2012-08-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Har själv varit med om uselt polisarbete tidigare där de knappast brydde sig om att lösa brottet. Men denna utredning var jag glatt förvånad över att de påträffade gärningsmännen redan samma kväll.

Hoppas det går bra och att svinen åker dit
Själv får jag bita i det sura äpplet och se rånarna (dom var 2) gå fria trots 100% säkerhet och utpekande av den ena personen. Står i valet hur jag ska göra nu. Ta lagen i egna händer eller bara lägga ner. Det finns för/nackdelar med båda.
Citera
2012-08-09, 17:17
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Fast att de ville ha våra värdesaker var ju ett hot?

Man kan ju tycka att bötern borde gå till mig som lägger ner all möda och blir distraherad från plugget med ärendet

Javisst fast det räcker inte riktigt.
Som sagt det verkar vara fråga om snorungar?
Med snorungar menar jag 15-20.
Det är fan sällsynt att någon döms till något längre än 6 månader.
Troligare är väl en villkorlig dom, som kan överklagas och kanske omvandlas till 2-3 månader i fängelse eller på sluten ungdomsanstalt.
Skadestånd blir i bästa fall en påse jordnötter och en klapp på axeln.
Garanterat mindre än 10 000 om du inte har en riktigt bra advokat.
Citera
2012-08-09, 17:27
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av la8pvBNTF
Hoppas det går bra och att svinen åker dit
Själv får jag bita i det sura äpplet och se rånarna (dom var 2) gå fria trots 100% säkerhet och utpekande av den ena personen. Står i valet hur jag ska göra nu. Ta lagen i egna händer eller bara lägga ner. Det finns för/nackdelar med båda.

Jo åker dit gör dom men frågan är om de åker dit för rånet.
Okej så det finns ingen bevisning förutom att du pekat ut?

Citat:
Ursprungligen postat av demented
Javisst fast det räcker inte riktigt.
Som sagt det verkar vara fråga om snorungar?
Med snorungar menar jag 15-20.
Det är fan sällsynt att någon döms till något längre än 6 månader.
Troligare är väl en villkorlig dom, som kan överklagas och kanske omvandlas till 2-3 månader i fängelse eller på sluten ungdomsanstalt.
Skadestånd blir i bästa fall en påse jordnötter och en klapp på axeln.
Garanterat mindre än 10 000 om du inte har en riktigt bra advokat.

Japp, det var snorungar. Ingen som helst aning vad de sysslade med.
Vad menar du med omvandlas? Jag hoppas de åker dit på annat än böter bara. Så även deras föräldrar får reda.
Okej fan vad värdelöst gällande skadeståndet då. Var dock inte för skadeståndet jag anmälde utan för att inte andra skulle råka ut för samma sak...

Kan ju kanske hitta på att de sköt mig
Citera
2012-08-09, 17:35
Medlem
Var det kulor i vapnet och laddat så räknas det som grovt vapenbrott och bada det ger säkert några år.
Citera
2012-08-09, 17:35
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Jo åker dit gör dom men frågan är om de åker dit för rånet.
Okej så det finns ingen bevisning förutom att du pekat ut?

Japp, det var snorungar. Ingen som helst aning vad de sysslade med.
Vad menar du med omvandlas? Jag hoppas de åker dit på annat än böter bara. Så även deras föräldrar får reda.
Okej fan vad värdelöst gällande skadeståndet då. Var dock inte för skadeståndet jag anmälde utan för att inte andra skulle råka ut för samma sak...

Kan ju kanske hitta på att de sköt mig

Kan överklagas i tingsrätten och straffet skärps något i senare instans om de döms.
Men om de är unga ska du inte räkna med att de får annat än villkorligt och dagsböter.
Möjligen sluten ungdomsvård i en kortare period.
Men det förutsätter nästan att de är vaneförbrytare eller kommer från helt trasiga hem.
Citera
2012-08-09, 17:39
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerTerror
Var det kulor i vapnet och laddat så räknas det som grovt vapenbrott och bada det ger säkert några år.

Inte sannolikt att de döms för grovt vapenbrott tyvärr.
Vapenbrott av normalgraden har ett straffvärde på max ett år.
Gissningsvis böter eller fängelse i högst 6 månader.
Citera
2012-08-09, 17:58
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerTerror

Är tveksam att det var ett riktigt vapen då det såg alldeles för modernt/dyrt ut för att åka runt och råna folk sådär.

