Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Ska man beställa mkt GBL så får man ge fan i att ha kaustiksoda hemma om man skulle få en husrannsakan för då lär det bli några år på kåken. Räcker att tullen norpar 2 liter och sedan blir det husrannsakan, har hänt för en jag känner. Han hade dock ingen kaustiksoda hemma så blev bara några månader.
En annan Hovrättsdom där en lirare i Göteborgstrakten beställde 2 gånger om vardera 10+20 liter vid olika tillfällen plus nån stöld och ringa narkotika brott så blev påföljden 1år...
Sammantaget efter att ha läst olika rättsfall gällande GBL så kan jag se ett litet mönster där det typ blir 4 månader - 1år fastän vissa har haft 100 liter och andra 30 liter + en del mindre åtalspunkter på sig.
Min bedömning är att 10 liter ger ca 3-6 månaders fängelse om det även omfattar grov varusmuggling.
Straffskalan är luddig och jag vill nog påstå att drabbade områden såsom Göteborg och Sundsvall tenderar att ge en aning hårdare bedömning av domstolarna än övriga Sverige.
Där det inte är lika vanligt förekommande så dissikerar domaren oftast målet mer noggrant, tar reda på mer om hur straffskalan ska nyttjas.
Så gjorde Hovrätten för övre norrland där dom även velade hurvida det skulle vara ett vanligt smuggelbrott eller betäcknas som ett grovt brott.