2012-08-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Använd dig av google och skriv in "how did the first mammal evolve". Tar ett par sekunder.
Jag sökte annars på "det första däggdjuret".
Ska prova denna också................

Nja, där hittar jag, efter översättning, detta:
"Även bröstkörtlar är en signatur inslag i den moderna däggdjur, är lite känt om utvecklingen av amning . Detta beror på att dessa mjuka vävnader inte ofta bevaras i fossil"

Men inget som varken bekräftar eller dementerar mitt antagande:
Men som sagt, vi ska junte prata mer om detta OT här.
utan där https://www.flashback.org/t1088622
Citera
2012-08-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsgmb
Du menar väl inte att man måste vara akademiker för att få tycka till?
En vanlig Svensson som får all information från media, t.ex, Discovery Channel måste väl ändå också få ha rätt att bilda sig en uppfattning om saker o ting.

Och jag har inte attackerat någonting. Jag bara redogjorde för min bild av hur det första däggdjuret kan ha kommit till. Och att jag upplever det som synnerligen tveksamt.

Och varken Biologiavdelningen här, eller Discovery, eller Kunskapsanalen, eller Hänt i veckan, har sagt mig hur 1a däggdjuret egentligen kom till. Att min bild var helt galen.

https://www.flashback.org/sp38833590

Nej jag menade inte att man behöver vara akademiker och det var ej heller vad jag skrev!
Jag menar precis det jag skrev, nämligen att: Du bör i alla fall ha en liten förståelse för det du väljer att kritisera och avfärda, annars blir di kritik väldigt ihålig. Jag applåderar ditt försök att söka kunskap om evolution i ett annat delforum, hoppas bara inte du processar informationen du delges där genom ditt religiösa filter.

Jag har inte heller anklagat dig för att attackera något. Ja du gav oss en redogörelse på hur du TYCKER att det första däggdjuret borde ha kommit till, via GUD.
Sedan gav du en annan förklaring baserat på hur du tycker evolutionen borde funka.

Nåväl, nog om detta för min del i denna tråd!
Citera
2012-08-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrelsAreN
...Kan någon religiös snälla övertyga mig om att gud finns
Hej TS och andra.

Om du med ”övertyga” menar hårda, oemotsägliga bevis, så blir du kanske besviken.
Några sådana finns vare sig för eller emot Guds existens.

Vad är det då som kan få folk att konvertera, att börja tro på Gud?
Där finns det egentliga lika många svar som det finns folk.

Ska jag ändå ge mig på att förenkla och generalisera, så tror jag det bara finns två sätt att närma sig Gud. Antingen via en specifik religion, och sedan Gud. Eller först tro på Gud och sedan närma sig en specifik religion.

Om jag här inte ska lyfta fram en specifik religion, så tror jag följande 5 kategorier kan ha spelat in för de flesta att börja tro på Gud.

1, Man kan ha haft en kraftig upplevelse eller uppenbarelse, som övertygat en om Guds existens, och i vissa fall t.o.m. om direkt närvaro och inblandning i något personligt sammanhang.
Men hör du någon berätta om ett sådant, så anser du förmodligen det vara antingen lögn eller nonsens. Å andra sidan, hade du själv upplevt det, så skulle du nog inte behöva läsa igenom de följande anledningarna här.

2, Man kan ha känt att det är något i den allmänna livsstilen som saknas eller känns fel.
Exakt vad är förstås högst personligt, men många konvertiter lär nog känna igen något av nedan.
A, För lite samhörighet, hänsyn, moral, etik, medkänsla, kärlek, tydlighet, lycka, ideal.
B, För mycket drogberoende, prostitution, spelberoende, ytlighet, utseendefixering, tomhet, självmord, lättsinne, lösaktighet, otrohet, skilsmässor, brott, stresspanik, individfixering, hälsomani, övergrepp, ilska, vanmakt.
C, För mycket ”avgudadyrkan”. T.ex Idoler, Berömmelse, Pengar, Politik, Makt och annat som ofta bejakas lika mycket som en Gud för religiösa, men som inte är bestående.

