• 2
  • 3
2015-11-27, 20:34
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F1LLE
har haft massa mac virus p min mac, finns anti virus fr mac numera ocks

Intressant.

Vilka?
Citera
2015-11-28, 20:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F1LLE
har haft massa mac virus p min mac, finns anti virus fr mac numera ocks
Du r nog den frsta i vrlden isfall.
Citera
2015-11-28, 20:56
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Du r nog den frsta i vrlden isfall.

Nja, beror p. Det har funnits en del elaka virus p Mac-platformen. Hade sjlv ett jvla meck att bli av med SevenDust-viruset p ett antal Macar i slutet p 90-talet. P OS X har jag inte sett nt virus hittills, dock en del malware.
Senast redigerad av Rassa 2015-11-28 kl. 21:05.
Citera
2015-11-28, 21:25
Medlem
systems avatar
Jag menade sklart OS X. Och virus.

Om jag menat ngot annat hade jag sagt det.
Citera
2015-11-28, 21:38
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Har haft en massa malvertising skit i chrome som ndrar startsidor och gr om vissa lnkar till reklamsidor. Men skulle knappast kalla det fr virus eller skadlig kod. r ltt att ta bort och r mest irriterande.

Inte jtteinsatt s kan ha fel, men en anledning till varfr just *unix system som os x bygger p har f virus r att det r att det r omjligt att installera saker i bakgrunden. Fr att installera saker s mste huvudlsenordet skrivas in av anvndaren det gller allting, alltid. Vilket kan vara fruktansvrt irriterande ibland nr man har +20 tecken och ska installera mnga program samtidigt. Nu menar jag virus som frstr saker eller tar ver data, inte adware i en browser.
Citera
2015-11-29, 00:25
Medlem
194.18.169.38s avatar
Det luriga med dagens moderna malware r att du kan vara "smittad" utan ringaste vetskap. 90-talets och 00-talets malware manifesterade sig ofta direkt eller indirekt. Tnker t.ex. p loveletter, sasser, blaster etc. Inget operativsystem kan med rtta sgas vara skrare n ngot annat. Dremot kan angreppsvektorerna skilja sig t vsentligt. Frekvensen av infektioner ligger sannolikt i linje med frekvensen av installationer av resp. OS.

edit stavfel
Citera
2015-11-29, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 194.18.169.38
Inget operativsystem kan med rtta sgas vara skrare n ngot annat. Dremot kan angreppsvektorerna skilja sig t vsentligt. Frekvensen av infektioner ligger sannolikt i linje med frekvensen av installationer av resp. OS.

Vad menar du med det? Det finns operativsystem som man kan anvnda utan att behva tnka p virus/antivirus (t ex os x), och det finns sna dr det vore katastrof att inte ha erforderligt skydd (t ex windows), nd kan man inte "med rtta" tala om att det ena r skrare n det andra i frga om risk fr virusinfektioner? Vilket trams.

Din "sannolikhetskalkyl" r ocks skrattretande. Du menar allts att en viss del av alla windowsanvndare r utsatta fr virus, och drfr r samma andel av macanvndarna ocks utsatta?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in