2012-08-08, 21:05
Medlem
Tjena ! Tänkte höra med er som har chrons eller ulcerös kolit , Hur lång tid tog det för er att få eran diagnos? Jag har varit sjukskriven i snart ett år pga magproblem och varit på olika undersökningar sen 9 mån tillbaka, Där dom bland annat ser lättblödande slemhinna i tjocktarm och tunntarm samt ärrbildningar , har diaree varje dag. Men på blodprover så hittar dom inte så mycket avvikande och dom börjar inrikta sig på ibs.. Har dock ätit kortison och blev symptomfri med det , Dock så tycker läkaren att det inte finns tillräckligt med grund att fortsätta kortison behandling då dom avvaktar på mer undersökningar. Så hur lång tid tog det för er? Det här är jävligt jobbigt och förjävligt att det kan ta sån tid..

Pga av allt detta så försenar detta min tillfriskning pga att dom inte vill behandla innan dom vet 100% vad det handlar om så det försenar även min tillbakagång till arbetet och det sociala livet vilket börjar gå en djupt på nerverna
Senast redigerad av Yod4 2012-08-08 kl. 21:12.
Citera
2012-08-08, 22:57
Medlem
OggeOJs avatar
Ett år tog det innan de bemödade sig att köra upp en fiberkabel i min röv och kolla - visst var det UC. Pusha som fan för att de ska göra det, det blir inte bättre med tiden.

Under tiden kan du börja röka också. Cigaretter eller cannabis spelar ingen roll, symptomen försvinner. På riktigt.
Citera
2012-08-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Ett år tog det innan de bemödade sig att köra upp en fiberkabel i min röv och kolla - visst var det UC. Pusha som fan för att de ska göra det, det blir inte bättre med tiden.

Under tiden kan du börja röka också. Cigaretter eller cannabis spelar ingen roll, symptomen försvinner. På riktigt.

Tror inte det blir nå bättre av att röka ..
Citera
2012-08-08, 23:13
Medlem
ettanportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Tror inte det blir nå bättre av att röka ..

Det finns faktiskt rön som säger det. Däremot så brukar läkarna säga att rökningen medför så mycket andra negativa hälsoeffekter så det inte är en bra ide att börja röka. Det gäller alltså tobak Cannabis har jag aldrig hört något om.

Jag vill minnas att jag fick diagnosen UC ganska omgående. Jag blev iofs akut sjuk och blev opererad redan efter några veckor.
Citera
2012-08-08, 23:21
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ

Det där gäller endast UC inte vid Crohns. Crohns blir tvärtom värre om man röker.

Jag har fått diagnosen Crohns för X antal år sedan efter att ha haft problem med magen sedan 18 års åldern. Men jag när jag fick diagnosen var det för att min nya man körde iväg med mig till akuten när jag blev riktigt dålig, jag hade tröttnat på läkare flera år tidigare och slutat söka hjälp.
Men nu har de börjat tveka om det är Crohns pga att mina tarmar inte är tillräckligt skadade, men mina värsta besvär har alltid suttit i magsäcken inte i tarmarna, men det är ovanligt med Crohns sår i magsäcken så därför går de inte med på att mina otaliga magsår har orsakats av Crohns.

Man får stå på sig, och se till att söka hjälp så fort man har en fis på tvären annars tror de inte på en.
Citera
2012-08-08, 23:22
Medlem
Saefvgrens avatar
Har du otur så kan det krävas både gastroskopi, koloskopi och leukocytscintigrafi (en typ av röntgen) innan de kan uttala sig någorlunda säkert.

Du kan ju fråga din läkare om det kan vara värt att för tillfället testa någonting lokalt antiinflammatoriskt som t.ex. asacol, (används mot UC). Känner i alla fall inte till att det skulle inverka negativt om det nu skulle råka röra sig om Crohns eller IBS istället.
Citera
2012-08-08, 23:23
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanportion
Det finns faktiskt rön som säger det. Däremot så brukar läkarna säga att rökningen medför så mycket andra negativa hälsoeffekter så det inte är en bra ide att börja röka. Det gäller alltså tobak Cannabis har jag aldrig hört något om.

Jag vill minnas att jag fick diagnosen UC ganska omgående. Jag blev iofs akut sjuk och blev opererad redan efter några veckor.

Som sagt det äre bara vid UC det gäller. Och det står faktiskt det om man läser info om sjukdomen att cig är bra
Citera
2012-08-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Det där gäller endast UC inte vid Crohns. Crohns blir tvärtom värre om man röker.

Jag har fått diagnosen Crohns för X antal år sedan efter att ha haft problem med magen sedan 18 års åldern. Men jag när jag fick diagnosen var det för att min nya man körde iväg med mig till akuten när jag blev riktigt dålig, jag hade tröttnat på läkare flera år tidigare och slutat söka hjälp.
Men nu har de börjat tveka om det är Crohns pga att mina tarmar inte är tillräckligt skadade, men mina värsta besvär har alltid suttit i magsäcken inte i tarmarna, men det är ovanligt med Crohns sår i magsäcken så därför går de inte med på att mina otaliga magsår har orsakats av Crohns.

Man får stå på sig, och se till att söka hjälp så fort man har en fis på tvären annars tror de inte på en.

chrons kan påverka hela magtarm systemet så det verkar konstigt om dom tvekar på dig för att du har problem med just magsäcken.

