2012-08-10, 19:10
Medlem
Det börjar bli dags att bli lite vuxen när det gäller sparandet.

Vad tror ni om att göra en stående överföring på 4000 dollar (bor i USA) till en indexfond med 0.2% avgift eller liknande (SP 500)?

Utöver det sparar jag 17000 dollar per år i en 401k och 5000 dollar i en IRA. I snitt har jag 8900 dollar kvar i plånboken i slutet av månaden när allt är betalt inklusive levnadsomkostnader och 401k men mina utgifter och även inkomst varierar lite så det lägsta som blivit kvar en månad har varit 5000. 4000 borde alltså vara safe och resten kan man ha att ha roligt för eller investera när det når en större summa. Just nu har jag runt 80 000 dollar på bankkontot efter ett år på nya jobbet.

Eller ska man splitta upp det i 2000 till SP500 och 2000 till något säkrare? Högräntekonton på banker verkar inte existera utan de verkar som bäst erbjuda kring 1%.
Citera
2012-08-10, 19:27
Medlem
Carlstads avatar
Men snälla nån, är du under 30 år satsar du bara på aktier. Tunga, kända bolag såklart.

Eller snarast bör alla föräldrar köpa aktier till sina barn när de är nyfödda istället för ett värdelöst sparkonto på banken. Alternativt skog om man får låna på banken när priserna är låga.

Ju mer aktier desto enklare liv som gammal.

MVH Carlstad
Citera
2012-08-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Men snälla nån, är du under 30 år satsar du bara på aktier. Tunga, kända bolag såklart.

Eller snarast bör alla föräldrar köpa aktier till sina barn när de är nyfödda istället för ett värdelöst sparkonto på banken. Alternativt skog om man får låna på banken när priserna är låga.

Ju mer aktier desto enklare liv som gammal.

MVH Carlstad
Kan informera dig att en sp500 etf är precis vad du skriver, "tunga kända bolag".
Citera
2012-08-10, 19:52
Medlem
Mm, lite orolig över att lägga alla ägg i samma korg bara. Jag ser inte direkt någon ljus framtid för världsekonomin. Förhoppningsvis har väl marknaden tagit in en eurokrasch i beräkningen men jag tror nog ändå på ett börsfall när det händer. På längre sikt kommer ju inte s.k välfärdsstater ha råd med sina pensionsåtaganden och då blir det nog också turbulens. Osv.

Men samtidigt så finns det ju inte så många alternativ att investera i.
Citera
2012-08-10, 21:01
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Kör på ett kontinuerligt sparande i fonder. Köp i olika kurser ger dig en lägre genomsnittskostnad.

Om jag var i din situation skulle jag köra ett sparande uppbyggt i:
* En räntebärande hedgefond för stabilitet
* En högriskfond med fokusområde t.ex. Biomedicin eller vattenteknik.
* En högriskfond globalt inriktad (för tillfället är USA att rekommendera, alt Brasilien.)
* En indexfond som följer nordiskt/svenskt eller amerikanskt index.

Observera att den räntebärande fonden är till för den som vill ha en lite lägre risk (5/7 istället för 7/7) Är man lite mer sugen på risk så kan man byta ut räntefonden mot en t.ex. svensk/nordisk småbolagsfond.
Citera
2012-08-10, 21:21
Medlem
Spara det på sparkonto. Ta 10-20k och satsa på aktier. Låt de växa. Om du får in foten i marknaden och känner dig nöjd med aktier öka insatsen.
Citera
2012-08-11, 07:20
Medlem
Jag tycker att de här artiklarna innehåller många bra tips (inklusive fondval), läs gärna de första delarna också även om den länkade innehåller de mest konkreta tipsen.
http://money.cnn.com/2011/03/21/pf/m...mag/index3.htm
Citera
2012-08-11, 07:52
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Kör på ett kontinuerligt sparande i fonder. Köp i olika kurser ger dig en lägre genomsnittskostnad.
...

Kan du förklara varför köp vid olika kurser ger lägre genomsnittskostnad.
Ge gärna exempel både när man passerar låg- som högkonjunktur.

Mvh
Citera
2012-08-11, 20:34
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Kan du förklara varför köp vid olika kurser ger lägre genomsnittskostnad.
Ge gärna exempel både när man passerar låg- som högkonjunktur.

Mvh

http://hcm.handelsbanken.se/struktur...ias-Tallberg4/

Varsågod.
Citera
2012-08-11, 21:08
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
http://hcm.handelsbanken.se/struktur...ias-Tallberg4/

Varsågod.

Denna länk säger bara:
"När du månadssparar så sprider du dina inköp över tiden och på så vis så köper du exempelvis dina fondandelar till ett lägre pris när marknaden fallit"

Är det detta du menar är svar på frågan? I så fall - Nej det är det absolut inte. Effekten blir precis tvärt om när marknaden går åt andra hållet. Påstående som jag bad om förklaring till på var: "Köp i olika kurser ger dig en lägre genomsnittskostnad."

Jag var lite ironisk när jag ställde frågan eftersom att påståendet är felaktigt.

Mvh
Citera
2012-08-12, 16:57
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Denna länk säger bara:
"När du månadssparar så sprider du dina inköp över tiden och på så vis så köper du exempelvis dina fondandelar till ett lägre pris när marknaden fallit"

Är det detta du menar är svar på frågan? I så fall - Nej det är det absolut inte. Effekten blir precis tvärt om när marknaden går åt andra hållet. Påstående som jag bad om förklaring till på var: "Köp i olika kurser ger dig en lägre genomsnittskostnad."

Jag var lite ironisk när jag ställde frågan eftersom att påståendet är felaktigt.

Mvh

Oj, jag skrev lägre. Det ska stå jämnare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in