2012-11-13, 15:26
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Det där gäller endast UC inte vid Crohns. Crohns blir tvärtom värre om man röker.

Jag har fått diagnosen Crohns för X antal år sedan efter att ha haft problem med magen sedan 18 års åldern. Men jag när jag fick diagnosen var det för att min nya man körde iväg med mig till akuten när jag blev riktigt dålig, jag hade tröttnat på läkare flera år tidigare och slutat söka hjälp.
Men nu har de börjat tveka om det är Crohns pga att mina tarmar inte är tillräckligt skadade, men mina värsta besvär har alltid suttit i magsäcken inte i tarmarna, men det är ovanligt med Crohns sår i magsäcken så därför går de inte med på att mina otaliga magsår har orsakats av Crohns.

Man får stå på sig, och se till att söka hjälp så fort man har en fis på tvären annars tror de inte på en.

Microskopiskkolit?
Citera
2012-12-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Tror inte det blir nå bättre av att röka ..

Jag har provat att röka cannabis ett par gånger och jag har UC. Magen blev extremt bra den dagen och dagen därpå sedan gick det tillbaka till det normala (diarré och springa och skita 5-8 gånger per dag).
Cannabis hjälper för mig i alla fall men det är inget jag skulle rekommendera att du gör ofta.
Citera
2012-12-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanportion
Känner inte igen det riktigt. Öl för mig är rena medicinen. Dricker jag två pilsner så lugnar magen ner sig direkt, dricker alltid lättöl när det inte är socialt accepterat att dricka starköl :P Kaffe har jag inte märkt att det påverkar något.

Chips däremot är rena giftet, en näve går bra men mer än så blir rena laxermedlet. Pizzasallad och liknande har jag slutat äta då det har orsakat stopp flera ggr. röker jag gör jag aldrig men har däremot alltid en prilla inne.

Jag är stomiopererad så det kanske är annorlunda för dig om du har hela tarmpaketet inkopplat?

Jag har en lätt version av UC, bara en liten del av tjocktarmen. Dricker jag en eller två öl så blir jag riktigt full och magen blir värre bara efter en timme. Fet mat och stark mat kraschar magen av på direkten, stark mat gör även att jag viker mig dubbel av smärta. Det ironiska med det är att jag fick diagnosen precis efter att jag insett att jag älskar stark mat
Citera
2013-11-01, 13:21
Medlem
Blodsritens avatar
Hade symtom som 18-åring. Blev som värst när jag fyllde 20. Men när jag väl gick till läkaren fick jag remiss till rätt sorts läkare och klurade ut på nolltid att det var frågan om UC. Så jag fick vård direkt.
Citera
2013-11-01, 16:09
Medlem
-=Damian=-s avatar
tog mig 3 år av undersöknignar och skit för att få en diagnos.. då chrons.. men då var dom ändå osäkra, men tyckte det lät mest vettigt.. så jag är fortfarande osäker på vad min åkomma är sedan 13 år tillbaka
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in