Citat:
Om du vill få en bättre uppfattning om kristendomen råder jag dig att läsa hela bibeln. Det går inte bara att ta lösryckta citat, utan det krävs att man läser betydligt mer än så för att få en bättre uppfattning om grunderna i judendomen och den tydliga skiljelinje som går mellan gamla och nya testamentet.Men en kort sammanfattning kan vara att gamla testamentet visar upp en bild av en oerhört grym, närmast sadistisk gud. Tiotusentals och åter tiotusentals slaktas för minsta förseelse, släkten blir förbannade i generationer för en enskild individs handlande etc.
Nya testamentet innehåller istället beskrivningar av en oerhört förlåtande gud, en gud som vill sin skapelse och sitt folk väl. En av de starkaste partierna är i samband med Jesu korsfästelse när Jesus talar med de två rövarna som också har korsfästs, Lukas 23:40-43. "Men den andre tillrättavisade honom och sade: "Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."
Vad Lukas försöker säga är att oavsett vem du är eller vad du gjort så är gud beredd att förlåta dig så länge som tron på honom finns där. Den måste inte ens vara formaliserad, utan den personliga insikten är det viktiga.