2012-08-07, 20:12
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Smart tänkt! Japp.
Vad bra, då blir det betydligt lättare att hitta felet.
Det kan vara så enkelt som att en fjäder skaver mot sig själv, det är vanligt på nyare Volvo iaf så Volvo säljer en plastgrej för runt 70kr som man sätter på fjädern.
Citera
2012-08-07, 21:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Med påföljd att de höll längre än ett par tusen mil...

Jag hävdar bestämt att de är avsiktligt underdimensionerade idag och besiktningens statistik talar för att jag har rätt.

Jag har svårt att tro att de är "avsiktligt" underdimensionerade, vad skulle man tjäna på det? Reservdelspengarna man får in väger knappast upp förtroendetappet hos kunderna. Bilprovningens statistik visar inte att du har rätt. Den visar att du kan ha rätt. Varför kvaliteten har sjunkit spekulerar du bara i.

Man försöker göra en så billig och bra framvagn som möjligt och i bland blir det fel.
Citera
2012-08-07, 21:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Varken E90, E60/61 lider av några typfel i framvagnen. Lite krängningshämmarstag brukar gå åt.

Inte som E46 med de bakre bärarmsbussningarna eller de för klena bärarmarna på samma bilar.
Kan inte dra mig till minnes att E39 hade några generella vanliga problem i framvagnen heller. Däremot brukar man få byta några bakvagnsbussningar på E39:an.
Citera
2012-08-07, 21:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag har svårt att tro att de är "avsiktligt" underdimensionerade, vad skulle man tjäna på det? Reservdelspengarna man får in väger knappast upp förtroendetappet hos kunderna. Bilprovningens statistik visar inte att du har rätt. Den visar att du kan ha rätt. Varför kvaliteten har sjunkit spekulerar du bara i.

Man försöker göra en så billig och bra framvagn som möjligt och i bland blir det fel.

Jag spekulerar inte, jag konstaterar fakta och fakta är att moderna bilar behöver byta framvagnsdetaljer redan efter några tusen mil, de äldre bilar jag haft behövde man inte byta sådant på 10 000 mil....

Statistiken (som iof väl inte ens görs längre då bilprovningen sålts ut) på bilar talar sitt tydliga språk där styrleder och annat i framvagnarna på moderna bilar underkänns i betydligt större utsträckning än för bara 10 år sedan.

Självklart är det avsiktligt, man kapar materialåtgång vid tillverkningen och kunderna vänjs snart vid att behöva byta delar på verkstan efter några år - Vi har ju för fan inget annat val...
Citera
2012-08-07, 23:10
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Varken E90, E60/61 lider av några typfel i framvagnen. Lite krängningshämmarstag brukar gå åt.

Inte som E46 med de bakre bärarmsbussningarna eller de för klena bärarmarna på samma bilar.
Kan inte dra mig till minnes att E39 hade några generella vanliga problem i framvagnen heller. Däremot brukar man få byta några bakvagnsbussningar på E39:an.

Bakvagnsbussningarna på E39 gällde nog bara kombi, tror inte sedan har några problem av det.
Citera
2012-08-08, 10:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag spekulerar inte, jag konstaterar fakta och fakta är att moderna bilar behöver byta framvagnsdetaljer redan efter några tusen mil, de äldre bilar jag haft behövde man inte byta sådant på 10 000 mil....

Statistiken (som iof väl inte ens görs längre då bilprovningen sålts ut) på bilar talar sitt tydliga språk där styrleder och annat i framvagnarna på moderna bilar underkänns i betydligt större utsträckning än för bara 10 år sedan.

Självklart är det avsiktligt, man kapar materialåtgång vid tillverkningen och kunderna vänjs snart vid att behöva byta delar på verkstan efter några år - Vi har ju för fan inget annat val...

Vill inte vara otrevlig, men du missade logiken.

Att kvaliteten har sjunkit och problemen har ökat säger jag inget om.
Det vi diskuterade var väl VARFÖR detta skett.

Du säger avsiktlig underdimensionering, dvs man vet att det inte kommer hålla hela bilen ut.

Jag säger att det är en överdriven optimering av kostnad/kvalitet. Man försöker göra precis så det håller men inte så mycket mer.

