass! Lite speciell smak, kryddig, kraftig och fyllig. Kan inte jämföras med någon annan whisky som jag har smakat.

Speyside har många guldägg... ojoj, här bklir det svårt att tippsa om någon specifik whisky.
De flesta är fylliga, söta och ofta sherrylagrade. En jag fastnat för oerhört mycket men som är svår att få tag i är Mortlach. Men du här många stora namn som Glenlivet, Glenfiddich, Macallan, mm, mm. Mitt bästa tipps är att leta någon över 46% alkohol och som inte är kylfiltrerad eller har karamellfärg i sig. Det betyder oftast att dom inte snålar genom att spä ut whiskyn så mycket att dom måste filtrera den så att den inte grumlar sig i flaskorna. Och karamellfärg anser jag inte hör hemma i en whisky.. så "nuff said"!

Lowlands... dessa är oftast lätta och "sofistikerade". Auchentoshan är helt okej brukswhisky. Dom har även vissa special och taxfree-utgåvor som är riktigt bra. Det är i grunden en Irländsk familj som började göra Irländsk whisky i Skottland (trippeldestillerad) därav har den fått sin lättare smakpalett.
Även Ladyburn & Bladnoch har jag hört mycket gott om... kommer hamna i ett barskåp nära mig inom kort!

Tar vi Highlands så blir det svårt igen. Där är alla whisky olika. Här finns mycket blandad kvallitet. Ben Nevis, Dalwhinnie, Glenmorangie, Oban... bra namn som sällan gör en besviken.

Kollar vi utanför Skottland så finns det mängder av bra whisky.
Japan har en hel del sorter. Kanske inte privärt här i Sverige alla gånger, men jag rekommenderar dig att köpa om du hittar någon billig utomlands, för dom håller i regel konstant bra kvallitet.
Indien har sin Amrut som kan vara värd att hålla lite koll på. Lite "hypad" kanske, men jag tror att den kan vara bra.
Sverige... Ja Mackmyra i all ära, men dom säljer sin bättre whisky i små upplagor och dyrt. Så... vänta en stund, här händer det grejer. Säger bara BOX från Ådalen. Har smakat deras "New make" den kommer bli grym! Även Spirit Of Hven kommer med en lite större laddning snart som förväntas bli bra. Första utgåvan släpptes enbart som samlarutgåva då dom tog runt 2000,- för en ynka halvliter. Inget som gillas hos mig.

USA har mycket bra whisky (eller whiskey som vissa vill att man skall stava det).
Här skall du helst vara på platts och handla. Deras premiumsorter ligger på runt 350,- där borta, medans du här hemma betalar 1000-1500,- för samma flaska.
Några jag gillar är Tuthilltown Hudson Whiskey, Michter's, Blanton's, Elijah Craig... men vill du ha en normalprissatt flaska från bolaget så kolla in Four Roses Single Barrel, Knob Creek, Maker's Mark.
Skall du köpa rye så är det nästan hopplöst här hemma(snor jävla dyrt). Men Old Potrero kommer in en gång om året (runt hösten), så passa på, den tar slut på bara några dagar.

Hoppas du blev lite klokare iaf. så jag inte rörde ihop allting för dig.
Citera
2012-08-12, 13:36
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
text
Oj, tack!
Har nu läst igenom ditt långa svar två gånger.
Det var precis sådana svar jag eftersträvade med min trådstart.
Fick nu en rejäl framkick och har redan lite smått i mitt huvud börjat planera vilka sorter det blir som får en plats i samlingen.
Tack igen!
Jag hoppas att detta blir en ny livslång hobby.
Citera
2012-08-12, 13:50
Medlem
Kul att jag kunde vara till lite hjälp!

Det är en stor värld att upptäcka... och är man nyfiken på lite mer exklusiva sorter så kan man alltid bege sig till en väsorterad pub för att köpa sig ett litet smakprov innan man koper på sig en hel flaska.
Även whiskyklubbar kan vara nyttiga. I vår klubb brukar vi köpa in en eller ett par flaskor på t.ex. auktion där medlemmar för köpa andelar på 4-5cl till självkostnadspris.

