2012-08-07, 11:45
Medlem
Den.Tolftes avatar
Under de senaste åren har jag lagt märke till att ordet "rasism" förekommer ofta i svenska medier samt i politiska sammanhang. Har innebörden av rasism ändrats på senare tid, ofta verkar det som om skribenter menar nazism eventuellt facism när de talar just om rasistiska åsikter samt uttalande.

Per definition är ju rasism att man herarkiskt sammanställer så kallade "raser" dvs. att man kategoriserar människor i olika folkslag oftast pågrund av ytliga drag så som hud/hår/ögon färg. Och genom denna kategorisering framställer man att en "ras" är bättre än en annan.

Men ändå används denna benämning då det är tal om strängare invandringspolitik, därför undrar jag om definitionen ändrats och i sådant fall vad betyder rasism i dagens Sverige?

Ursäkta om detta inlägg är i fel tråd
Citera
2012-08-07, 12:06
Avslutad
Rasism enligt Aftonbladet

"Vi gillar olika, men gillar du inte samma som oss är du rasist"
Citera
2012-08-07, 12:09
Medlem
The.Swedes avatar
enligt mina upplevelser så anser folk att rasism är när man kritiserar en person som inte är av ariskt härkomst. eller kritiserar islam, så anser folk att man är rasist! och det är helt fel!!
Citera
2012-08-07, 12:11
Medlem
De gånger man lyfter fram nackdelar med invandring, är man rasist. Och Breivikdyrkare. Och nazist.

Så ja, nog har det förändrats ...
Citera
2012-08-07, 12:18
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Tolfte
Under de senaste åren har jag lagt märke till att ordet "rasism" förekommer ofta i svenska medier samt i politiska sammanhang. Har innebörden av rasism ändrats på senare tid, ofta verkar det som om skribenter menar nazism eventuellt facism när de talar just om rasistiska åsikter samt uttalande.

Per definition är ju rasism att man herarkiskt sammanställer så kallade "raser" dvs. att man kategoriserar människor i olika folkslag oftast pågrund av ytliga drag så som hud/hår/ögon färg. Och genom denna kategorisering framställer man att en "ras" är bättre än en annan.

Men ändå används denna benämning då det är tal om strängare invandringspolitik, därför undrar jag om definitionen ändrats och i sådant fall vad betyder rasism i dagens Sverige?

Ursäkta om detta inlägg är i fel tråd

Enligt mig och alla andra som faktiskt kallar sig rasister - och alltså inte bara har läst om sådana där onda, duma, döds rasister i DN, Aftonbladet eller annan PK-blaska - är rasism att värna sitt eget etniska kollektiv och dess överlevnad.
Citera
2012-08-07, 13:17
Moderator
Diagorass avatar
rasism betyder numera ideologisk motståndare till mångkulturen. Visst finns det rasism i samhället hos alla befolkningsgrupper, men i sedvanlig ordning fokuseras det bara på den upplevda rasismen hos svenskar som inte vill bo i mångkulturella stadsdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in