2012-08-10, 15:41
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Tvingade mig igår igenom en barnbok som måste ta någon form av rekord i politisk korrekthet, kulturmarxism eller vad man nu vill kalla det. Som varande rätt värdekonservativ så kändes det som att få en glödgad högaffel inkörd i ögonen, men samtidigt måste jag säga att det var rätt underhållande.

Textinnehållet var dock inte ens jämförbart med viss politisk barnpropaganda från vänsterkanten som man utsattes för själv som barn på sjuttiotalet, utan väldigt mainstream och ofarligt. Lite synd, för annars hade detta kunnat bli ett riktigt pekoral som generationer hade kunnat skratta åt.

Nåväl, jag presenterar ett urval av bilder:

Den svenska huvudpersonen Elsa.
Elsa har dock en zigenarmamma och en blond kotlettpappa.
I grannskapet finns även bögparet som adopterat (eller kidnappat?) en indisk(?) dotter.
Men vafalls? En vit kvinna som jagar ett litet brunt barn!
Jaha, puh! Det var bara mamman som gillar olika.
Vid lekparken hittar vi olika nationers flaggor. Hm, den längst till höger har jag inte sett under OS?
Nåväl, vidare till dagiset Regnbågen.
Där hittar vi personalen som förutom en vit kvinna består av en transvestit och en... ja, jag vet inte riktigt för man ser inte ansiktet.
Hur vet vi att det är en transvestit förresten? Jo, övriga kvinnor är väldigt finlemmade och smala, om de inte är gamla eller utvecklingsstörda för då kan de vara lite fetare.

Nåväl, en bok är en bok är en bok. Någon som har fler trevliga exempel på barnböcker som bryter isen och som man kan använda i upplysningssyfte eller som uppfostran för att ens barn ska bli toleranta och mångfaldsvänliga?
Citera
2012-08-10, 15:46
Medlem
Smajos avatar
Det här var ju helt jävla absurt.
Vad är namnet på boken?
Vem är författaren/författarinnan till denna hemska tingest?!
Citera
2012-08-10, 15:50
Medlem
Verkar vara någon propagandabok från RFSL eller något.

Vem är det som givit ut boken?
Citera
2012-08-10, 15:52
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smajo
Det här var ju helt jävla absurt.
Vad är namnet på boken?
Vem är författaren/författarinnan till denna hemska tingest?!
Melvin, Elsa och Krokodilia - av Anna Munyua.
Citera
2012-08-10, 15:57
Medlem
Googlade runt lite och hittade en intervju med författaren där hon säger.

Om vi ska vara helt ärliga här, och det ska vi, så är Anna Munyua nervös över att illustrationerna över romernas kläder inte är helt korrekta i förhållande till verkligheten.

- Jag vill inte kränka någon och har gjort så gott jag har kunnat. Det är skrämmande hur lite information det finns om den romska befolkningen och deras kläder. Jag har verkligen försökt läsa på, men det är svårt. Bäst hjälp fick jag från den romska föreningen, säger hon.

- Första bilden av romska familjen blev fel, kvinnan visade benen och det ska de inte göra, man ska dölja hennes kroppsdelar. Det är säkert en massa saker man ska känna till, men som vi missat. Men jag känner så här, nu börjar jag i alla fall någonstans.

http://www.nsd.se/nyheter/boden/arti...icleId=6663072

Personligen tycker jag att hon kränker det svenska samhället.
Citera
2012-08-10, 16:07
Medlem
lendrygghs avatar
Kalle med klänning har väl varit en het potatis inom den här genren? Titeln avslöjar det mesta, och händelseförloppet är mycket riktigt att Kalle vill bära klänning, bär klänning och accepteras efterhand.

Det finns mig veterligen ytterligare två böcker om Kalles färgsprakande strapatser i queerdimensionen: Kalle som lucia och Kalle blir kär (i exakt vad Kalle blir kär i är jag inte på det torra med, men jag har mina misstankar).
Citera
2012-08-10, 16:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Kalle med klänning har väl varit en het potatis inom den här genren? Titeln avslöjar det mesta, och händelseförloppet är mycket riktigt att Kalle vill bära klänning, bär klänning och accepteras efterhand.

Det finns mig veterligen ytterligare två böcker om Kalles färgsprakande strapatser i queerdimensionen: Kalle som lucia och Kalle blir kär (i exakt vad Kalle blir kär i är jag inte på det torra med, men jag har mina misstankar).

Det kan jag ändå på nåt sätt köpa men det är way över gränsen.
Citera
2012-08-10, 16:48
Medlem
Beauvoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det kan jag ändå på nåt sätt köpa men det är way över gränsen.

Har försökt läsa din mening ett par gånger nu. Är inte det där en självmotsägelse? Kan du köpa det eller är det över gränsen? Hur ska du ha't?
Citera
2012-08-10, 16:48
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
...........

hahaha det där är bara för mycket, som att PK-samhället gör en varanteatern-parodi på sig själva.
Jag ser marknadspotential för de föräldrar som inte vill att deras barn ska hjärntvättas av samhället. D.v.s. dagis, friskolor etc med neutral inriktning vars enda ändamål inte är att hjärntvätta barnen till sossemedborgare, ett flashbackdagis kanske? =)
Citera
2012-08-10, 16:52
Medlem
Proclaimers avatar
Vafalls? Heter Elsa Svartskaldaras i efternamn?

Nåja, barnböcker brukar ju ofta utspela sig i påhittade sagovärldar,
så jag ser inga problem med denna.
Citera
2012-08-10, 16:52
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Tvingade mig igår igenom en barnbok som måste ta någon form av rekord i politisk korrekthet, kulturmarxism eller vad man nu vill kalla det. Som varande rätt värdekonservativ så kändes det som att få en glödgad högaffel inkörd i ögonen, men samtidigt måste jag säga att det var rätt underhållande.

Textinnehållet var dock inte ens jämförbart med viss politisk barnpropaganda från vänsterkanten som man utsattes för själv som barn på sjuttiotalet, utan väldigt mainstream och ofarligt. Lite synd, för annars hade detta kunnat bli ett riktigt pekoral som generationer hade kunnat skratta åt.

Nåväl, jag presenterar ett urval av bilder:

Den svenska huvudpersonen Elsa.
Elsa har dock en zigenarmamma och en blond kotlettpappa.
I grannskapet finns även bögparet som adopterat (eller kidnappat?) en indisk(?) dotter.
Men vafalls? En vit kvinna som jagar ett litet brunt barn!
Jaha, puh! Det var bara mamman som gillar olika.
Vid lekparken hittar vi olika nationers flaggor. Hm, den längst till höger har jag inte sett under OS?
Nåväl, vidare till dagiset Regnbågen.
Där hittar vi personalen som förutom en vit kvinna består av en transvestit och en... ja, jag vet inte riktigt för man ser inte ansiktet.
Hur vet vi att det är en transvestit förresten? Jo, övriga kvinnor är väldigt finlemmade och smala, om de inte är gamla eller utvecklingsstörda för då kan de vara lite fetare.

Nåväl, en bok är en bok är en bok. Någon som har fler trevliga exempel på barnböcker som bryter isen och som man kan använda i upplysningssyfte eller som uppfostran för att ens barn ska bli toleranta och mångfaldsvänliga?

Börja gråta. Faktum är att det borde finnas mer sånt just eftersom högerkonservativa blir så jävla butthurt.
Citera
2012-08-10, 17:09
Medlem
Är det tillåtet att ha igelkottar som husdjur? Igelkottarna verkar rymningsbenägna och inte helt tillfreds med sin situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in