2012-08-09, 16:37
Medlem
Fredrikos avatar
Ett gäng i en bil försökte råna mig och min kompis med pistol för en tid sedan. Gav dem inget och de fortsatte sin färd. Ringde polisen vilka påträffade männen samma kväll vilket jag hade hoppats på, jackpott.
Polisen hittade pistol m.m.

Vad tror ni kommer hända nu?

Kommer självklart stå upp i rätten och säga som det är och det kommer även min kompis göra.
Är inte rädd för dessa typer i.o.m. att jag har uppgifter på hela släkten och vart de bor.

Fanns för övrigt inga vittnen men räcker detta för att fälla dem? Beskrev både bilen, regnumret och peronerna men det kanske inte är något direkt tekniskt bevis?
Hur hårt kommer de åka dit, förutsatt att det var en person som rånade och ingen tidigare är dömd?
Kommer vi få ersättning även fast vi inte sitter och bölar som något psykbryt?
Är det mycket arbete för polisen bortsett från det som gjorts och bevisen de har (kommer det dröja långt tid innan rättegång?)
Citera
2012-08-09, 16:43
Medlem
Kan tyvärrinte svara på din fråga,men tycker det är bra gjort av dig och din vän att stå på er.mingissning är att de inte får något direkt straff då det är ord mot ord.
Citera
2012-08-09, 16:49
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kp1984
Kan tyvärrinte svara på din fråga,men tycker det är bra gjort av dig och din vän att stå på er.mingissning är att de inte får något direkt straff då det är ord mot ord.

Dock återfanns ju vapnet, lär bli svårt att bortförklara hur TS visste det.
Citera
2012-08-09, 16:52
Medlem
Oneways avatar
Polisens insats plus ert vittnesmål borde räcka, hur skulle ni ha vetat att det fanns en pistol i bilen om inte ligisterna viftat med den?

Vad som kommer hända? Ja du, om åklagaren tror att han kommer vinna målet så blir det rättegång. Där kommer ni få berätta vad som hänt. Som vittnen/BO bör ni inte ge er i kast med att ljuga utan berätta sanningsenligt vad som hände. Kan ni inte svara på någon fråga så säg inte "Jag tror....." utan säg att du inte vet.

Gällande ersättning så är det så att om ni inte begär något så är det bara ersättning för förlorad arbetsinkomst ni får vilket regleras direkt på plats under förhöret.

Som BO borde ni bli tilldelade en advokat som för era anspråk. Har du mått dåligt av händelsen, sömnproblem, rädsla etc är det sådant som ni kan få skadestånd för.
Citera
2012-08-09, 16:52
Medlem
Jo självklart får han väl böter för olaga innehav men antagligen inte mer,om inte poliserna knäcker de i förhör vilket jag har svårt att se, hoppas självklart de åker dit hela högen,men det lär tyvärr inte ske då det är sveriges rättsystem vi snackar om plus att det är antagligen brist på bevis förutom pistolen då.
Citera
2012-08-09, 16:53
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kp1984

Är inte den personen som ser ut att stå emot men har varit med om liknande förut och tycker det är dags.
Fast både jag och min vän beskrev personerna, bilen, regnr och de hittade även pistolen? Borde inte detta övertyga domaren?
Om de inte åker dit för rånförsök så åker de ju i alla fall dit för pistol + det andra irrelevanta de hittade i bilen.
Citera
2012-08-09, 16:55
Medlem
Är själv uppe i ett liknande ärende..Trots att jag uppgivit vem personen var, så la polisen ner direkt utan att ens förhöra mig eller den namngivna personen. Så ha inga höga förhoppningar om den svenska polisen. Dom verkar inte vilja göra ett skit mer än att plocka rattfyllerister och hastighetsöverträdare.
Citera
2012-08-09, 16:56
Medlem
Du kommer frågas om du är helt säker på att det verkligen var han som försökte råna dig. Det kommer nämnas att det var mörkt ute och annat strunt. Du kommer svara, trots att du har dina tvivel, att du är 100 % säker på att det var han, utan den minsta tillstymmelse till osäkerhet.
Citera
2012-08-09, 16:57
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Dock återfanns ju vapnet, lär bli svårt att bortförklara hur TS visste det.

Jo precis, det är ingen teknisk bevisning att de just försökt rånat oss men det övertygar ju vilket person som helst att de gjorde det.

Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Polisens insats plus ert vittnesmål borde räcka, hur skulle ni ha vetat att det fanns en pistol i bilen om inte ligisterna viftat med den?

Vad som kommer hända? Ja du, om åklagaren tror att han kommer vinna målet så blir det rättegång. Där kommer ni få berätta vad som hänt. Som vittnen/BO bör ni inte ge er i kast med att ljuga utan berätta sanningsenligt vad som hände. Kan ni inte svara på någon fråga så säg inte "Jag tror....." utan säg att du inte vet.

Gällande ersättning så är det så att om ni inte begär något så är det bara ersättning för förlorad arbetsinkomst ni får vilket regleras direkt på plats under förhöret.

Som BO borde ni bli tilldelade en advokat som för era anspråk. Har du mått dåligt av händelsen, sömnproblem, rädsla etc är det sådant som ni kan få skadestånd för.

Okej det där med "Jag tror" var jättebra att du sa! För båda är nämligen lite osäker på dialogen mellan oss och rånarna.

Jag hade nog mått dåligt om jag inte varit med om liknande tidigare fast värre vilket jag mådde dåligt över, men däremot varken fick ersättning eller fällande dom.

Aja, antar att jag får sätta dit dom för samhällets skull så de lär sig en läxa.
Citera
2012-08-09, 16:59
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Ett gäng i en bil försökte råna mig och min kompis med pistol för en tid sedan. Gav dem inget och de fortsatte sin färd. Ringde polisen vilka påträffade männen samma kväll vilket jag hade hoppats på, jackpott.
Polisen hittade pistol m.m.

Vad tror ni kommer hända nu?

Kommer självklart stå upp i rätten och säga som det är och det kommer även min kompis göra.
Är inte rädd för dessa typer i.o.m. att jag har uppgifter på hela släkten och vart de bor.

Fanns för övrigt inga vittnen men räcker detta för att fälla dem? Beskrev både bilen, regnumret och peronerna men det kanske inte är något direkt tekniskt bevis?
Hur hårt kommer de åka dit, förutsatt att det var en person som rånade och ingen tidigare är dömd?
Kommer vi få ersättning även fast vi inte sitter och bölar som något psykbryt?
Är det mycket arbete för polisen bortsett från det som gjorts och bevisen de har (kommer det dröja långt tid innan rättegång?)

Det finns väl fog för att tro att det inte är det enda brott de står som misstänkta för.
Vapeninnehavet lär väl någon av dem torska på. Om de ska kunna åka dit för försök till rån måste det ha förekommit någon form av hot om våld. Gissningsvis klarar de sig undan med villkorlig dom och dagsböter.
Straffet kommer verkligen att hänga på deras ålder, tidigare brottslighet och om det är en riktig pistol.
Citera
2012-08-09, 17:01
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av la8pvBNTF
Är själv uppe i ett liknande ärende..Trots att jag uppgivit vem personen var, så la polisen ner direkt utan att ens förhöra mig eller den namngivna personen. Så ha inga höga förhoppningar om den svenska polisen. Dom verkar inte vilja göra ett skit mer än att plocka rattfyllerister och hastighetsöverträdare.

Har själv varit med om uselt polisarbete tidigare där de knappast brydde sig om att lösa brottet. Men denna utredning var jag glatt förvånad över att de påträffade gärningsmännen redan samma kväll.

Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Du kommer frågas om du är helt säker på att det verkligen var han som försökte råna dig. Det kommer nämnas att det var mörkt ute och annat strunt. Du kommer svara, trots att du har dina tvivel, att du är 100 % säker på att det var han, utan den minsta tillstymmelse till osäkerhet.

Okej will do sir! Dock, kommer jag vara tvungen att peka ut på foton? Vet ju ungefär hur två av dom såg ut men om de håller upp fem bilder där alla ser likadana ut kan det bli svårt...
Citera
2012-08-09, 17:05
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demented
Det finns väl fog för att tro att det inte är det enda brott de står som misstänkta för.
Vapeninnehavet lär väl någon av dem torska på. Om de ska kunna åka dit för försök till rån måste det ha förekommit någon form av hot om våld. Gissningsvis klarar de sig undan med villkorlig dom och dagsböter.
Straffet kommer verkligen att hänga på deras ålder, tidigare brottslighet och om det är en riktig pistol.
Fast att de ville ha våra värdesaker var ju ett hot?

Man kan ju tycka att bötern borde gå till mig som lägger ner all möda och blir distraherad från plugget med ärendet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in