De flesta flaskor jag köpt har faktiskt varit rena chansningar som oväntat ofta varit väldigt lyckosamma. Så var inte rädd att prova på något nytt, speciellt om man är ute och reser och snubblar över en ovanlig flaska som råkar vara billig eller som bara verkar allmänt intressant.

Edit: Ladyburn kommer nog inte hamna i mitt barskåp inom en nära framtid... Men förhoppningsvis får man tag på ett smakprov. Då den varit vilandes sedan tidigt 70-tal så är det lilla som finns att få tag i liiite smådyrt.
Senast redigerad av peatedsoul 2012-08-12 kl. 13:59.
Citera
2013-11-13, 14:55
Medlem
motorhuvud89s avatar
Tänkte väcka liv i denna tråd, som förövrigt är väldigt intressant!

Måste säga att jag är lite "tråkig" när det kommer till min samling, än så länge har jag bara islay-whisky eftersom jag älskar den rökiga och fylliga smaken.

Några som jag har är
Laphroaig 18YO
Ardbeg ten och ett par bowmore, varav en var ett dåligt köp, nämligen bowmore "surf" ala taxfree.
Det stod att den skulle vara rökig och kraftfull, visst det fanns väl lite rök, men djup o kraftfull vette tusan. Nu har jag smakat in mig på lite japanare så det får bli mitt nästa inköp.

All the best.
Citera
2013-11-14, 01:20
Medlem
Infinitesimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

....

Tar vi Highlands så blir det svårt igen. Där är alla whisky olika. Här finns mycket blandad kvallitet. Ben Nevis, Dalwhinnie, Glenmorangie, Oban... bra namn som sällan gör en besviken.

....

Ett bra och informativt inlägg.

Min personliga favorit är Oban, som jag gärna liknar vid en lugn smekning.
Citera
2013-11-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Då jag känner att jag behöver en liten paus från min många års långa vinsamling då vinkällaren nästan är full, har jag nu fått upp ögonen för whiskysamling.

Har redan börjat lite smått efter lite läsning.
Har inhandlat mig:
Lagavulin 16y
Ardberg 10y
Caol Ila 12y
Har även några blended sedan tidigare (Bells's, High Commissioner, Jameson)

Hade inte tänkt mig en enorm samling, bara en 10-15 stycken (om man inte räknar med de blended jag redan har)
Vill inte heller lägga ut mer än 1000kr per flaska...

Så nu till mina kära flashbackare -
Vilka whiskys saknar jag i min samling?
Ska samlingen endast innehålla malts?
Även en liten avstickar fråga: Hur ser er samling ut?

Det beror nog lite på vad du är ute efter. Om jag förstår rätt så har du fokus på rökig Islay, och du skulle gott kunna fortsätta med det. Köp då Bowmore, Laphroig och Bunnahabhain också, så har du väl de flesta stora från den ön? Många av mina vänner skulle tycka det var ballt att gå på förfest där det bjuds på en komplett Islaywhisky-provning Kanske kan du ta den whisky du tycker bäst om och köpa i en åldrad värstingversion också, och dricka vid extra påkostade tillfällen.

Annars kan du göra som jag och snarare bygga en samling utifrån filosofin "en whisky för varje tidpunkt". Många skulle t ex föredra en lite lättare whisky som aperitif före middagen och en lite tyngre som avec med kaffet. Likaså är många nog som jag, och tycker att en fyllig whisky med dominerande rök (typ Lavavulin) kan vara underbart, men en fyllig whisky med dominerande vinfat (typ Dalmore) kan vara minst lika bra. Och när man inte riktigt vet så tar man en balanserad mellanväg som t ex Highland Park.

Min egen samling består av de fyra som jag nog själv tycker är allra godast bland "standardwhiskys":

Dalmore
Lagavulin
Highland Park
Balvenie

Eventuellt lägger jag till en Dalwhinnie i dagarna som kommer. Då skulle jag säga att det hela är rätt avrundat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in