• 1
  • 2
2012-08-11, 20:51
Medlem
richmunds avatar
Har aldrig sett Pettröes som färdiga cigg, men som rulltobak säljs de iaf lite varstans. I regel alltid på typ kiosker med större tobaksutbud.
Rulla ganska löst. Blir lite starkare men rullar man för hårt går det inte röka. Kläm lite på ciggen. Den ska kännas lika mjuk som en fabrikscigg.
Ju lösare desto starkare, plus att tobaken då räcker ännu längre

Investera i en rullmaskin. Kostar ca 30 kronor. Enligt mig är John Silvers maskin i metall den bästa.
Sen rullpapper för ca 7 kronor för ett 50-pack och filter kostar en tia för 100 st. Kolla noga bara att det är originalfilter och inte light.

50-60 spänn plus tobak är ganska nice pris enligt mig.
Lite pillrigt i början när man rullar, men efter några gånger går det fort.

När man väntar på något gott
Citera
2012-08-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richmund
Har aldrig sett Pettröes som färdiga cigg, men som rulltobak säljs de iaf lite varstans. I regel alltid på typ kiosker med större tobaksutbud.
Rulla ganska löst. Blir lite starkare men rullar man för hårt går det inte röka. Kläm lite på ciggen. Den ska kännas lika mjuk som en fabrikscigg.
Ju lösare desto starkare, plus att tobaken då räcker ännu längre

Packa inte löst! Det är grovmalen tobak, så den kommer skära sig om man rullar för löst. Med en John-Silverrullare med nytt material går det att packa hur hårt man vill, resten kommer att föras ut genom springan. Rent styrktmässigt så handlar det bara om hur jämnt packad den är. Vad du upplever när du packar hårt är att det täpps igen på ett visst ställe för att det är litet ojämnt packat, du känner säkert igen att "motståndet" släpper när man börjar närma sig slutet av cigaretten (för att det igentäppta stället då brännts)

Funkar ju givetvis att packa löst om det är nikotinet man är ute efter, och med de flesta plastrullare är det oftast lättast att börja med att packa löst för att få cigaretten rökbar.
Citera
2012-08-12, 00:42
Medlem
richmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chanceless
Packa inte löst! Det är grovmalen tobak, så den kommer skära sig om man rullar för löst. Med en John-Silverrullare med nytt material går det att packa hur hårt man vill, resten kommer att föras ut genom springan. Rent styrktmässigt så handlar det bara om hur jämnt packad den är. Vad du upplever när du packar hårt är att det täpps igen på ett visst ställe för att det är litet ojämnt packat, du känner säkert igen att "motståndet" släpper när man börjar närma sig slutet av cigaretten (för att det igentäppta stället då brännts)

Funkar ju givetvis att packa löst om det är nikotinet man är ute efter, och med de flesta plastrullare är det oftast lättast att börja med att packa löst för att få cigaretten rökbar.

Den Petteröes jag köpt har då inte varit speciellt grovmalen. Vad menar du med att den skär sig?
Packar man hårt blir det ju inget sug genom cigaretten, blir ju som en propp. Sen är det ju givetvis en smaksak och något som man måste testa sig fram.
Den slocknar dessutom väldigt lätt om man packar för hårt
Citera
2012-08-12, 04:00
Medlem
Citat:
Den Petteröes jag köpt har då inte varit speciellt grovmalen. Vad menar du med att den skär sig?
Packar man hårt blir det ju inget sug genom cigaretten, blir ju som en propp. Sen är det ju givetvis en smaksak och något som man måste testa sig fram.
Den slocknar dessutom väldigt lätt om man packar för hårt

Du ska ju inte packa "för" hårt, om det nu ens är möjligt. Som jag sa så beror proppen helt enkelt på att du har packat ojämnt.

Den är finmalen, jag som fumlar med orden, jmfr. med t.ex John Silvers rulltobak. Praktiskt sett blir det till att den har lättare att skära sig (enklare beskrivet när man talar om cigaretter är att den blir "varmrökt"), d.v.s att den eldas upp så fort att du röker bränd tobak.
Citera
2012-08-12, 21:14
Medlem
richmunds avatar
Nog fan ska du packa jävligt löst innan det blir så. Aldrig nåt som jag varit med om iaf.
Det är ju ingen direkt vetenskap att rulla en cigg.

OnT: John Silver original rulltobak är också jävligt gott.
Citera
2012-08-12, 23:01
Medlem
Citat:
OnT: John Silver original rulltobak är också jävligt gott.

Det var ju inte alls OnT, TS vill ju inte alls rulla det är ni andra två trådkapare som tjatar om det. :P
Citera
2012-08-14, 21:50
Medlem
idiamindadas avatar
Hmm.. Var inte John Player Special ett förbålt smakligt rökverk?
Citera
2012-08-22, 20:03
Medlem
Retroflexs avatar
Många nämner Davidoff, men var får man tag i detta märke nu för tiden? Det verkar ju inte ingå i standardsortimentet när det gäller tobaksförsäljning i alla fall.

Om ni vet någon butik i Lund, så...
Citera
2012-08-24, 08:16
Medlem
ChristerNs avatar
Av de jag smakat, så är det två franska jag gillat bäst.

Det är Gitanes. Brun tobak. Doftar cigarill-liknande.
Den andra är Gauloises utan filter. Smakar gammal hederlig tobak, ganska starka.

OBS: Gauloises med filter smakar som vanliga (blended). Ganska dålig smak.

Jag köper mest billiga. Men John Silver utan filter smakade bättre än många billiga.

Christer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in