2012-08-09, 20:57
Medlem
Hittade utanför mitt hus en fågelunge igår på morgonen. Den satt kvar där hela dagen utan att jag kunde se skymten av föräldrar eller bo. Till slut plockade jag med honom hem och matade honom med larver. Här är ett foto på honom:
http://www.ladda-upp.com/bilder/73293/fagelunge

Fotot är dåligt för att det är en ganska bångstyrig fågelunge. Den kan inte flyga alls men envisas med att försöka, den flyger då med stjärtfenan på ett sätt så att huvudet ständigt flyger i marken, antingen har den fel på synen eller så ser den inte var den är på väg. Den är extremt skygg och gömmer sig så fort den får chansen, så fort jag släpper den vill den flaxa iväg. För att vara en sån liten unge har den ett sånt vingspann att den är helt oregerlig och jag är ständigt rädd att den ska skada sig.

Den är extremt svårmatad, jag har fått truga honom i timmar för att få i honom sammanlagt kanske 2-3 larver på ett dygn, samt lite bröd och vatten.

Jag har läst en massa tidigare trådar här på FB om upphittade fågelungar men det försvårar ju lite att jag inte vet vad det är för sort jag hittat. Ska testa att mata den med kattmat nu som det föreslås i andra trådar.

Är väldigt rådvill eftersom jag känner med fågeln extremt mycket, vet att det är olagligt att ha den hemma men vill så gärna hjälpa den. Är det humanaste att lämna in den till en veterinär eller vad borde jag göra?
Citera
2012-08-09, 21:10
Medlem
fritjofkonkass avatar
Hör av dig till lokal ornitologklubb, fågelkännare eller veterinär. Det är lätt att man gör fel fast man vill gott när man har med vilda djur att göra. De borde kunna ge dig vettiga råd.

Jag tycker det ser ut som en tornseglare, dock är jag osäker eftersom vingarna ser så trubbiga ut.
Citera
2012-08-09, 21:10
Medlem
Evilyns avatar
Hur ser näbben och stjärten ut?
Är näbben krokig skulle jag gissa på att det är en tornseglare, det brukar finnas gott om bortkomna såna vid denna tiden.

Mata honom med köttfärs, det rådet fick jag av en viltvårdare. Ge den någonstans att chilla, typ en kartong som ligger på sidan med en handduk hängandes lite över så den kan vara ifred och lugna ner sig.
Citera
2012-08-09, 21:11
Medlem
Här är länk till naturvårdsverkets sida med information om saken, enligt dem ska du INTE själv ta hand om djuret, det är olagligt och olämpligt utan du ska vända dig till polisen:

http://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Vilda-djur/Rad-om-vilda-djur/Skadade-vilda-djur/

Tänk på att fågeln kan vara utrotningshotad och bör därför tas om hand proffessionellt för att den ska överleva. Det är ju som du har märkt väldigt svårt att på ett korrekt sätt ta hand om en rovfågelungen och det är väldigt stor risk att den dör.

"Enligt Artskyddsförordningen får du inte förvara eller transportera fåglar av arter som lever vilt inom Europeiska unionen.

Kontakta polisen om du hittar ett skadat däggdjur eller en skadad fågel. Då kan du få hjälp med att bedöma om djuret ska avlivas eller om det kan föras till en rehabiliteringsanläggning. Polisen har adressen till godkända anläggningar. Anmäl alltid till polisen om du avlivat något djur som inte får jagas."
Citera
2012-08-09, 21:14
Medlem
fritjofkonkass avatar
Märk väl; om det är en tornseglare, vilket jag tror att det är, så kan dessa inte flyga direkt från marken då deras ben är underutvecklade. De kommer svårligen i luften för egen maskin om de hamnat på marken. Jag har fått in sådana i huset som hjälplöst kravlat omkring på golvet innan jag tagit ut dem och kastat upp dem i luften. Först då kunde de flyga iväg.

Tornseglaren lever hela sitt liv i luften och landar egentligen aldrig, annat än när ungarna ska matas i boet. De till och med sover i luften.
Senast redigerad av fritjofkonkas 2012-08-09 kl. 21:17.
Citera
2012-08-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Hör av dig till lokal ornitologklubb, fågelkännare eller veterinär. Det är lätt att man gör fel fast man vill gott när man har med vilda djur att göra. De borde kunna ge dig vettiga råd.

Jag tycker det ser ut som en tornseglare, dock är jag osäker eftersom vingarna ser så trubbiga ut.
Väldigt lik Tornseglaren, ja men om jag hör av mig till en veterinär får jag inte typ böta då och de avlivar den?

Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Hur ser näbben och stjärten ut?
Är näbben krokig skulle jag gissa på att det är en tornseglare, det brukar finnas gott om bortkomna såna vid denna tiden.

