Jag undrar helt seriöst hur man gör för att stå ut med ett jobb under en längre tid, har haft ett par stycken men har oftast blivit kortvarig, max ett halvår ungefär. Tog studenten för 4 år sen.
Bara tanken att man är på en arbetsplats gör att man inte kan ha kul, och det är produktivitet som är viktigt. Känns som man blir utbränd och/eller deprimerad nästan omgående. Är så sjukt imponerad över de som orkar vara på en arbetsplats nästan hela sina jorda liv, förstår inte hur man står ut oavsett om det är ett intresse eller liknande så blir det ju automatiskt tråkigt om det är just ett jobb, med bestämda tider och platser och krav osv..
Hur ska man tänka egentligen för att orka härda det? Är de värt att leva i en så hög levnadsstandard som vi anser att vi har för att 5/7 dagar jobba nästan hela dagarna, hade de inte vart bättre o dra ner standarden lite och jobba kanske 65 % istället??
Och en till fråga.
Hör ofta att i områden som det är hög arbetslöshet så är det ökat drogmissbruk. Hur kommer det sig? När jag är arbetslös så dricker/drogar jag aldrig, men när jag har jobb så gör jag det så fort tillfälle ges, och många andra av stadskärnor helgtid att dömma.
Finns väl inget som hindrar dig från att jobba 65%? Finns jobb för såna som dig med. Du får givetvis dra ner på din levnadsstandard, precis som du skriver, men du kan fortfarande leva ett ok liv med alla nödvändigheter.
Problemet är att du inte kommer att vilja göra det. Du kommer att vara avundsjuk på alla som har det bättre än dig, och glömma bort att det är ett eget val du har gjort att arbeta mindre, vara mindre produktiv.
Så frågan bollas tillbaka till dig. Vad hindrar dig från att arbeta mindre?
Måste du söka heltidsjobb då? Det finns deltidsjobb och extrajobb. Arbetstiden på dessa jobb varierar. Det kan vara allt ifrån reklamutdelare på helger där man kanske jobbar 1-3 timmar per dag eller helg till att jobba 75 % på ett företag.
Om du tror att du skulle trivas bättre då, så kan du söka sådana jobb istället.
Handlar ju om att tjäna pengar för att ha råd att leva.
Men du gör ju bra i att byta jobb då och då, man måste inte stanna på samma arbetsplats hela livet.
Kanske det är dags att vidareutbilda dig så att du kan jobba med något lite roligare. Är ju oftast mest skitjobb som finns när man bara har gått gymnasiet...
Å andra sidan, csn lån är ju onödigt om man inte verkligen vill studera.
Jag måste arbeta med något som gör att jag utvecklas. Klarar inte av att stå och stampa på samma ställe dag ut och dag in. Mitt arbete innebär väldigt mycket problemlösning, vilket gör att jag pallar med det. Se till att syssla med något som faktiskt ger dig lite utbyte, om möjligt.
Är frivilligt hur mycket man vill arbeta, eller ens arbeta alls.
Beror ju på hur mycket man själv känner att man behöver (för den levnadsstandard man vill ha).
Gör en plan för din ekonomi och ordna ett jobb som går ihop med den där du arbetar så lite som möjligt. Dock är ju chansen att du kommer se tillbaks om 10år och ångra att du inte ansträngde dig och sparade pengar till tex lägenhetsköp stor.
Motivationen till att arbeta är allt man får för det. Hur spenderar du dina pengar? Känns surt att jobba hela dagarna och sedan sitta pank för att man krökat bort alla pengar. Men börjar man köpa saker som en fin bil, eget boende och andra saker så blir det roligare. Att ha saker liksom.
Skaffa annars taxileg (kör själv taxi) och så hittar du en åkare som låter dig använda nån bil hur du vill. Finns alltid de med bilar som står stilla vissa dagar/tider. Så lägger du upp hur mycket du kör utefter dina utgifter.
Vill du då köpa en ny tv går du ut och jobbar ihop till en ny tv och sitter hemma resten av tiden.
Låter inte det skönt? Att bara jobba ihop till det man faktiskt vill ha och bestämma sina tider själv? Bara ett bra tips jag vill ge. Utmärkt yrke för sådana personer.
Edit:
Ang det med droger så är det väll snarare så att det är för att de är värdelösa pundare de inte har jobb snarare än tvärtom?
Senast redigerad av Bbobi 2012-08-11 kl. 05:50.
Att jobba deltid och dra ner på levnadsstandarden är en bra ide. Sen är det viktigt att skaffa nån slags användbar yrkeskunskap. Kanske genom en kortare yrkesutbildning. Det är livsfarligt att ha ett jobb man hatar i många, många år.
Skaffa ett jobb där du trivs med kollegorna, uppgifterna och pengarna. Så kommer det sedan att bli ett nöje att gå till jobbet.
För att skaffa ett sådant jobb så kräver det naturligtvis en del av dig i form av studier eller att du har ambitionen, kunskapen och en skopa tur att klättra på ett företag.