2012-08-11, 21:04
Medlem
Pytons avatar
Har tittat igenom lite crash compalation videos (t ex http://www.youtube.com/watch?v=nEXkL7OFAFI&feature=relmfu ). 10% är från Kina, 5% övriga världen, och 85% Ryssland... Spontant när jag tittar på dessa filmer så känns det som om 80-90% av olyckorna helt skulle kunna undvikas genom att sänka farten lite, tänka efter lite innan man ger järnet, samt lära sig köra normalt i köer.

Typisk exempel på rysk trafikolycka; landsväg, bil ska svänga vänster. Några bilar bakom får stanna för att vägen är smal och man inte kommer förbi. Givetvis kommer då nån smartskalle som tänker "aha, alla står still så jag kör om dom", varpå han torpederar den vänstersvängande bilen.

Personligen tycker jag det verkar som om ryssar i trafiken uppför sig som 18-åringar med nyblivna körkort; totalt omdömeslös och adrenalinpumpade. Man håller stenhårt på "sin rätt".

Andras åsikter kring detta?
Citera
2012-08-11, 21:07
Medlem
ganglere2s avatar
Svårt att konstatera hur befolkningen kör i världens största land från en youtubevideo kanske.
Citera
2012-08-11, 21:16
Medlem
Håller med TS, de är uppenbarligen sjuka med tanke på vilket material det finns på exempelvis Youtube. Dock så måste alla ryssar ha kameror i sina bilar av försäkringsskäl (kom 2010 tror jag) då många förs.bolag inte annars betalar ut eventuellt ekonomiskt stöd.

Men med tanke på att andra människor i omgivningen i dessa filmer inte verkar vara så förvånade så börjar man ju undra. Kör medvetet på långsam hastighet in i andra bilar i köer för att komma fortare fram, WTF?

Rekommenderar även "Russian road wars" på youtube
Citera
2012-08-11, 22:24
Medlem
O Dirlewangers avatar
I Indien såg jag flera idiotolyckor bara under den korta tiden jag var där, men de filmar väl inte lika mycket.
Citera
2012-08-12, 10:44
Medlem
Deliras avatar
Fascinerande med snubbarna som kommer överens medelst basebollträ och yxa.

Vilka idiotkörningar för övrigt, man undrar om riskbedömning ens finns med i körkortsutbildningarna i Ryssland.
Citera
2012-08-12, 12:44
Medlem
Vad är egentligen dealen med alla kameror?
Är det någon lag på att bilarna ska vara utrustade med kameror och vem har tillgång till materialet?
Det är ju sjukt mycket som kommer ut på tuben om det bara är hobbyfilmare som råkar bevittna något.
Citera
2012-08-12, 13:17
Medlem
Man får billigare försäkring samt får lättare att bevisa vid polisutredning vad som har hänt vid eventuell trafikolycka.

Men som det sagts redan, svårt att dra slutsatser via några videos, dock är trafiken i Ryssland mer stressig än den i Svedala. De flesta kör helt normalt, men idioter finns överalt. Kaukasier i gamla lador och kärringar i dyra bilar kör värst.

Köerna på essingeleden är ingenting med köerna i Moskva där trafiken står stilla i princip hela dygnet, därav massa idioter som tar genvägar, trängs och får utbrott av road rage.

Du skulle bara veta vad ryssarna skriver i kommentarerna till dessa videos.
Citera
2012-08-12, 13:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyton

Personligen tycker jag det verkar som om ryssar i trafiken uppför sig som 18-åringar med nyblivna körkort; totalt omdömeslös och adrenalinpumpade. Man håller stenhårt på "sin rätt".

Andras åsikter kring detta?

Ryssland är långt ifrån det värsta landet när det gäller trafik.
Citera
2012-08-12, 20:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ryssland är långt ifrån det värsta landet när det gäller trafik.

Nej jag har sett en del filmer från Italien och Frankrike som exempel. För att inte tala om Thailand o.likn. länder. Eller Sydamerika, Indien, Pakistan. Fast där filmas antagligen inte lika mycket.
Citera
2012-08-13, 12:06
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej jag har sett en del filmer från Italien och Frankrike som exempel. För att inte tala om Thailand o.likn. länder. Eller Sydamerika, Indien, Pakistan. Fast där filmas antagligen inte lika mycket.

Heh, ja, i Paris verkar det vara kutym att ha minst ett par plåtskador på sin bil. Det verkar som höra till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in