2012-08-13, 07:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Erfarenhet.
Vet du vad det kallas när man redan i förväg slår fast någonting? Fördom...

Citat:
Skämt åsido, jag ser att du fortsätter diskutera något jag inte är intresserad av att diskutera. Väldigt enkelt, således. Nu går vi OT. Sista jag skriver.
Fine fine, jag tänker härefter inte adressera dig här i tråden. Både du och jag vet ju var den andre står, det är bra så.
Citera
2012-08-13, 07:36
Medlem
Drinis avatar
Scenariot här är väl uppenbart för alla.

Dn kollar serien,ser inge fel och publicerar den. Då får dom mail/telefon samtal från någon som känner sig lite kränkt och talar ut..(boom boom mange lol) och dom gör en pudel direkt för att inte riskera att någon annan tidning,typ expo ska få det till en "rasist skandal på dn där nästan bara vita jobbar" ..ja ni vet hur det funkar...
Citera
2012-08-13, 07:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
"Vi beklagar djupt att vår censurverksamhet har brustit i sin nitiskhet att sålla bort allt sådant som är förbjudet och oacceptabelt i dagens fria 'demokratiska' samhälle där 'yttrandefrithet' råder".

Ja, det är väl vad det borde stå. Dramatisk överkänslighet hos DN. Som vanligt.
Citera
2012-08-13, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Scenariot här är väl uppenbart för alla.

Dn kollar serien,ser inge fel och publicerar den. Då får dom mail/telefon samtal från någon som känner sig lite kränkt och talar ut..(boom boom mange lol) och dom gör en pudel direkt för att inte riskera att någon annan tidning,typ expo ska få det till en "rasist skandal på dn där nästan bara vita jobbar" ..ja ni vet hur det funkar...
Ja, troligheten för detta scenario gränsar till sannolikhet (eller som Leif GW hade sagt; det ligger i farans riktning). Problemet här är alltså inte DNs pudel utan att propagandamånglare som Expo har sådan makt att syltryggade redaktioner försöker damage controlla innan Expo ens reagerar. Är det vettigt att en organisation har en sådan makt i ett demokratiskt samhälle?
Citera
2012-08-13, 07:48
Medlem
Bellybusterrs avatar
Citat:
Ptja, om vi som kollektiv de facto hade gått vidare och dåtidens problem just var dåtidens problem, ja då hade det också varit mindre problematiskt med denna typ av framställningar. Nu har vi ju dock inte det. Och för att vara övertydlig: problemet är inte den enskilda företeelsen, utan det generella mönstret. Som sådan är strippen förhållandevis harmlös - även om nu nidbilden inte direkt fyller någon funktion för skämtet som sådant.

En stor anledning till att vi aldrig går vidare är att medias överkänslighet inte tillåter oss att gå vidare.

Slaveri ÄR dåtidens problem, det är DN som väljer att göra det till ett nutidsproblem när de agerar som de gjorde i det här fallet.
Citera
2012-08-13, 09:06
Medlem
Drinis avatar
RockInRio tycker du alltså att seriestrippar som görs i underhållningssyfte måste beskriva majoriteten?
Vad gör då gothbruden där? hon beskriver väl inte tjejer i allmänhet mer än barnet beskriver afrikaner?

Det finns afrikaner som ser ut sådär,och det är väl inge fel med det. Alltså kan det omöjligt vara rasistiskt med en sådan bild, och ska det vara ett fadderbarn väljer man väl bara en typ av dom fattigaste afrikanerna för att vara mest realistisk. det var bara humor och skämtet var ju ffs inte ens på barnets bekostnad.

Du är så fel ute i den här tråden med dina inlägg att man bara blir ledsen. Du argumenterar i cirklar och tar inte hänsyn till vad du själv skrivit innan.
Citera
2012-08-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolito
Skämtet var ju knappast på fadderbarnets bekostnad. Snarare driver den med arroganta västerlänningar, inklusive den sista rutan som driver med vår uppfattning om hur fattiga afrikaner ser ut. Jag tror knappast att DN beklagar att en serie gör sig lustig över en självupptagen karaktärs okunnighet om omvärlden, så vi får väl helt enkelt anta att de inte förstod poängen med seriestrippen som de ber om ursäkt för.
Precis så tolkar jag det också. Välformulerat - Case closed!
Citera
2012-08-13, 13:25
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandel-Karlsson
Vad är det olämpliga i serien? Att gothare framställs som korkade? Jag kan inte begripa varför precis allting måste vara så himla PK i det här landet precis hela tiden. Det där var ju bara ett oskyldigt och harmlöst litet skämt och förstår man inte det hade man högst troligt överbeskyddande föräldrar när man växte upp.

Om den där teckningen av en färgad är "olämplig", varför har det då inte blivit något rabalder kring Fantomen?
För att hans neger, Guran, är en betjänt. Dvs en svart kille med jobb. Jaja, det är en fantasivärld men den svarta framstår iaf inte som en helt hjälplös parasit och då blir folk glada.

Det lustiga i kråksången är detta: https://www.flashback.org/t1527239

...Alltså att det är Sverige som led av slavhandeln, inte afrikanerna.

Sorry att det vart lite överdrivet sarkastiskt.
Citera
2012-08-13, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
För att hans neger, Guran, är en betjänt. Dvs en svart kille med jobb. Jaja, det är en fantasivärld men den svarta framstår iaf inte som en helt hjälplös parasit och då blir folk glada.

Det lustiga i kråksången är detta: https://www.flashback.org/t1527239

...Alltså att det är Sverige som led av slavhandeln, inte afrikanerna.

Sorry att det vart lite överdrivet sarkastiskt.

Nu var det inte bara Guran jag syftade på. Har man läst Fantomen så vet man att de flesta svarta i Bengali arbetar under Fantomen (som är vit) och nästan betraktar honom som en gud. Dessutom klär de sig som "stereotyper" - bastkjolar och höftskynken är ständigt på modet bland afrikanerna i Fantomens värld.
Citera
2012-08-13, 15:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandel-Karlsson
Nu var det inte bara Guran jag syftade på. Har man läst Fantomen så vet man att de flesta svarta i Bengali arbetar under Fantomen (som är vit) och nästan betraktar honom som en gud. Dessutom klär de sig som "stereotyper" - bastkjolar och höftskynken är ständigt på modet bland afrikanerna i Fantomens värld.

Men det är ungefär så alla världsförbättrande bistånds-"arbetare" ser på sig själv & även beter sig, så det anses kanske korrekt av den anledningen.
Citera
2012-08-13, 15:03
Medlem
MnasIes avatar
Skulle väl vara helt ok om det svarta barnet inte såg ut som en stereotyp kannibal...

Vita män skulle nog gråta om det var liknande strippar om de i afrika...
Citera
2012-08-13, 15:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vi hittar en godkänd version av bilden här. Som följer DN's gängse riktlinjer.
Hade dom bara gjort som dom brukar så hade dom helt undsluppit all kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in