Båda förfaranden kommer leda till att kvaliteten sjunker och problemen ökar sett från den tid när framvagnarna var överdimensionerade.
Citera
2012-08-08, 10:42
Medlem
errikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Gått drygt 5000mil. Sista gången jag köpte BMW - jävla krångel och dyra reparationer. Morsan har en anna modell som även den krånglar. Farsan kör Volvo - problemfritt.

Beror ju på hur man sköter och kör bilen jag kanske är något av en fanboy men det finns ju en anledning till att bmw anses som finare än volvo

Har inga direkt dåliga erfarenheter av bmw
Citera
2012-08-08, 10:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vill inte vara otrevlig, men du missade logiken.

Att kvaliteten har sjunkit och problemen har ökat säger jag inget om.
Det vi diskuterade var väl VARFÖR detta skett.

Du säger avsiktlig underdimensionering, dvs man vet att det inte kommer hålla hela bilen ut.

Jag säger att det är en överdriven optimering av kostnad/kvalitet. Man försöker göra precis så det håller men inte så mycket mer.

Båda förfaranden kommer leda till att kvaliteten sjunker och problemen ökar sett från den tid när framvagnarna var överdimensionerade.

Statistiken talar sitt tydliga språk. Visst vill man optimera, men detta är *INTE* optimering för bilens livslängd såvida inte bilars livslängd plötsligt anses förkortad till 4000 mil?

Dvs optimeringen *råkar* bli ett misslyckande som tillverkarna tjänar grova pengar på. Kalla mig cyniker men jag tror inte för ett ögonblick på det du snackar om...
Citera
2012-08-08, 13:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Statistiken talar sitt tydliga språk. Visst vill man optimera, men detta är *INTE* optimering för bilens livslängd såvida inte bilars livslängd plötsligt anses förkortad till 4000 mil?

Dvs optimeringen *råkar* bli ett misslyckande som tillverkarna tjänar grova pengar på. Kalla mig cyniker men jag tror inte för ett ögonblick på det du snackar om...

Så du menar på fullast allvar att biltillverkare avsiktligt bygger och kalkylerar med en livslängd på 4000 mil? Glöm det, eller förflytta dig till konspirationsdelen av flashback.
Finns en hel mängd faktorer som spelar in för livslängden på framvagnen, klimat och vägkvalitet är två stora orsaker. Är dessa likvärdiga på alla marknader tror du?
Citera
2012-08-08, 14:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Så du menar på fullast allvar att biltillverkare avsiktligt bygger och kalkylerar med en livslängd på 4000 mil? Glöm det, eller förflytta dig till konspirationsdelen av flashback.
Finns en hel mängd faktorer som spelar in för livslängden på framvagnen, klimat och vägkvalitet är två stora orsaker. Är dessa likvärdiga på alla marknader tror du?

Jag hade inte sagt något om det var några enstaka märken eller modeller men detta verkar vara ett fenomen som "drabbat" rakt över billigaste småbilen till dyraste SUV:n dvs det måste vara planerat, någon annan vettig förklaring finns inte.

Att du sitter och försvarar det som "materialoptimering" blir bara komiskt.

Nej det är inte jag som tror på konspiration det är du som är blåögd.
Citera
2012-08-08, 15:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag hade inte sagt något om det var några enstaka märken eller modeller men detta verkar vara ett fenomen som "drabbat" rakt över billigaste småbilen till dyraste SUV:n dvs det måste vara planerat, någon annan vettig förklaring finns inte.

Att du sitter och försvarar det som "materialoptimering" blir bara komiskt.

Nej det är inte jag som tror på konspiration det är du som är blåögd.

Mitt sista inlägg i denna tråd:
Så helt plötsligt har hela bilindustrin kommit på att dom ska underdimensionera alla komponenter i framvagnen? Lägg ner för fan...
Citera
2012-08-08, 15:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag skulle säga att ni båda fighters har en poäng!

Klart är att kvaliteten inte är lika bra längre, men att det skulle vara medvetet från tillverkarna låter jag vara osagt. (glödlampsterorin??)
Tror snarare det beror på materialen, det skall vara lättare och billigare material.
Jämför tex med ett hus byggt på 50-talet och ett hus från 70-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in