Citat:
Kan överklagas i tingsrätten och straffet skärps något i senare instans om de döms.
Men om de är unga ska du inte räkna med att de får annat än villkorligt och dagsböter.
Möjligen sluten ungdomsvård i en kortare period.
Men det förutsätter nästan att de är vaneförbrytare eller kommer från helt trasiga hem.

Vem är det som överklagar? Jag eller gärningsmännen? Kan inte båda överklaga?
Räknar inte med något grovt straff heller. Hoppas bara det är tillräckligt för att de ska hålla sig borta från att syssla med sånt.

Citat:
Inte sannolikt att de döms för grovt vapenbrott tyvärr.
Vapenbrott av normalgraden har ett straffvärde på max ett år.
Gissningsvis böter eller fängelse i högst 6 månader.

Tvek att de får ungdomsvård med tanke på området de bor (med föräldrar).

OT: Vad gäller om vad man får skriva under en pågående utredning? Försöker vara försiktig med uppgifter osv.
Citera
2012-08-09, 18:05
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Är tveksam att det var ett riktigt vapen då det såg alldeles för modernt/dyrt ut för att åka runt och råna folk sådär.
Vem är det som överklagar? Jag eller gärningsmännen? Kan inte båda överklaga?
Räknar inte med något grovt straff heller. Hoppas bara det är tillräckligt för att de ska hålla sig borta från att syssla med sånt.
Tvek att de får ungdomsvård med tanke på området de bor (med föräldrar).
OT: Vad gäller om vad man får skriva under en pågående utredning? Försöker vara försiktig med uppgifter osv.

Låter mer och mer som att det blir villkorlig dom och dagsböter.
Klart de kan överklaga men då riskerar de att få ett högre straff.
De nekar väl inte till att det faktiskt hänt.
Mest troligt döms de väldigt milt.
Citera
2012-08-10, 00:35
Medlem
För det första så skall du inte tro på allt du läser på flashback. "Ord mot ord" argumentet dyker upp för jämnan och är ofta helt felaktigt.
Tingsrätten kommer göra en trovärdighetsbedömning av dig och din vän samt de misstänkta. I ditt fall finns det flera saker som stödjer din version, främst att de misstänkta hittas i den bil du beskrivit, med de signalement du givit och som grädde på moset med en pistol.

Straffet beror som andra tidigare sagt på ålder. Om pistolen var riktig blir det förutom försök till rån också grovt vapenbrott. För en något äldre person hade det utan tvekan blivit fängelse. Praxis för grovt vapenbrott är i nuläget sex månader(hela rättssamhället förutom domstolarna kämpar för att hela straffskalan ska användas).

Skadeståndet bedöms efter hur kränkt och skadad du blivit. Att bli rånad och pistolhotad är en ganska grov kränkning. Jag blev själv tilldömd 10 000 för att ha blivit pistolhotad i tjänsten, du bör få mer än det.

Hur lång tid det tar innan det blir rättegång är svårt att säga. Tiden beror inte bara på hur lång polisens utredning tar utan även på åklagarkammarens och domstolens belastning.
Citera
2012-11-01, 23:34
Medlem
Fredrikos avatar
En uppdatering av fallet

Rättegången kom ganska snabbt i och med att allas berättelse överensstämde och det blev en relativt lätt utredning. Behövde inte ens gå på förhör.

Endast den person som riktade pistolen åkte dit då denne gjorde det hela på eget initiativ. Både jag och min vän trodde att det var en riktig pistol men det visade sig vara någon form av replika. Såg dock verklig ut och vi trodde att den var riktig.

Straffet blev ungdomstjänst och skadestånd á la 10 000kr som jag och min vän delade på.
Skulle säkert bli hårdare straff om man överklagade då straffet lutade åt advokatens håll och inte åklagarens. Har dock inget behov av överklagan, bryr mig inte speciellt mycket om pengarna heller utan huvudsaken är att personen i fråga fick sig en tankeställare och tänker sig för att vissa saker inte är okej att göra.

Hoppas nu bara att personen sköter sig och att man gjort samhället en tjänst.
Känns sådär att ta emot någon annans pengar om jag ska vara ärlig. Om jag i framtiden skulle veta att personen hade jobb och skötte sig skulle jag inte tveka en sekund på att ge tillbaka pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in