Citat:
Ursprungligen postat av
RaffaTheMovie
Vi har en liten plan på en dokumentär om Raffa. Inte som social lyteskomik, utan för att belysa fenomenet - och Flashbacks betydelse - kring Raffa och GL.
Utan tvekan är det unikt då en, snällt klassat, misslyckad småbrottsling når hjältestatus (typ) via Flashback, börjar tro på sina egna vidlyftiga fantasier, rekryterar likasinnade från Boden till Skånska myllan, och successivt får mer och mer uppmärksamhet i riksmedia... tills den - om vi ska vara ärliga -mestadels påhittade gängbrottsligheten förverkligats till en systemhotande organiserad brottslighet i massmedia.
På något sätt är Raffa som Ziggy när han successivt tog över Bowies verklighet. Den påhittade karaktären som blev verklig.
Det är det vi vill belysa, vad som hände innan, varför saker blev som de blev, skuld och ånger, samt så klart Raffas egna ord - och perspektiv - från andra sidan fängelsestraffet. Om han väljer att delta, eller om vi kan finansiera via kickstarter eller liknande, allt det återstår att se.
Men vi ska göra ett ärligt försök. Och om någon här vill delta kan ni skicka PM.
Seriöst, hur skall ni kunna göra en film om de skitigaste tubsockorna som världen någonsin skådat utan att göra det till lyteskomik. Möjligen med inslag av tragik värdigt flickan med svavelstickorna.
Vad har vi här?
- En huvudperson som folk skrattat sig harmynta över. Dels på grund av att denne bevisligen är fullständigt narcissistisk och dessutom saknar förmåga att i skrift behärska svenska språket.
- En medelålders alkoholiserad man som har vuxna barn men trots det är tillräckligt under isen för att låta sig bli utnyttjad av ovanstående. Dessutom i en kvällstidningsintervju dokumenterar att han utövar utpressning mot minderåriga tillsammans med dyslektikern.
- En flerbarnsmor, som iof verkar befinna sig på samma nivå som de två ovanstående, men som utsatts för en av de grövsta våldtäkterna jag någonsin läst om. Hennes far har efter vad jag förstått inte orkat leva längre när han i rättegång fått ta del av de övergrepp hans dotter utsatts för. När du googlar gangland är en av de första bilderna som dyker upp denna kvinna bredbid gängledaren som med en kniv i munnen och skitiga tubsockor håller sin ena hand på hennes bröst-
- En majoritet av människorna som avhandlas i tråden är nedknarkade, lågbegåvade och socialfall. Och som kronan på verket har vi en lirare som på obestämd tid befinner sig inlåst på mentalsjukhus.
- Gangsterledaren belönar den enda som i någon mening ställt upp för honom med några knivhugg i magtrakten.
Såklart, ni kan göra en parodi på en gangstawannabe. Det är OK. Det köper jag. Men att ni antyder att detta skulle vara ett seriöst projekt ger mig en spontan reaktion att ni är ute efter något helt annat. Rätta mig om jag har fel.