3, Man kan ha kommit till en personlig slutsats att världen är alldeles för fullkomlig, för ”välorganiserad”, om inte en produkt av Gud.
Växter ger oss syre. Vi ger dem koldioxid. Korna gödslar. Bin pollinerar. Jordaxelns lutning ger oss välbehövliga årstider, o.s.v. o.s.v.

4, Man kan ha känt att vi själva borde ha ett högre syfte än att bara leva ett kort liv och sedan dö i glömska och utan mening. Att det borde finnas ett högre värde. Många saknar ofta ett lugn, en tillförsikt, en harmoni. Frid helt enkelt.

5, Man kan i vissa frågor ha tittat på alternativa ofta vetenskapliga förklaringar, än de Gud och en religion ger. Och via denna ”uteslutningsmetod” kommit till den personliga slutsatsen att dessa för ofta är bristfälliga.

Vad från dessa eller andra anledningar som behövdes är som sagt högst personligt för respektive konvertit.
Och vad som skulle få just din bägare att rinna över, vet jag förstås inte.
Men lycka till!

PS. Detta är inget angrepp på de som absolut inte kan tänka sig att konvertera. Enbart en uppräkning av möjliga anledningar för de som redan har gjort det. Anledningar som säkert kan fungera igen.
Citera
2012-08-15, 22:39
Medlem
udons avatar
Citat:
Goseigen, Handfast och Udon

Jag är inte heller så insatt i fysik eller sannolikhetsläran, och erkänner att många av mina avväganden mer baseras på känslor och intuition och liknande.
Vad har sannolikhetslära med det här ämnet att göra?? Jaha, om gode herrn ursäktar så skiter jag i dina känslor och intuition. Kunde inte bry mig mindre faktiskt.

Citat:
Och den säger mig att om man ska se utvecklingsläran som om vi till slut skulle ha vunnit på lotto, vilket alltså har liten sannolikhet, så bör sannolikheten för att denna vinst sammanföll i tiden där yttre omständigheter sa att t.ex. däggdjur vore en bra grej, vara ännu mindre.
Nej det har ingenting med lotteri att göra, snarare tvärtom. Du borde gå om grundskolan.

Citat:
Som jag känner det bör förändringar antingen ha skett långsamt, utifrån en art till en annan, vilket känns som utdragen sårbar process med små överlevnadschanser.
Eller så poppade en ny art t.ex. första däggdjuret fram på nolltid, med alla för däggdjuren specifika och komplexa beteenden och kroppsfunktioner på plats, vilket också lägligt sammanföll i tiden där yttre omständigheter sa att t.ex. däggdjur vore en bra grej.
Ja, evolution är i många fall en långsam process och de flesta arter som levt på jorden är idag utdöda. Släng dig ut från ett stup eller sluta ät mat så märker du hur sårbara organismer är.
Citat:
Men nej, jag begär inte att ni ska känna på samma sätt.
Ja, rent hypotetiskt, om forskarna till slut skulle lyckas skapa en amöba, skulle jag nog, för mig själv, känna att de i ett litet litet avseende faktiskt lyckats kopiera ett av Guds oräkneliga verk.
Jaha?
Citat:
Jo, jag skulle kunna ta det i den tråden på Biologin, men har man inte blivit hudflängd innan lär man bli det då
Å andra sidan är man kanske lite mer hårdhudad nu

Ja det lär du bli. Det finns ingenting i kreationsim/ID som håller i en vetenskaplig debatt. Ingenting. Det finns ingentin publicerat och antagligen kommer det förbli så.
Citera
2012-08-15, 23:05
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrelsAreN
Jag förstår bara inte, hur kan man bara först och främst välja en av 21 stora religioner och bestämma att just denna är rätt, och sedan faktiskt tro på den!? jag har för stort förnuft för att kunna tro på något när inga som helst bevis eller fakta pekar på att det man dedikerar sig till är sant!

Kan någon religiös snälla övertyga mig om att gud finns, eller att någon religon är rätt på det vilkoret att du endast får använda fakta och bevis för att övertyga mig, lyckas du så kommer jag konvertera till denna religion

Jag kommer nog aldrig kunna bevisa för dig att Gud existerar men jag skall försöka att förklara några av anledningarna till varför jag tror på Gud. I korta utdrag...

