2012-08-07, 10:20
Medlem
Adobes avatar
Jag började Folkuniversitetet eftersom jag blev tvingad från Arbetsförmedlingen/förnedringen att göra något och dom visade upp Folkuniversitetet som jag tyckte var intressant. Tänkte att det blir perfekt, då Folkuniversitetet sas kunna hjälpa mig välja vad jag vill forsätta studera på universitetet som är just det problemet jag haft de senaste månaderna.

Hur som helst så har det inte blivit som jag trodde. Hittills har denna lärare/ledare knappt haft tid med att diskutera ett schema med mig.
Har under nu 2 veckor fått vara här för att söka jobb som jag lika gärna kunnat göra hemma. Datalektion där jag inte haft något att göra för jag redan kan hela office paketen osv.

Har redan förklarat för henne att jag gärna skulle vilja kunna jobba hemifrån som hon förut nämnde att jag KANSKE kan få göra någon gång. Men det går inte för sig, även fast jag hemma då kan hellre bygga upp portfolio till utbildningen jag funderat de senaste veckan på att söka nästa år. (som började söka detta år men började försent med arbetsprovet).

Enda bra är motion av 2,5 mil cykeltur varje dag mellan skolan och hemmet. Resten känns som slösad tid.
Allt jag lärt mig på dessa 2 veckor, kunde jag lika gärna lärt mig på en halv skoldag.
Detta känns som någon sorts särskola.

Undrar nu smått om det är såhär på folkuniversitetet runtom landet? Eller bara jag som tycker så? kanske bara så att folkuniversitetet suger här?
Eller kanske är det så att jag gnäller för mycket?

Enda anledningen för att jag kommer hit ö.h.t är ju för att annars får man ingen ersättning alls.
Citera
2012-08-07, 10:39
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Visst är det så, folkis är lite sär. Har sin beskärda del psykist sjuka, funktionshindrade och allmänt svagbegåvade. Vuxendagis.
Citera
2012-08-07, 10:48
Medlem
I vems regi drivs Folkuniversiteten?

Har fått för mig att det skulle vara något partipolitiskt eftersom Folkuniversitetet åtminstone i Göteborg ligger på en plats där många vänsterorganisationer håller till. Men det kanske ändå är kommunen. Varför avskaffar man inte skiten, i sådana fall är väl Yrkeshögskolan betydligt mer givande?
Citera
2012-08-07, 11:34
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Skulle tippa på att många folkuniversitet/folkhögskolor är så, klart det känns sjukt drygt för dig när du har ambitioner.

Det finns dock de skolor som är riktigt bra inom den nisch de valt att satsa på.
Citera
2012-08-07, 13:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Folkuniversitet är detsamma som de flesta andra folkhögskolor.

Det är en "andra chans" för de som misslyckats med sina studier och/eller sina liv tidigare. Dessa inrättningar skall alltså ses mer som en social instans än som en akademisk inrättning.

Dock håller en del utbildningar helt kalrt god klass.

För studiemotiverade är dock en vanlig högskola att föredra då högskolepoäng alltid är högskolepoäng.
Citera
2012-08-07, 17:08
Medlem
Om jag hade haft mer tid tillgänglig hade jag högljutt varnat alla komvux-spekulanter för Folkuniversitetet. Nivån på både lärare och administration är ärligt talat fullkomligt skamlig. Har aldrig beskådat mer brutal inkompetens. Undvik särskilt naturvetenskapliga ämnen.
Citera
2012-08-22, 08:31
Medlem
MRs avatar
Felpost ._.
Citera
2014-01-21, 12:43
Medlem
Har precis blivit tvingad av älskade Arbetsförmedlingen att gå till Folkuniversitetet för jobbcoachning. Jippie....Vill efter bara en halv dag skjuta mig själv! Vid första anblick verkade "lärarna" helt ok och supertrevliga. Men nu efter några timmar är det ett helvete att tvingas sitta här och göra saker man kunde gjort mycket mer effektivt hemma istället.

Som sagt - Går bara där för att jag ska få behålla min ersättning. som ändå inte täcker alla mina utgifter. det enda positiva med dessa jäkla "lektioner" är att jag vill så fort som möjligt få ett jobb eller praktik så jag kommer därifrån. segt är det också. Att sitta som i en skolbänk och gå igenom hur man skriver ett Cv och Personligt brev, sen leta efter nyckelord i en jobbannons och kolla vad just denna arbetsgivare söker efter. OH MY GOD!!! "Lektionerna" är på en nivå av särskola eller lågstadie. ZzZzZzzZZzz

Varför finns det inget vettigt att göra när man är arbetslös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in