2012-08-09, 12:39
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Eftersom frågan är intressant så lyfter jag ut den ur befintlig tråd och konkretiserar frågeställningen.

Jag är intresserad av hur ni tänker, ni som äger katter som är utekatter i tätbebyggt område/villaområde/i stan.

1. Varför anser ni att det är upp till andra att uppfostra era djur att inte ta sig in i andras hem?

2. Varför tycker ni att det är er rätt att slippa ha både ansvar och tillsyn över era djur när de springer vind för våg?

3. Varför anser ni det vara helt normalt att andra människor ska behöva ha besvär av att ni valt att skaffa husdjur?

4. Oavsett om man är allergisk eller inte, så är det inte särskilt trevligt att få sina rabatter sönderkrafsade, sina trädgårdsmöbler nerpissade eller sina barnvagnar etc fulla med katthår - vi som inte valt att ha katt har väl ändå rätt att slippa att ta ansvar för era djur som ni släpper ut utan tillsyn?

5. Varför är det så oerhört svårt för kattägare att begripa att man inte kan kräva av sina medmänniskor att älska deras djur som de gör själva?

6. Varför är det så svårt att begripa att ska man ha ett djur, oavsett art, så måste det tas omhand så att det inte blir A) utsatt för fara (vilket utekatter blir) eller B ) inte är till besvär för andra?

7. Vad är det som gör just den enkla handling/konsekvens-hanteringen så oerhört svår just för bondkattsägare? (Det är mycket sällan raskatter springer vind för våg, de har oftast inhägnade rastgårdar/balkonger/uteplatser eller får komma ut i koppel och sele..)

8. Varför släpper ni ut era katter utomhus utan tillsyn, helt enkelt? (Bullshitet om att det är "kattens natur" kan vi skita i, det är alla djurs natur att vara fria utomhus, även hundar, kor, hästar osv... Vilket de, av förklarliga skäl, inte får vara..)
Citera
2012-08-09, 13:04
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Varför släpper folk ut sina barn utan tillsyn? Dom stojar och skriker och lämnar leksaker där dom inte ska ligga. Varför tycker ni som har barn att det är rätt att vi som valt att inte ha det ska behöva lida på grund av ert beslut?

Det är väl helt enkelt så att ska man bo i tätbebyggt område så får man ta det positiva med det negativa. Kastrerade katter kissar dessutom inte på möbler och dylikt. Folk som släpper ut sina katter utan att kastrera dom borde man kanske ha ett rejält snack med. Du får väl börja ta in barnvagnen om det nu är så hemskt, eller flytta ut i skogen så slipper du besväret med att olika människor har olika värderingar.

Såvitt jag vet släpps inte små barn ut utan tillsyn - där det finns barn finns det oftast föräldrar i närheten. Och såvitt jag vet skiter inte dessa barn i folks rabatter, lämnar allergener (katthår) i folks utemöbler heller. Och att det bara är okastrerade katter som pissar på dynor är BS, det är även något som kastrerade katter gör. (Det vet jag av erfarenhet.)

Men nu är det så att det är inte barn frågan handlade om, utan katter. Du har inte svarat på frågorna varför du anser det är andra människors ansvar att fostra ditt djur att ge fan i deras saker?

Jag ska inte behöva begränsa min vardag på min tomt för att du väljer att ha en katt ute, eller hur? (Och mina barn befinner sig inte på din eller någon annans tomt för att förorena, det kan jag lova dig.)
Citera
2012-08-09, 15:15
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Varför släpper folk ut sina barn utan tillsyn? Dom stojar och skriker och lämnar leksaker där dom inte ska ligga. Varför tycker ni som har barn att det är rätt att vi som valt att inte ha det ska behöva lida på grund av ert beslut?

Det är väl helt enkelt så att ska man bo i tätbebyggt område så får man ta det positiva med det negativa. Kastrerade katter kissar dessutom inte på möbler och dylikt. Folk som släpper ut sina katter utan att kastrera dom borde man kanske ha ett rejält snack med. Du får väl börja ta in barnvagnen om det nu är så hemskt, eller flytta ut i skogen så slipper du besväret med att olika människor har olika värderingar.

Nu ar ju problemet med barn som bajsar/kissar pa andra tomter ratt sma. lika lite att barn orsakar allergiska reaktioner mm.

Vill man tala for utekatter sa bor du komma med vettiga argument. Jag, som nyligen verkar ha blivit med katt, brottas sjalv med dessa fragor sjalv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in