2013-09-24, 21:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qanyare
Hej jag hittade några verser från bibel som uppmanar till våld folk brukar säga att kristendomen är freds religion men det verkar inte vara sant vad tycker ni om verserna.
Om du vill få en bättre uppfattning om kristendomen råder jag dig att läsa hela bibeln. Det går inte bara att ta lösryckta citat, utan det krävs att man läser betydligt mer än så för att få en bättre uppfattning om grunderna i judendomen och den tydliga skiljelinje som går mellan gamla och nya testamentet.

Men en kort sammanfattning kan vara att gamla testamentet visar upp en bild av en oerhört grym, närmast sadistisk gud. Tiotusentals och åter tiotusentals slaktas för minsta förseelse, släkten blir förbannade i generationer för en enskild individs handlande etc.

Nya testamentet innehåller istället beskrivningar av en oerhört förlåtande gud, en gud som vill sin skapelse och sitt folk väl. En av de starkaste partierna är i samband med Jesu korsfästelse när Jesus talar med de två rövarna som också har korsfästs, Lukas 23:40-43. "Men den andre tillrättavisade honom och sade: "Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."
Vad Lukas försöker säga är att oavsett vem du är eller vad du gjort så är gud beredd att förlåta dig så länge som tron på honom finns där. Den måste inte ens vara formaliserad, utan den personliga insikten är det viktiga.
Citera
2013-09-24, 22:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Nej. Inte kristendomen. Inte heller judendomen förutom vissa fraktioner av den.
Beror ju på hur man tolkar det. GT innehåller uppmaning på uppmaning om våld. Och katolska och protestantiska kyrkan har glatt slagits i närmare 400 år. Och innan dess finns givetvis exempel som tex. korstågen att peka på.
Citera
2013-09-24, 22:46
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Rent historiskt blir det svårt att hålla med om det. Lägg sedan där till att Jahve ursprungligen var en krigsgud.
Citera
2013-09-24, 22:50
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Beror ju på hur man tolkar det. GT innehåller uppmaning på uppmaning om våld. Och katolska och protestantiska kyrkan har glatt slagits i närmare 400 år. Och innan dess finns givetvis exempel som tex. korstågen att peka på.

Jag har tagit upp det där i flera trådar nu. Det finns en del grundfel inom statskyrkor. Jesus lärde inte att det inte finns någon åtskillnad mellan stat och kyrka, religion och politik, borgligt och andligt. Tvärtom! på flera ställen lär både han och apostlarna att de måste hållas isär. Men katolska kyrkan (och en del andra statskyrkor) höll inte isär detta. Därför menade de också att man kunde gå fram med våld i korståg och häxbränning m m. Detta har inget med Jesus och apostlarna att göra, utan är snarare uttryck för att man missbrukar Guds namn för egna syften och inte lyder Guds ord.

Några exempel:

"Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna när Guds rike skulle komma,
svarade han dem: 'Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er." (Luk.17:20,21).

"'Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen." (Joh.18:36)

"Ni har hört att det är sagt: Öga för öga och tand för tand. Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom. Om någon vill ställa dig inför rätta och ta din livklädnad, så låt honom få din mantel också. Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig. Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa och hata din ovän. Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er." (Matt. 5:38 - 44)

"Ty även om vi lever här i världen, strider vi inte på världens sätt" (2 Kor 10:3).

"Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt. Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar och sätt som skor på era fötter den beredskap som fridens evangelium ger. Tag dessutom trons sköld. Med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar. Tag emot frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds ord. Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga." (Ef 6:12-18).

"De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus" (2 Kor 10:4-5).

"Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud." (Matt 22:21).

"Då sade Jesus till honom: "Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd." (Matt 26:52).

Citera
2013-09-24, 22:51
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Rent historiskt blir det svårt att hålla med om det. Lägg sedan där till att Jahve ursprungligen var en krigsgud.

se mitt svar till hakro807
Citera
2013-11-27, 22:48
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:

Nej nej det är väl samtliga kristna folkslag som varit krigiska inte religionen i sig.

Och judarna dödade andra folk som fan tills romarna tröttnade på det och försökte göra slut på dem.
Citera
2013-11-27, 22:58
Bannlyst
Finns många tedenser där alla tre grenar i kristendomen är fredliga. Se Nord, Central och Sydamerika plus EU/NATO samarbete plus demokratin men inte alltid då det finns viss intentioner där vi kan vara fiender med varandra om man trakasserar någon långt ifrån och i mitt fall så hämnas jag med musik och i Facebook till en ortodox. Är själv protestant. Utan min katolska vän är ortodoxen mycket otrevlig mot mig.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in