2012-08-10, 09:33
Medlem
Jag undrar om någon på FB har erfarenhet av Nackademin och gärna utbildningen "Bygg/Anläggningsingenjör Projektering?

(http://www.nackademin.se/#!bygg-anlaggningsingenjor-projektering)

Hur är kvalitén på utbildningen, möjligheterna för jobb och framtida yrkesrollsmöjligheter, samt lön efter avslutad utbildning kan tänkas vara. Gärna egna erfarenheter av någon som har studerat utbildningen/skolan eller gör det för närvarande.

Börjar närma mig 30 år och vill vara säker på att en till utbildning leder till en karriär!
Citera
2012-08-16, 10:54
Medlem
Min pojkvän gick där för ett par år sedan. Det var lite blandade åsikter från honom.
Han tyckte att en del lärare och lektioner var lite flummiga. Å andra sidan har han fått ett jättebra jobb idag som han trivs med som fan.

Han menar dock på att det viktigaste och mest avgörande under hela studietiden är LIA:N.
Hamnar du på något bra ställe där så kommer du att klara dig fint. Det är tydligen där du lär dig mest eftersom att du verkligen får möjlighet att pröva dina kunskaper i CAD och med maskiner osv.
Han hade oturen att hamna på ett ställe som gick i konkurs under tiden han var där så han hade ingen LIA halva andra praktikperioden vilket gav honom en lite seg start men det löste ju sig fint iaf.

Själv skall jag gå programutvecklare JAVA på Nackademin i höst och det jag får höra är oerhört blandat. Jag misstänker att det rör sig om mycket utbildningssnobberi i många fall. Det vill säga om man inte går (i mitt fall) på KTH så blir man ingen bra programmerare osv. Jag tror att det i alla utbildningar handlar om ens egen inställning och vad du väljer att göra med dina kunskaper. Om jag till exempel sitter hemma och knackar kod hela tiden så finns det ingen som kan säga att jag inte kommer bli jätteduktig. I ditt fall så föreslår jag att du ser din utbildning redan från början som en lång inkörningstid till ett jobb. Plugga så mycket du bara kan, på det som du lär dig i skolan men försök att intresserat lära dig mer på egen hand, det kommer du vinna jättemycket på. Good luck!
Citera
2012-08-18, 10:46
Medlem
Tack för dina erfarenheter & råd! Jag antar att det är som du säger & utbildningen blir lite vad man själv gör den till. För egen del har jag mestadels erfarenhet från bank & försäkringsbranschen och en utbildning i statsvetenskap. Dvs ingen direkt tidigare erfarenhet av byggbranschen. Antar att det kan vara en fördel att ha varit i byggsvängen, å andra sidan skulle jag komma in med mycket engagemang och vilja att lära mig.

Är det någon som möjligtvis vet mer vilka karriärsinriktningar man kan ha möjlighet att ta efter utbildningen? Undrar även om någon har möjlighet att beskriva yrket lite mer ingående. Det jag önskar är att vara en del i processen av rita, planera & bygga hus och dylikt. Tror att jag är på rätt spår med denna utbildning, men kan ju ha fel!?
Citera
2012-08-22, 11:58
Medlem
Om det är till ngn tröst så hade han ingen som helst erfarenhet av det tidigare heller.
Citera
2012-08-24, 03:49
Medlem
slumbers avatar
Bumpar tråden då jag är väldigt intresserad av kursen själv. Någon som arbetar med det här och kan berätta mera?
Citera
2013-03-17, 17:41
Medlem
KSEs avatar
Ungefär hur ser det "särskilda provet" för dom olika bygg/anläggningsutbildningarna ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in