2012-08-09, 07:19
Bannlyst
Den här posten skulle väl kunnat legat i ganska många olika forumdelar, men jag tar det här.

Mycket oklarheter och gissningar kring det här upplägget och det är förmodligen mer än teori än något man kan göra praktiskt, men kanske intressant. Jag funderade på om man kan sitta och mjölka pengar ur spotify. Till att börja med måste man ha någon musik där själv (det har jag haft, men jag har aldrig sett någon utbetalning. oklart om någon lyssnade på det), eller någon målvakt med musik där.

Nu blir det mycket spekulativa siffror:

I Januari vet jag att ett litet svenskt band fick ca 100 dollar för 32.000 spelade låtar. Uppskattar att dom fått 0.02 öre för en låt som är 2 minuter lång.

Det billigaste spotify-kontot kostar (väl?) 49 kronor i månaden.

Om man kan köra repeat, konstant i en månad, på en egen låt som är 2 minuter får man in cirka 21.000 spelningar.

21.000 spelningar * 0.02kr = 420kr

Det vill säga 371kr (minus skatt och driftkonstnader) plus på abonnemanget. Kan man då köra massor med abonnemang som kör automatisk repeat kan det ju bli en hacka.

Vad tror ni? Dags att säga upp sig från jobbet och försöka köra med 2-300 konton och luta sig tillbaka?
Senast redigerad av Switalski 2012-08-09 kl. 07:23.
Citera
2012-08-09, 07:45
Avstängd
Adelaides avatar
stick till en spelautomat istället
Citera
2012-08-09, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switalski
Massa text...

Intressant idé, men jag tror att spotify har en begränsning för att varje individ kanske bara räknas säg, en gång om dagen. Det vore rimligt, annars tror jag dom skulle ha en jävlligt mycket större mängd spelningar.
Citera
2012-08-09, 08:14
Bannlyst
Nej, spelautomat blir det inte. Där kan man (i alla fall inte jag) utnyttja ett kanske bristfälligt system.

Det är svårt att få tag på någon info om eventuella begränsningar. Det låter konstigt att ha: att efter ett tag helt enkelt inte betala ut royalties fast låten spelas.

Blockad/avstängd borde man inte bli, kan jag tycka. Även om det är uppenbart vad man håller på med. Varför skulle man inte få lyssna på samma låt på repeat dygnet runt?

Jag är tyvärr inte så händig med OS-relaterade grejer och det skulle ta tid för mig att göra något som styr klienten och kör repeat, så jag kan inte testa i nuläget.
Citera
2012-08-09, 10:04
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bisforboman
Intressant idé, men jag tror att spotify har en begränsning för att varje individ kanske bara räknas säg, en gång om dagen. Det vore rimligt, annars tror jag dom skulle ha en jävlligt mycket större mängd spelningar.

Dom måste nästan ha en begräsning eller något knepigt sätt dom räknar lyssningar.
Citera
2012-08-09, 10:15
Medlem
MrMercurys avatar
Man ska bara kunna köra en Spotifyklient per dator, om du kör Spotify på ett otillåtet sätt så kan de stänga av dig.
Därför måste du ha en dator (eller åtminstone en virtuell dator) per klient igång.

Även om du lyckas med den här bedriften så finns det här med i Terms and Conditions of Use:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.spotify.com/se/legal/end-user-agreement/
Spotify reserves the right to terminate this Agreement or suspend your Spotify account at any time in case of unauthorised, or suspected unauthorised use of the Spotify Software Application or the Spotify Service whether in contravention of this Agreement or otherwise.

Om man får reda på att du kör 200 klienter så faller det utan tvekan under "suspected unauthorized use", och då blir du avstängd.
Citera
2012-08-09, 10:33
Medlem
Det går nog jämt ut med dina el-kostnader ifall du har på din dator ständigt i en månad..
Citera
2012-08-09, 11:17
Bannlyst
Det är lurigt. Jag gillar mest själva tanken egentligen. Jag tror inte jag kommer koda något sånt här även om det är ett intressant projekt, mer än att tjäna pengar på det. Se hur långt det går att köra.
Tänkte virtuella OS-instanser isf. Driftkostnaderna blir säkert svåra att täcka. Och det lär ju luta åt att bli avstängd.

Lite på samma linje har jag funderat på någon slags, mer städad, artist-hjälp där man skulle kunna ladda ner en applikation som spelar en viss artists låtar då man inte använder spotify aktivt själv.
Citera
2012-08-09, 11:26
Medlem
svulles avatar
Citat:
Den här posten skulle väl kunnat legat i ganska många olika forumdelar, men jag tar det här.

Mycket oklarheter och gissningar kring det här upplägget och det är förmodligen mer än teori än något man kan göra praktiskt, men kanske intressant. Jag funderade på om man kan sitta och mjölka pengar ur spotify. Till att börja med måste man ha någon musik där själv (det har jag haft, men jag har aldrig sett någon utbetalning. oklart om någon lyssnade på det), eller någon målvakt med musik där.

Nu blir det mycket spekulativa siffror:

I Januari vet jag att ett litet svenskt band fick ca 100 dollar för 32.000 spelade låtar. Uppskattar att dom fått 0.02 öre för en låt som är 2 minuter lång.

Det billigaste spotify-kontot kostar (väl?) 49 kronor i månaden.

Om man kan köra repeat, konstant i en månad, på en egen låt som är 2 minuter får man in cirka 21.000 spelningar.

21.000 spelningar * 0.02kr = 420kr

Det vill säga 371kr (minus skatt och driftkonstnader) plus på abonnemanget. Kan man då köra massor med abonnemang som kör automatisk repeat kan det ju bli en hacka.

Vad tror ni? Dags att säga upp sig från jobbet och försöka köra med 2-300 konton och luta sig tillbaka?

Klockren idé. Problemet är ju när Spotifys system ser att 21000 av 21000 lyssningar kommer ifrån samma IP, och att varje ny lyssning skett var 2:e minut under hela månaden.

Men ja, kör.
Citera
2012-08-09, 11:58
Bannlyst
Det här var ju ett rätt extremt exempel. Rimligare är ju att repeata sig själv, eller någon annan artist, eller målvaktsartist, som har ganska många olika låtar. Får jag för mycket fritid över ska jag skissa lite på det.
Citera
2012-08-09, 12:16
Medlem
MrBraxs avatar
På ca 300 plays har vi fått $1.13, trevligt med extrapengar...
Citera
2012-08-09, 12:17
Medlem
Citat:
Det här var ju ett rätt extremt exempel. Rimligare är ju att repeata sig själv, eller någon annan artist, eller målvaktsartist, som har ganska många olika låtar. Får jag för mycket fritid över ska jag skissa lite på det.

Problemet ligger i att de säkerligen inte betalar samma summa per lyssning när alla lyssningar på en artist, eller ja en grupp artister, kommer från samma ip dygnet runt. Du behöver säkerligen en uppsjö med ip-adresser och konton för att få det att fungera. Visst, det finns gratis proxies etc. Men som en annan skrev, dra till en spelautomat och varför inte "hitta ett fel" där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in