Hittade utanför mitt hus en fågelunge igår på morgonen. Den satt kvar där hela dagen utan att jag kunde se skymten av föräldrar eller bo. Till slut plockade jag med honom hem och matade honom med larver. Här är ett foto på honom:
http://www.ladda-upp.com/bilder/73293/fagelunge
Fotot är dåligt för att det är en ganska bångstyrig fågelunge. Den kan inte flyga alls men envisas med att försöka, den flyger då med stjärtfenan på ett sätt så att huvudet ständigt flyger i marken, antingen har den fel på synen eller så ser den inte var den är på väg. Den är extremt skygg och gömmer sig så fort den får chansen, så fort jag släpper den vill den flaxa iväg. För att vara en sån liten unge har den ett sånt vingspann att den är helt oregerlig och jag är ständigt rädd att den ska skada sig.
Den är extremt svårmatad, jag har fått truga honom i timmar för att få i honom sammanlagt kanske 2-3 larver på ett dygn, samt lite bröd och vatten.
Jag har läst en massa tidigare trådar här på FB om upphittade fågelungar men det försvårar ju lite att jag inte vet vad det är för sort jag hittat. Ska testa att mata den med kattmat nu som det föreslås i andra trådar.
Är väldigt rådvill eftersom jag känner med fågeln extremt mycket, vet att det är olagligt att ha den hemma men vill så gärna hjälpa den. Är det humanaste att lämna in den till en veterinär eller vad borde jag göra?