Mata honom med köttfärs, det rådet fick jag av en viltvårdare. Ge den någonstans att chilla, typ en kartong som ligger på sidan med en handduk hängandes lite över så den kan vara ifred och lugna ner sig.
Tycker det är otroligt likt tornseglaren när jag tittar på närbilden på wikipedia:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ApusApusKlausRoggel03.jpg
Näbben är böjd nedåt och så krokig att den är väldigt svår att öppna. Stjärten kanske lite rakare än dom fullvuxna bilderna av tornseglaren jag hittar men ganska lik.
Evilyn hur gick det med din tornseglare? Fick du liv i den?
Citera
2012-08-09, 21:25
Medlem
Citat:
Märk väl; om det är en tornseglare, vilket jag tror att det är, så kan dessa inte flyga direkt från marken då deras ben är underutvecklade. De kommer svårligen i luften för egen maskin om de hamnat på marken. Jag har fått in sådana i huset som hjälplöst kravlat omkring på golvet innan jag tagit ut dem och kastat upp dem i luften. Först då kunde de flyga iväg.

Tornseglaren lever hela sitt liv i luften och landar egentligen aldrig, annat än när ungarna ska matas i boet. De till och med sover i luften.
Det fetmarkerade i ditt inlägg stämmer inte för friska fåglar enligt Wikipedia. Sen är detta INTE en fullvuxen fågel. Vet du om det är normalt att den har så svårt att ta till sig föda?
Citera
2012-08-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelunge
Väldigt lik Tornseglaren, ja men om jag hör av mig till en veterinär får jag inte typ böta då och de avlivar den?

Naturligtvis inte. Du har inte gjort något olagligt, de kommer att vidarebefodra fågeln till närmaste viltvårdare som kan ta hand om den.
Däremot kommer den med allra största sannolikhet att dö i din vård om du själv försöker ta hand om den.
Citera
2012-08-09, 21:31
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Det fetmarkerade i ditt inlägg stämmer inte för friska fåglar enligt Wikipedia. Sen är detta INTE en fullvuxen fågel. Vet du om det är normalt att den har så svårt att ta till sig föda?

Kan man tänka sig att det är en ungfågel som lämnat boet och som begått ett misstag och hamnat på marken? Det är ju trots allt den nionde augusti, så den borde ju gott och väl vara redo att klara sig själv. Prova att få upp den i luften och se om den kan flyga. Har du tur så flyger den iväg.
Citera
2012-08-09, 21:31
Medlem
Evilyns avatar
Citat:

Tycker det är otroligt likt tornseglaren när jag tittar på närbilden på wikipedia:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ApusApusKlausRoggel03.jpg
Näbben är böjd nedåt och så krokig att den är väldigt svår att öppna. Stjärten kanske lite rakare än dom fullvuxna bilderna av tornseglaren jag hittar men ganska lik.
Evilyn hur gick det med din tornseglare? Fick du liv i den?

Nej, du får inte böter. Om de avlivar den vet jag dock inte.
Jorå, min tornseglare (Gösta) klarade sig utan problem. Den hamnade hos en viltvårdare som gjorde precis som jag själv hade gjort innan dess.. dvs gett den köttfärs och en låda att bo i.
Det är svårt att få dem att käka i början.. jag menar, om någon hade plockat upp dig och släpat iväg dig till ett ställe, du visste inte var du var eller någonting och försökte fly.. Hade du tänkt på käk då?
Vänta ett slag, så ska du se att den käkar.
Citera
2012-08-09, 21:32
Medlem
Citat:
Kan man tänka sig att det är en ungfågel som lämnat boet och som begått ett misstag och hamnat på marken? Det är ju trots allt den nionde augusti, så den borde ju gott och väl vara redo att klara sig själv. Prova att få upp den i luften och se om den kan flyga. Har du tur så flyger den iväg.
Då åker jag någonstans högt nu ikväll och försöker. Jag ska bara försöka trycka i den kattmaten först. Det är nötfärs som jag silat bort bindmedlet från, borde väl funka bra då som proviant?
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Nej, du får inte böter. Om de avlivar den vet jag dock inte.
Jorå, min tornseglare (Gösta) klarade sig utan problem. Den hamnade hos en viltvårdare som gjorde precis som jag själv hade gjort innan dess.. dvs gett den köttfärs och en låda att bo i.
Det är svårt att få dem att käka i början.. jag menar, om någon hade plockat upp dig och släpat iväg dig till ett ställe, du visste inte var du var eller någonting och försökte fly.. Hade du tänkt på käk då?
Vänta ett slag, så ska du se att den käkar.
Haha nej självklart inte, förstår att han är vettskrämd.. Ok, det låter ju väldigt lovande, men tänk om jag gör mer skada än nytta, det har ju gått ett dygn och om han som fritjofkonkas menar borde vara flygklar, kanske det bästa är att släppa iväg honom? Jag kan ju åka till nån höjd och testa i alla fall.
Senast redigerad av Fagelunge 2012-08-09 kl. 21:35.
Citera
2012-08-09, 21:36
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Då åker jag någonstans högt nu ikväll och försöker. Jag ska bara försöka trycka i den kattmaten först. Det är nötfärs som jag silat bort bindmedlet från, borde väl funka bra då som proviant?

Haha nej självklart inte, förstår att han är vettskrämd.. Ok, det låter ju väldigt lovande, men tänk om jag gör mer skada än nytta, det har ju gått ett dygn och om han som fritjofkonkas menar borde vara flygklar, kanske det bästa är att släppa iväg honom? Jag kan ju åka till nån höjd och testa i alla fall.

Du behöver ingen höjd, räcker med att du slänger upp den i luften. Testa iaf, går det så går det. Annars kan du ju fixa en låda och lite käk till den så länge om du känner för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in