1. Den Antiropiska principen.
2. Att livet finns till och existerar.
3. Känslan av Guds närhet.
4. Den Kristna trons födelse.
Citera
2012-08-15, 23:13
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag kommer nog aldrig kunna bevisa för dig att Gud existerar men jag skall försöka att förklara några av anledningarna till varför jag tror på Gud. I korta utdrag...

Den antropiska principen är i sig inte ett bevis för Gud.

Citat:
antar ett God of the Gaps här

Citat:

Citat:
Den Kristna trons födelse.
Den abrahamitiska religionerna grundar sig mestadels på egyptisk mytologi.
Senast redigerad av baylife 2012-08-15 kl. 23:20.
Citera
2012-08-15, 23:20
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Den antropiska principen är i sig inte ett bevis för Gud.

jag tror att den mycket väl kan vara det. Men jag respekterar er som inte tror så.

Citat:
Den abrahamitiska grundar sig mestadels på egyptisk mytologi.

Finns det några egyptiska skrifter som bekräftar det? Med andra ord: Egyptisk skrift som är daterad till tiden innan den abrahamitiska religionen grundades?
Citera
2012-08-15, 23:29
Avslutad
Citat:
Den Antiropiska principen.
Är du insatt i kritiken till denne?
Om ja, vilka är dina kommentarer till den?
Om nej, varför inte?

Citat:
Att livet finns till och existerar.
God of the gaps, förstår du innebörden av detta?

Citat:
Känslan av Guds närhet.
Hur känns den och hur kan man vara säker på att det verkligen är gud man känner?

Citat:
Den Kristna trons födelse.
Hur ställer du dig till den alla andra hundratals trosföreställningars födelser?
Citera
2012-08-16, 00:04
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Är du insatt i kritiken till denne?
Om ja, vilka är dina kommentarer till den?
Om nej, varför inte?

Faktiskt så är jag inte det. Du får berätta vilka det är.

Citat:
God of the gaps, förstår du innebörden av detta?
Ja. men jag tycker inte att det är det.

Citat:
Hur känns den och hur kan man vara säker på att det verkligen är gud man känner?

Det är underbart - man blir avslappnad i kroppen, känner en värme. Känner att Gud är nära - man är inte rädd. Känner frid och glädje som börjar bubbla inom en som gör att man nästan börjar skratta. Den uppfyller en på något sätt. Man ser ingenting men känner att han är där.

Citat:
Hur ställer du dig till den alla andra hundratals trosföreställningars födelser?

Ja, det är en bra fråga. När det kommer till de religioner som många menar på att judendomen och Kristendomen plagierade ifrån så tror jag såhär: Att de har plagierat sina religioner från Judendomen och Kristendomen, och att anledningen till att de inte längre finns kvar beror på just plagiat. Jag har tron på att plagiatet försvinner med tiden, medan orginalet är kvar - därför att det är just orginal.
Citera
2012-08-16, 13:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är det då som kan få folk att konvertera, att börja tro på Gud?
Där finns det egentliga lika många svar som det finns folk.

Och därför är det bäst, om religion blir betraktat som en privatsak utan inflytande på den politiska styrelses-FORMEN och akademisk forskning, och inte heller manifesterar sig som märkbart pådyvlande.

Citat:
Ska jag ändå ge mig på att förenkla och generalisera, så tror jag det bara finns två sätt att närma sig Gud.

Citat:
1, Man kan ha haft en kraftig upplevelse eller uppenbarelse, som övertygat en om Guds existens,

Subjektivt och privat; fullständigt acceptabellt om det blir presenterad som så.

Citat:
2, Man kan ha känt att det är något i den allmänna livsstilen som saknas eller känns fel.
Exakt vad är förstås högst personligt, men många konvertiter lär nog känna igen något av nedan.

Citat:
A, För lite samhörighet, hänsyn, moral, etik, medkänsla, kärlek, tydlighet, lycka, ideal.

