2012-08-11, 20:20
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Två följdfrågor:

1 - Jag vill helst slippa kontakta anticimex. Silverfiskarna är ganska många nu. Berätta exakt hur jag ska göra för att få bort dem. Ni har föreslagit olika preparat. Vad ska jag göra med dem? Lägga dem på golvet och hoppas att silverfiskarna nosar rätt på det?
Köp en blomspruta som du har i vatten, clorin och såpa. Sen sprutar du ner alla skrymslen du kan hitta och låter det stå över natten. Du behöver gå runt ett par omgångar med en vanlig blomspruta. Sen duschar du rent dagen efter. Annars kan du ha ut bakpulver i ett tunt lager i hela badrummet. gör det samma även i kök, hall och andra rum. Gör du det två eller tre gånger kommer de flesta av dem att försvinna.

ceph: det var nytt för mig
Citera
2012-08-11, 22:40
Medlem
De kan leva flera år, man måste aktivt utrota dem.
Citera
2012-08-12, 01:04
Medlem
yulbrynners avatar
Jojo, men jag fattar fortfarande inte drunkningsgrejen. Hur kan de dö efter 5 sekunders kontakt med vattenytan? Hur små lungor har de egentligen?
Citera
2012-08-12, 01:28
Medlem
cephs avatar
Citat:
Jojo, men jag fattar fortfarande inte drunkningsgrejen. Hur kan de dö efter 5 sekunders kontakt med vattenytan? Hur små lungor har de egentligen?

De har inga lungor överhuvudtaget. De har små rör genom kroppen, med 9 par öppningar hos silverfiskar (som sagt) undertill. Dessa rör förgrenar sig och blir tunnare och tunnare tills dess att de leder syret direkt till vävnaden. Vettiga pumpmekanismer (dvs. "andning") saknas, gasutbytet sker rätt trögt via diffusion.
Citera
2012-08-12, 16:11
Medlem
yulbrynners avatar
Jo, men betyder det att de dör så fort någon täpper till de där hålen? Det betyder att om jag sätter tummen lätt mot en silverfisk så dör den för jag täpper igen öppningarna? Så vitt jag vet kan alla varelser leva en stund efter att syretillförseln strypts, pga att de har luft kvar i blodet m.m.
Citera
2012-08-12, 16:40
Medlem
cephs avatar
Citat:
Jo, men betyder det att de dör så fort någon täpper till de där hålen? Det betyder att om jag sätter tummen lätt mot en silverfisk så dör den för jag täpper igen öppningarna? Så vitt jag vet kan alla varelser leva en stund efter att syretillförseln strypts, pga att de har luft kvar i blodet m.m.

Du får nog det svårt att täppa till öppningarna med ett finger.

Silverfiskar har inget "blod" utan vätskan i deras kroppar kallas hemolymfa och bär inte på något syre alls. De har inga vettiga pumpsystem som kan pumpa runt detta heller, för den delen. Som sagt sker gasutbytet direkt via yttepyttesmå rör som till slut mynnar ut i tunna membran avsedda för diffusion direkt mellan vävnaden och den yttre atmosfären.
Citera
2012-08-12, 22:24
Medlem
yulbrynners avatar
Hur kan du så mycket om silverfiskar? Har du egna hemma?
Citera
2012-08-12, 22:53
Medlem
cephs avatar
Citat:
Hur kan du så mycket om silverfiskar? Har du egna hemma?

Det är egentligen grundläggande insektsfysiologi och faller under vanlig entomologi, ett ämne som står mig kärt på många sätt. Silverfiskar är primitiva insekter och jämfört med typ hopprätvingar så är deras cirkulationssystem och så vidare väldigt, väldigt enkelt (och då är det fortfarande väldigt enkelt hos de senare jämfört med t.ex. ryggradsdjur).

Har haft silverfiskar i källaren men inte sett några på ett bra tag nu faktiskt.
Citera
2012-08-17, 16:14
Medlem
yulbrynners avatar
De är överallt nu, hur många som helst. Inte nog med det, det är massa pyttesmå skalbaggar (?) som kryper längs golvlisterna. Jag ser 20 silverfiskar per dag.

Snälla hjälp mig
Citera
2012-08-17, 16:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
De är överallt nu, hur många som helst. Inte nog med det, det är massa pyttesmå skalbaggar (?) som kryper längs golvlisterna. Jag ser 20 silverfiskar per dag.

Snälla hjälp mig
Du har ju fått tipps om ett par insektsgifter. Kila till första bästa ICA-butik, Coop och den stilen så har du en hel hylla med godaker att välja på. Radar i sprayburk eller Myrr som är pulver som du strör ut där de kommer ifrån. Stoppar de flesta småkryp så det funkar säkert mot silverfiskar också.

Myrr är nog bäst eftersom det har långtidseffekt vilket Radar inte har och silverfiskarna inte kan flyga. Radar dödar bara de kryp som är i rummet när du sprayar och så luktar det rätt mycket. Spring och köp och så får du skriva hur det gick sedan.
Citera
2012-08-17, 17:18
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:

Snälla hjälp mig
Sprid ut bakpulver i skrymslen och vrår, damsug och moppa först.
Citera
2016-10-04, 00:06
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Det kryllar av silverfiskar i mitt badrum. Jag brukar lägga lite toapapper på golvet. När en silverfisk kryper upp på den då lyfter jag pappret och släpper ner den i toaletten. Varje silverfisk sprattlar i ca 5 sekunder. Sen blir de helt stela.

Kan de verkligen dö så fort av lite fukt?

Ps. Egentligen gillar jag silverfiskar, men de börjar bli så många att jag är rädd att de orsakar besvär i väggar och ledningar. Finns det något effektivt sätt att utrota dem på?

Har haft ett par tre stycken så länge jag kan minnas. Möjligt att det är fler eftersom
dem som är ute har vett att springa in via en öppning längst ned mellan kaklet då man
kommer in och tänder ljuset. Antingen det eller så håller dem sig helt blickstilla på mattan.

Hur dem än livnär sig hos mig så tycks populationen alltid varit under kontroll.
Klart man skulle kunna stampa bort dem, men finner dem väl lite trevliga.

Något att titta på när man gör nummer två. En tar chansen och springer mot hemmet,
en annan fryser helt stilla tills man rycker lite på mattan etc.

Den största som jag sett är den enda som faktiskt kommit helt fram till tofflorna
upprepade gånger.

(Kan nog mycket väl ligga till grund för sex för silverryggen den kvällen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in