2012-08-08, 15:04
Medlem
johnthedickholmess avatar
Som rubriken lyder. Hemliga chakran. Det skall finnas några. B.la Shunya, det svarta chakrat. Någon som kan redogöra för dessa?
Citera
2012-08-08, 15:37
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Som rubriken lyder. Hemliga chakran. Det skall finnas några. B.la Shunya, det svarta chakrat. Någon som kan redogöra för dessa?

De skulle ju knappast vara hemliga då, eller hur?
Citera
2012-08-08, 16:31
Medlem
[Strange Days]s avatar
Det finns inga "hemliga" chakran.
Däremot så finns det olika uppfattningar om hur många huvudchakran vi har beroende på vilket system man utgår ifrån.
Den tibetanska tantran listar t. ex. 10 chakran istället för 7 som är normen för både hinduisk och västerländsk mysterietradition.

Shunya verkar bara vara ett begrepp för att beskriva syftet med det 7:e chakrat ur ett mörkmagiskt perspektiv.
Kan tänka mig att Shunya används av anhängare av den vänstra handens väg för att beskriva det som inom hinduismen beskrivs som att öppna "Porten till Nirvana".
Istället för att öppna porten mot Nirvana öppnar mörkmagikern porten mot avgrunden och det okända.

Nån som är mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2012-08-08, 16:40
Medlem
Nu skall vi se...

de vanliga sju...1. Mool 2. Swadh. 3. Manip.4. Anahat. 5. Vishuddi. 6 ajna. 7 Sahasr.

Vilka är de ytterliggare 3 i Tibetansk Tantra? Lalana(i gommen)?, Bindu på toppen av bakhuvudet? Fler?

Är Sunya - det svarta chakrat ett annat namn för Bindu???
Citera
2012-08-09, 11:48
Medlem
Golachabs avatar
Som redan skrivits finns det olika många chakror i olika traditioner. 7 är vanligast och korresponderar med de sju himlarna i abrahamitiska religioners mysticism. Då inom yoga motsvarar medvetandenivåer och 7:e är sammankopplingen med Gud/Brahman.

Just Sunya betyder på sanskrit "ingenting"/ "tomhet". Det är alltså ett icke-chakra. Dragon Rouge t ex använder sig av Lalita, Golata och Lalana och icke-chakrat Shunya och anser de vara mörka chakran.

Mer om chakror finns och vad för kroppsdelar de korresponderar med finns här. Där nämns också lite mer okända namn.
Citera
2012-08-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Som redan skrivits finns det olika många chakror i olika traditioner. 7 är vanligast och korresponderar med de sju himlarna i abrahamitiska religioners mysticism. Då inom yoga motsvarar medvetandenivåer och 7:e är sammankopplingen med Gud/Brahman.

Just Sunya betyder på sanskrit "ingenting"/ "tomhet". Det är alltså ett icke-chakra. Dragon Rouge t ex använder sig av Lalita, Golata och Lalana och icke-chakrat Shunya och anser de vara mörka chakran.

Mer om chakror finns och vad för kroppsdelar de korresponderar med finns här. Där nämns också lite mer okända namn.
Din länk pratar om nadis. Jag har inte jämfört nadis eller en meridiankarta med nervsystemet, men jag tycker ändå det står ganska klart att just sushumna, "huvudkanalen" som "kopplar ihop" alla "chakran", är vad som i dagligt tal kallas för ryggmärg.

Och det är väl det yoga handlar om, att sträcka ut och rena nervbanorna från toxiner och skräp vi fått i oss från all skit under uppväxten; kemikalier, dålig kost etc samt "stärka tillbaka" nervsystemet från alla dåliga och felaktiga rörelsemönster, kontorssittande och sånt trams vi vant oss vid; och detsamma gäller meditation, bara det att när yoga gör det fysiska så gör meditation det mentala, tror vi, för de kan också höra ihop på ett sätt vi ännu inte förstår, därför att vi vet ännu alldeles för lite om hjärnan, men det är för tillfället skitsamma.
Citera
2012-08-09, 14:04
Medlem
Citat:

Tack för ett redigt och bra svar on topic. Så fort man visar på purfärsk forskning som rör sig i det paranormala så skiter humanisterna på sig. Tänk om...det finns någonting som inte redan är känt? Shit va läskigt. Vi som trodde att vi visste allt - år 2012...

On Topic...Lalana, Golata, Lalita plus Sunya blir således 11 större chakarn. Är de dessa 11 man tror på inom Tibetansk Tantrism? Som jag förstått det är Sunya ett ickechakra utan snarare center för det omanifesterade medvetandet. Dvs Sahasraras mitt, Bindu på sanskrit. Denna text är intressant http://garyosborn.webs.com/sunya.htm

Den teorin känner jag skulle kunna stämma. Religiösa i stort koncentrerar sig på det rena medvetna, det omanifesterade dvs Sahasrara och ockulta troende focuserar på Bindu då det är symbolen för allting skapelse, ägget. Det som börjar manifesteras...intressant...detta...
Citera
2012-08-09, 14:06
Medlem
Någon som har tips på någon bra meditation sett Bindu ur ett Sunya koncept?
Citera
2012-08-09, 14:12
Medlem
Precis. Här diskuterar vi hemliga chakran och den esoteriska kunskapen kring dessa. INTE om dom finns eller inte eller bevisfrågan hit och dit. Känner någon efterbliven humanist för att tjata om bevis är det fritt fram att öppna ny tråd med lämplig titel - bevis för chakranas existens - vara eller icke vara...
Citera
2012-08-09, 14:41
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Sarcasticat
Din länk pratar om nadis. Jag har inte jämfört nadis eller en meridiankarta med nervsystemet, men jag tycker ändå det står ganska klart att just sushumna, "huvudkanalen" som "kopplar ihop" alla "chakran", är vad som i dagligt tal kallas för ryggmärg.