Som ovan, men premiss-baserad.

Citat:
B, För mycket drogberoende, prostitution, spelberoende, ytlighet, utseendefixering, tomhet, självmord, lättsinne, lösaktighet, otrohet, skilsmässor, brott, stresspanik, individfixering, hälsomani, övergrepp, ilska, vanmakt.

Citat:
C, För mycket ”avgudadyrkan”. T.ex Idoler, Berömmelse, Pengar, Politik, Makt och annat som ofta bejakas lika mycket som en Gud för religiösa, men som inte är bestående.

Citat:
3, Man kan ha kommit till en personlig slutsats att världen är alldeles för fullkomlig, för ”välorganiserad”, om inte en produkt av Gud.

Som ovan, men premisss-baserad, och med logikförvrängning av mycket subjektiv karaktär.

Citat:
4, Man kan ha känt att vi själva borde ha ett högre syfte än att bara leva ett kort liv och sedan dö i glömska och utan mening. Att det borde finnas ett högre värde. Många saknar ofta ett lugn, en tillförsikt, en harmoni. Frid helt enkelt.

Argumentet kan vändas åt alla håll. Många teister är snuttefilts-teister.

Citat:
5, Man kan i vissa frågor ha tittat på alternativa ofta vetenskapliga förklaringar, än de Gud och en religion ger. Och via denna ”uteslutningsmetod” kommit till den personliga slutsatsen att dessa för ofta är bristfälliga.

Nonsens. Att svara 'vet inte' kan på inget sätt vara 'bristfälligt' annat än i ett perspektiv av 'bättra en dårlig förklaring än ingen alls'...där 'bristfälligheten' snarare finns i personligheten än i 'vet inte' svaret.
Citera
2012-08-16, 13:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Om något motbevisat den antropiska principen den grundläggande versionen av abrahamismens 'gud'.

Citat:

Intelligent Design. Pseudo-logisk kausalitet.

Citat:

Vilken av 'gudorna' med bakgrund i vilken 'känsla-mekanism'.

Citat:
4. Den Kristna trons födelse.

Vilken kristna version?
Citera
2012-08-17, 07:42
Avslutad
Citat:
Faktiskt så är jag inte det. Du får berätta vilka det är.
Jag hade på känn att du inte brytt dig om att kolla upp om det finns kritik till ett påstående som annars bevisar gud. Det säger en hel del om din filosofi, att du inte nödvändigtvis är ute efter sanningen

Jag förväntar mig inte att du läser igenom dessa stycken, men jag ger dig iaf chansen:
http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Anthropic_principle#Counter_argume nts

Citat:
Ja. men jag tycker inte att det är det.
Du tycker inte så, men alla andra ser det som ett klockrent exempel på god of the gaps. Bara för att du inte förstår (antar att du likt ovan inte ens försökt att ta reda på alternativet...) betyder inte att gud finns.

Citat:
Det är underbart - man blir avslappnad i kroppen, känner en värme. Känner att Gud är nära - man är inte rädd. Känner frid och glädje som börjar bubbla inom en som gör att man nästan börjar skratta. Den uppfyller en på något sätt. Man ser ingenting men känner att han är där.
Men hur VET du att det är gud? Alla känner vi att vi mår bra i olika situationer (när mitt kära fotbollslag gör mål...ja herre jävlar...) men det är ett leap of faith att förklara det med gudomlig närvaro när det handlar om olika syror som frigörs i hjärnan som inte skiljer sig ifrån att ta droger eller menar du att narkomanen har gudomlig närvaro vid varje fix?

Citat:
Ja, det är en bra fråga. När det kommer till de religioner som många menar på att judendomen och Kristendomen plagierade ifrån så tror jag såhär: Att de har plagierat sina religioner från Judendomen och Kristendomen, och att anledningen till att de inte längre finns kvar beror på just plagiat. Jag har tron på att plagiatet försvinner med tiden, medan orginalet är kvar - därför att det är just orginal.
Du vet att Kristendomen inte var den första religionen och att det mesta är plankat från gamla egyptiska religioner va?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in