Citat:
Ursprungligen postat av
qanyare
Lukas 12:49-51
49 Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och hur gärna ville jag inte att den redan vore tänd. 50 Men jag har ett dop som jag måste genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat. 51 Menar ni att jag har kommit med fred till jorden? Nej, säger jag er, inte fred utan splittring.
Vilken typ av fred respektive splittring han talar om anges i de 2 efterföljande verserna (v 52-53).
Citat:
Ursprungligen postat av
qanyare
Matteus 10:34
I skolen icke mena att jag har kommit för att sända frid på jorden. Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd.
Vilken typ av frid respektive svärd han åsyftar framgår av de efterföljande verserna (v 35-39).
Citat:
Ursprungligen postat av
qanyare
Lukas 19:27
Men dessa mina ovänner, som icke ville hava mig till konung över sig, fören dem hit huggen ned dem här inför mig.
Den inledande raden till det stycket anger att det hela han kommer att berätta är 1) en liknelse 2) för att motverka idén att Guds rike är ett jordiskt rike. Det står:
"När de hörde detta, berättade Jesus ännu en liknelse, eftersom han var nära Jerusalem och de tänkte sig att Guds rike genast skulle träda fram på ett synligt sätt." (Luk 19:11).
Ett tips är att försöka förstå texten utifrån dess kontext, dvs att läsa hela sammanhanget först. För rycker man bara loss ett par ord, så kan man ju lika gärna säga att Bibeln lär "Det finns ingen Gud", eftersom det står så på två ställen i Psaltaren (Ps 14:1; Ps 53:2). Men läser man sammanhanget så framgår det att det inte är någon profet som säger detta, utan att det är dårarna som säger detta i sina hjärtan.
Citat:
Ursprungligen postat av
qanyare
5 Mosebok 25:11-12
11 Om två män slåss med varandra och den enes hustru kommer för att hjälpa sin man mot den andre när denne slår honom, och hon räcker ut sin hand och fattar tag i hans könsdelar, 12 då skall du hugga av hennes hand och du skall inte visa henne någon skonsamhet.
Det gamla förbundet som Gud slöt med Israels folk var mycket fysiskt till sin karaktär.. de hade fysiska krig, ett fysiskt tempel, fysiska renhetslagar om kläder, mat osv, ett fysiskt land, fysiska straff osv. Israel förväntades leva helgat enligt yttre seder och bud och på ett fysiskt sätt avskaffa det onda (stena falska profeter osv). Likaså hade de fiender som var primitiva och råa, och vars avgudakulter även innebar att man offrade små barn genom att lägga dem i elden (t.ex. till guden Molok). Detta "fysiska" finns inte i det nya förbundet, vare sig när det gäller hanteringen av falska profeter, frågan om de kristna har eget land, fysisk kung, fysiska krig, fysiskt tempel, fysiska renhetslagar om mat osv. Istället är det andliga och osynliga saker i det nya förbundet. Enligt NT är lagens förbund (GT:s förbund) endast en skugga, medan verkligheten är Kristus.
"Lagen innehåller endast en skugga av det goda som kommer och inte tingen i deras verkliga gestalt." (Heb 10:1)
"Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus." (Kol 2:17).
"Ty även om vi lever här i världen, strider vi inte på världens sätt. De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud." (2 Kor 10:3-5).