Jag har stått på mig , sökt hjälp flera gånger och gjort flera undersökningar där dom både tagit prover från tarmarna och i blodet samt sett hur det ser ut inuti tarmarna(det jag skrev ovan) på proverna från tarmarna kunde dom inte se något avvikande och heller inte från blodprover, mer att mina värden var låga pga mycket diaree, Dom kunde inte se inflammatoriska förändringar på blodprover men endå valde dom att pröva kortison , vilket jag blev frisk av , Sen när jag trappade ur så ville dom inte fortsätta pga att dom inte tyckte dom hade grund mer för det , även fast ärrbildningar och lättblödande slemhinna finns dokumenterat i tjocktarm och tunntarm , jag vill bara få ett slut på det här eländet
Citera
2012-08-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Har du otur så kan det krävas både gastroskopi, koloskopi och leukocytscintigrafi (en typ av röntgen) innan de kan uttala sig någorlunda säkert.

Du kan ju fråga din läkare om det kan vara värt att för tillfället testa någonting lokalt antiinflammatoriskt som t.ex. asacol, (används mot UC). Känner i alla fall inte till att det skulle inverka negativt om det nu skulle råka röra sig om Crohns eller IBS istället.

Vad är leukocytscintigrafi ? Skiljer det sig från vanlig röntgen eller ser dom nå speciellt mer ? Jag har inte gjort nån röntgen
Citera
2012-08-08, 23:52
Medlem
Flamsans avatar
De säger ju att kortisonet inte hjälper på IBS, har de sagt till mig flera gånger när de skulle övertyga mig om att det var Crohns jag har . Jag blir också hjälpt av kortison, nu har jag haft en läkare som jag bara behövt ringa till när mina mediciner varit slut, jag har alltid haft recept på bla kortison liggande på apoteket för att jag ska kunna börja med det när jag ansett att jag behövt det. Läkarn sa att jag själv visste bäst när jag behövde det Så jag har plockat ut kortisonet för att ha hemma om han inte skulle villja skriva ut mer åt mig. Men jag har inte ätit predisonol (?) utan ett annat snällare kortison Entrocort.

Jag vet inte vad som hänt det senaste året, men de verkar helt plötsligt blivit "snålare" med diagnoserna på allvarliga mag/tarmsjukdomar och skyller allt på IBS.

Jag har alltså haft magsår till och från sedan jag var i 25 års åldern men de hittar inget skäl till magsåren utom att jag har ätit treo vilket jag bara gjort de senaste 5 åren kanske så jag undrar vad som gav mig magsåren innan

Har du åkt in akut när du mår som sämst? om inte gör det.
Jag har börjat med det för de ska se hur jävla ont jag har i magen efter att jag har ätit tex. sist låg jag inne på akuten nästan ett dygn och var skitdålig. Maken sa att läkaren såg ordentligt oroad ut när jag kräktes. Läkarn stod och klappade mig på benet Det gjorde så ont att jag skrek och grät samtidigt som jag kräktes. Men nu tror dom mig att jag har ont i alla fall.
Citera
2012-08-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
De säger ju att kortisonet inte hjälper på IBS, har de sagt till mig flera gånger när de skulle övertyga mig om att det var Crohns jag har . Jag blir också hjälpt av kortison, nu har jag haft en läkare som jag bara behövt ringa till när mina mediciner varit slut, jag har alltid haft recept på bla kortison liggande på apoteket för att jag ska kunna börja med det när jag ansett att jag behövt det. Läkarn sa att jag själv visste bäst när jag behövde det Så jag har plockat ut kortisonet för att ha hemma om han inte skulle villja skriva ut mer åt mig. Men jag har inte ätit predisonol (?) utan ett annat snällare kortison Entrocort.

Jag vet inte vad som hänt det senaste året, men de verkar helt plötsligt blivit "snålare" med diagnoserna på allvarliga mag/tarmsjukdomar och skyller allt på IBS.

Jag har alltså haft magsår till och från sedan jag var i 25 års åldern men de hittar inget skäl till magsåren utom att jag har ätit treo vilket jag bara gjort de senaste 5 åren kanske så jag undrar vad som gav mig magsåren innan

Har du åkt in akut när du mår som sämst? om inte gör det.
Jag har börjat med det för de ska se hur jävla ont jag har i magen efter att jag har ätit tex. sist låg jag inne på akuten nästan ett dygn och var skitdålig. Maken sa att läkaren såg ordentligt oroad ut när jag kräktes. Läkarn stod och klappade mig på benet Det gjorde så ont att jag skrek och grät samtidigt som jag kräktes. Men nu tror dom mig att jag har ont i alla fall.

Det är prednisolon jag har ätit , Jag har åkt in akut och på akuten la dom in mig , Men sjukhuset där jag bor (*****) vill inte säga vart pga att jag vill vara så privat som möjligt , Där har dom iaf 2 st gastro läkare , Och den läkaren jag hade varit i kontakt med ville inte komma och besöka mig när jag låg inlagd utan tyckte att jag var färdigutredd , så jag fick dropp , smärtlindring och fick sen åka hem , Så jag fick ingen mer hjälp av att åka in akut , så dör jag hemma så gör jag hellre det än att åka in dit igen , låg inlagd i 4 dagar
Senast redigerad av Yod4 2012-08-08 kl. 23:59.
Citera
2012-08-09, 00:01
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Vad är leukocytscintigrafi ? Skiljer det sig från vanlig röntgen eller ser dom nå speciellt mer ? Jag har inte gjort nån röntgen

De tar lite blod, separerar ut de vita blodkropparna och "märker" dem med ett radioaktivt ämne och injicerar dem igen. Sen tar de en typ av röntgenbild och ser var de märkta vita blodkropparna har samlats (vid inflammerade områden).
Senast redigerad av Saefvgren 2012-08-09 kl. 00:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in