Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Randompiller köpta av randoms sålda som "ecstasy" innebär en större risk för hjärnskador än amfetamin som är bekräftat amfetamin genom stabil kontakt/kompis, det håller jag med dig om. Ecstasy köpt av stabil kontakt/vän innebär ingen risk för hjärnskador, medan amfetamin fortfarande gör det. Notera att det jag talar om är rekomenderad användning av MDMA respektive amfetamin och inte missbruk/överkonsumtion.
Gällande ditt påstående att riskerna för hjärnskador med att direkt blanda MDMA och amfetamin är desamma som vid enskilt bruk (där MDMA, återigen, inte påvisats ge några som helst hjärnskador) förkastar jag helt.
dude, det är drogvärlden vi snackar om.. gör du inte grejerna själv så finns det inga säkra kort..efter en skumming av erowid hittar jag inte nånstans att det ena skulle vara farligare eller ofarligare för hjärnan.. både är neurotoxiska och jag kan garantera dig att efter en vecka på MDMA är du ungefär lika galen som efter en vecka på tjack..
Absolut, jag är medveten om att även om det rör sig om en kran i första ledet, som dessutom kan vara din vän vid sidan om kran, så innebär det inte samma sak som att gå in på systembolaget och handla. Men har du någorlunda erfarenhet av droghandel, vilket jag är övertygad om att du har, så vet du lika väl som jag att en seriös kran vill ha en ömsesidiga, långsiktiga relationer med sina köpare och därför inte blåser sina stamkunder.
Gällande neurotoxitet så är detta någonting som inte bekräftats som annat än övergående hos MDMA. Jag citerar mig själv från senaste inlägg:
"Notera att det jag talar om är rekomenderad användning av MDMA respektive amfetamin och inte missbruk/överkonsumtion."
Citat:
konstigt nog verkar du vara den enda som inte lyckades inse att när jag skrev hjärnskador faktiskt snarare menade till exempel depressioner, tillfälliga psykoser och liknanade - inte bokstavligt talat hål i hjärnan..
Åtminstone är jag den enda som kommenterat det, och f.ö. så insinuerar jag inte att du syftar på direkta "hål i hjärnan" utan rent medicinska permanenta skador på funktioner i hjärnan.
Citat:
jag pratar åter igen, och har gjort hela tiden, om att så länge du inte gör det till en vana så är det relativt lugnt att göra det nån gång.. givetvis kan just den gång var den som får hjärnan att svämma över så att säga men den kan lika gärna vara den gången du bara snortar tjack eller den gången du käkar tre röda superman..
Jaha...? Tror de flesta myndiga människorna i vårat land klarar av att svara på 3-4 frågor som berör ett ämne man själv är insatt i och/eller har erfarenhet av. Det vi snackade om var huruvida riskfaktorn med MDMA+amfetamin var värd att ta upp i ett av svaren. Där vek det sig.
jag hävdar att det inte är särskilt nödvändigt att ta upp riskfaktorn eftersom tjack+mdma är en synnerligen vanlig kombination så länge man inte gör det till en vana så är det är det relativt lugnt.. och jag har dessutom tagit tillbaka det där med hjärnskador och dessutom bett om ursäkt för min klumpiga formulering..
Så länge du bara använder MDMA med medvetenhet om dess effekter och håller de kritiska uppehållen så hävdar jag, liksom inga objektiva studier kunnat motbevisa, att det är
helt lugnt, alltså ingen fysisk skada öht åsamkammad av detta bruk. Jag är övertygad om att amfetamin i samma omfattning inte heller innebär några som helst fysiska skador, men samtidigt har jag bilden av det som en mer riskfylld drog att bruka, även om man gör det sporadiskt och är medveten om riskerna.
Den gång som "hjärnan svämmar över", som du uttrycker det, är
inte då du använder varken amfetamin eller MDMA med regelbundna uppehåll separat, utan det är den dagen du blandar dessa droger. Självklart ökar risken om du upprepande gånger blandar drogerna eller gör det ofta, men jag hävdar att risken är markant även om du gör det vid ett enda enskilt tillfälle, och det är därför jag starkt avråder folk från detta!
Citat:
Nej, jag skulle inte säga att jag är helt psykiskt frisk, men jag skulle samtidigt inte säga att jag är sinnesförvirrad. Oavsett ser jag inte att jag har svårigheter att uttrycka mig verbalt, men däremot när det gäller dig har jag stora svårigheter att förstå vad du skriver eller menar. (Fast jag iofs vara efterbliven, det kanske gått förbi alla jag känner, alla medarbetare, lärare, chefer, terapeuter, föräldrar osv...)
Har jag insinuerat att låga serotoninnivåer och serotonergt syndrom skulle vara synonymt, även om serotoninnivåer kan vara en följd av serotonergt syndrom och vise versa? Hur som helst, vad har det med mina frågeställningar till dig från första början att göra?
Helt underbart att du lyckades uttrycka dig så att jag förstod dig(?) den här gången iaf.
jag är ganska närsynt, det skulle jag vilja påstå är en ganska påtaglig sinnesförvirring, särskilt på lite avstånd..

i vår disskution var det du som tog upp serotonoregnt syndrom, inte jag..
ah, alltid härligt att kunna glädja nån annan..
Det var jag som tog upp serotonergt syndrom, korrekt. Diskussion oss sinsemellan här har egentligen bara varit munhugg så jag tycker vi lämnar det. Känns bara som en lång upprepning av vad var och en kommenterar, vilket berodde på att jag inte förstod ett skvatt av vad du menade i din första kommentar om detta...
Ska dessutom be om ursäkt för att jag whinar på ditt sätt att uttrycka dig. Jag är en jävla pedantpitt när det kommer till det svenska språket, trots att jag själv är långt ifrån exemplarisk. Hoppas din närsynthet löser sig med ett par glasögon.
Citat:
Sweet! 
dude!
-Yeah, but what does mine say?
-SWEET!
-Yeah, but what does mine say?
-DUDE!
...
Dude where's my car är helt enkelt en jävligt skön skiva som tyvärr ligger repad i min bokhylla...

/