• 1
  • 2
2012-08-07, 15:00
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElTacoLoco
Men tänk på ditt värde då? sjunker inte den efter att du har mördat honom?
och? Det har inget med saken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Livet har inget värde. Det kan heller inte få ett värde. Man kan dock motivera sig att leva med att brinna för olika saker.
Vad menar du med att ett liv inte har ett värde?

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Att man (vanligen) räddar en anhörig från att drunkna innan man räddar en okänd har inget med moraliska bedömningar att göra.

Vad har det med att göra da?
Citera
2012-08-07, 15:59
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Vad menar du med att ett liv inte har ett värde?
Nu är det ju inte mig frågan är riktad mot, men som jag ser det finns det inget objektivt värde med något alls, bara en subjektiv upplevelse av värde.
Citera
2012-08-07, 20:16
Medlem
FritzHollmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Nu är det ju inte mig frågan är riktad mot, men som jag ser det finns det inget objektivt värde med något alls, bara en subjektiv upplevelse av värde.
Att vi som individer värderar liv efter våra personliga preferenser är självklart. Som tidigare nämnts värderar vi personer vi tycker om högre än främlingar och fiender, den diskussionen känns inte särskilt intressant eller konstruktiv. Det vore då mycket mer spännande att försöka komma fram till ett någorlunda objektivt sätt att värdera liv, det skulle vara värdefullt för att utforma en universell etik och ett juridiskt välfungerande samhälle. Vi människor tycks ha en medfödd uppfattning om att vissa liv är värda mindre än andra, även om denna instinkt är grov och oartikulerad. De allra flesta har inga problem med att slå ihjäl en fluga medan de knappast skulle döda hamster lika lättvindigt. De flesta har en känsla av att människor är viktigare än schimpanser, att schimpanser bör behandlas bättre än katter, att katter bör behandlas bättre än möss, att möss bör behandlas bättre än flugor osv. Det finns en mer eller mindre objektiv hierarki som tycks baseras på organismers komplexitet. Huruvida detta är rätt eller rimligt kan förstås diskuteras men personligen anser jag att komplexiteten i en organisms förmåga att uppleva sitt liv är avgörande för hur det livet värderas. Det finns goda skäl att tro att människor är mottagliga för ett mycket rikare spektrum av upplevelser än t.ex flugor, därför är människor viktigare än flugor.
Citera
2012-08-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Min fråga är, om du skulle behöva välja en av två människor som skulle dö. Du visste massa information om människorna, vem skulle du döda och varför?
Det är inte din eller min "information" som är avgörande för, om en människa skall leva eller dö. Din (eller min) information är försvinnande begränsad. Bara Gud har den absolut omfattande informationen om oss, människor, och den samlade informationen sträcker sig över alla våra liv. Det är Gud som avgör, vem skall dö och på vilket sätt.
Citera
2012-08-14, 15:17
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Det är inte din eller min "information" som är avgörande för, om en människa skall leva eller dö. Din (eller min) information är försvinnande begränsad. Bara Gud har den absolut omfattande informationen om oss, människor, och den samlade informationen sträcker sig över alla våra liv. Det är Gud som avgör, vem skall dö och på vilket sätt.

Haha, exakt såhär svarade min kristna farsa med! :P Fattar inte vad som är så svårt med att tänka er in i en situation där ni var tvungna att välja mellan två liv. Och sedan reflektera lite hur och varför ni hade valt som ni gjorde.
Citera
2012-08-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit

Du är inte så altruistiskt lagd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in