Och det är väl det yoga handlar om, att sträcka ut och rena nervbanorna från toxiner och skräp vi fått i oss från all skit under uppväxten; kemikalier, dålig kost etc samt "stärka tillbaka" nervsystemet från alla dåliga och felaktiga rörelsemönster, kontorssittande och sånt trams vi vant oss vid; och detsamma gäller meditation, bara det att när yoga gör det fysiska så gör meditation det mentala, tror vi, för de kan också höra ihop på ett sätt vi ännu inte förstår, därför att vi vet ännu alldeles för lite om hjärnan, men det är för tillfället skitsamma.
All yoga är transcendental och inte fysisk i första hand. Syftet med yoga är att nå Gud/Brahman och bli upplyst och nå befrielse från samsara (moksh). Yoga betyder ungefär "förening" (Med Gud/Världssjälen, brahman). Du tänker på asana yoga (ställningsyoga) vilket bara är en del av hatha yoga, en av de stora yogaskolorna och är vad de allra flesta västerlänningar tror är yoga. Men då är syftet delvis precis vad du skrev. Den formen av hatha yoga vi känner till är från Tirumalai Krishnamacharya hans son Desikachar och lärjungarna och inte den ursprungliga. Praktiserandet av Surya Namaskar är inte en så gammal som många fått för sig utan spåras just till 1800-1900 talet och nämnda personligheter. Dock så finns asanas i gamla skrifter som Sritattvanidhi.

Alltså, yoga har absolut ingen fokus på det fysiska och meditation på det mentala och andliga. Meditation ingår i yoga. Bhagavad-gita menar att den enda yoga som bör utövas i vår tid (kali yuga) är bhakti yoga, hängivenhetens yoga. De andra är ytterst svårt att nå moksh med och bortkastad tid för de allra flesta. Men detta är då givetvis ur religiös synvinkel. Oavsett det är yoga inte att förknippa med gymnastik och fysiskt välmående, det är en trevlig bonus av asana yoga.

Gällande nadis och shushumna har du helt rätt.

http://www.jonnmumfordconsult.com/articles_Kundalini.html

Jag rekommenderar starkt Swami Anandakapila Saraswati's (Jonn Mumford) böcker i ämnet, personen bakom länken ovan.
Citera
2012-08-09, 14:50
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Tack för ett redigt och bra svar on topic. Så fort man visar på purfärsk forskning som rör sig i det paranormala så skiter humanisterna på sig. Tänk om...det finns någonting som inte redan är känt? Shit va läskigt. Vi som trodde att vi visste allt - år 2012...

On Topic...Lalana, Golata, Lalita plus Sunya blir således 11 större chakarn. Är de dessa 11 man tror på inom Tibetansk Tantrism? Som jag förstått det är Sunya ett ickechakra utan snarare center för det omanifesterade medvetandet. Dvs Sahasraras mitt, Bindu på sanskrit. Denna text är intressant http://garyosborn.webs.com/sunya.htm

Den teorin känner jag skulle kunna stämma. Religiösa i stort koncentrerar sig på det rena medvetna, det omanifesterade dvs Sahasrara och ockulta troende focuserar på Bindu då det är symbolen för allting skapelse, ägget. Det som börjar manifesteras...intressant...detta...
Nja, jag tror att de (Dragon Rouge) ser dessa chakran som varandes under muladhara, förutom sunya som är det svarta chakrat ovanför sahasraha. Om detta måste jag leta upp mina skrifter då jag inte kan det på rak arm. Intressant länk förresten.

Edit: De skriver ju själv på sin hemsida med bild och allt!

http://www.dragonrouge.net/swedish/allmant.htm

Så det påminner starkt om det tibetanska tantrasystemet.
Senast redigerad av Golachab 2012-08-09 kl. 14:56.
Citera
2012-08-09, 15:00
Medlem
Citat:
Nja, jag tror att de (Dragon Rouge) ser dessa chakran som varandes under muladhara, förutom sunya som är det svarta chakrat ovanför sahasraha. Om detta måste jag leta upp mina skrifter då jag inte kan det på rak arm. Intressant länk förresten.

Edit: De skriver ju själv på sin hemsida med bild och allt!

http://www.dragonrouge.net/swedish/allmant.htm

Så det påminner starkt om det tibetanska tantrasystemet.

hm...då kan min teori stämma med andra ord - svarta chakrat sunya ovanför sahasrara...menar dom då Bindu tro? Sahasraras center? Alltings skapelse...då yantras ses konstruerade som tex Meru dvs på höjden skulle det ju kunna stämma med att - ...ovanför sahasrara...

Återigen..ingen som känner till någon ockult meditation för Sunya?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in