• 2
  • 3
2012-08-08, 10:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Vad tror du själv att den skulle vara värd?

Värdet på klockan kanske 5 till 7 tusen beroende på köpare, ingen betalar fullpris eller ens i närheten av fullpris för en begagnad klocka 1 månad gammal.

Pantbanken måste ta höjd för risken att låntagaren inte löser ut panten så de kommer förmodligen inte låna ut över 50% av försäljningsvärdet som begagnad, dvs 2500 till 3500 kronor.
Citera
2012-08-08, 11:16
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Vad tror du själv att den skulle vara värd?

Vad är det för värde du vill ha? Nyanskaffningsvärde? Värde på blocket, tradera och ebay? Försäkringsvärde?

Pantbanken ser bara till vad de får ut för klockan och det vet de med 95% säkerhet, de har bra koll. Ska du försäkra den måste du få en ny vid förlust och då är värdet 10000.

Ska du sälja den på tradera eller blocket så beror det på om det finns tillråckligt många idioter som kan trissa upp priset, annars blir priset så lågt att någon spontant inte kan motstå priset. Något annat värde kan man inte sätta på den om man menar reella pengar, vad man får i näven vid försäljning.

Antikrundan är oftast försäkringsvärde. Auktionspriser är lika svåra att spå om som lottorader.
Citera
2012-08-08, 13:04
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Vad är det för värde du vill ha? Nyanskaffningsvärde? Värde på blocket, tradera och ebay? Försäkringsvärde?

Pantbanken ser bara till vad de får ut för klockan och det vet de med 95% säkerhet, de har bra koll. Ska du försäkra den måste du få en ny vid förlust och då är värdet 10000.

Ska du sälja den på tradera eller blocket så beror det på om det finns tillråckligt många idioter som kan trissa upp priset, annars blir priset så lågt att någon spontant inte kan motstå priset. Något annat värde kan man inte sätta på den om man menar reella pengar, vad man får i näven vid försäljning.

Antikrundan är oftast försäkringsvärde. Auktionspriser är lika svåra att spå om som lottorader.

Eftersom TS frågade hur mycket han fick om han lämnade in klockan till pantbanker så drog jag en vild gissnign att pantbanken kanske är villig att ge honom 6500. Jag har ingen klocka till salu.
Citera
2012-08-08, 18:31
Medlem
Mellan 25-33% beroende på modell och hur gammal den var sa de. Jag borde få ut runt 3000kr.
Citera
2013-07-18, 11:31
Medlem
20% av nypris är det man får, om kvitto cert och box finns med.
Citera
2013-07-19, 10:59
Medlem
De gånger jag har lånat på klockor brukar de vara antingen 20-25% på nypris eller 50-60% på nypris.

Vissa klockor har ju mycket högre procentuellt andrahandsvärde än andra. En Hugo Boss som kostar 2000:- kanske har ett andra handsvärde på 1000:-. Medans en Rolex som kostar 60 000:- kanske har ett andra handsvärde på 45 000:-.

Pantbanker skiter ju fullständigt i vad en vara kostar i nypris utan de baserar sin värdering på vad de tror att de får ut när de säljer den. T.ex har jag alltid löst ut allting som jag lånat till högre belopp vilket säkert gör att de de lite schystare mot mig då de vet att jag alltid löser ut mina grejer.
Citera
2013-07-19, 22:35
Citat:
Ursprungligen postat av Oxytocinnn
Så jag kan räkna med 1/3?

Jag borde ju få mer än 3.000:- för den. Den är någon månad gammal.

Det kanske även varierar från bank till bank.

Jag hade en Omega speedmaster värd runt 20k som jag för några år sedan lämnade in på pantbanken, den hade guldring och det fick jag låna 3000 på. Den var också mekanisk men det har nog mindre betydelse. Tror inte du får speciellt mycket på den där Baume et mercier klockan. Sälj den istället om du inte har råd.
Citera
2013-07-19, 22:37
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
6500 låter väl rimligt.

förutsatt att dom får ut 10 för den, kanske

Problemet är att en NY klocka kostar 10.

En begagnad i nyskick kanske är värd 5-6

han får max 3
Citera
2013-07-21, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag hade en Omega speedmaster värd runt 20k som jag för några år sedan lämnade in på pantbanken, den hade guldring och det fick jag låna 3000 på. Den var också mekanisk men det har nog mindre betydelse. Tror inte du får speciellt mycket på den där Baume et mercier klockan. Sälj den istället om du inte har råd.

Antingen var den inte värd 20 eller så går du till en jävla skräp pantbank. Skulle min pantbelånare räkna med att kunna sälja en klocka för 20 så skulle jag få låna åtminstone 12-13.
Citera
2013-07-21, 10:04
Medlem
trottwells avatar
För konsumenten är det ofta intressant att veta, "vad får jag låna på min klocka i relation till nypriset". Pantbanken räknar inte på det sättet.

I denna tråd används ordet värd, för att diskussionen skall vara meningsfull måste alla vara överens om vad vi och pantbanken menar med värd och värdetidpunkt.
Pantbanken (PB) säljer panten på en offentlig auktion, värdetidpunkt är alltså auktionsdagen, flera månader fram i tiden, tiden innebär en osäkerhetsfaktor, en risk, det PB får ut efter kostnader är det värde PB använder i sin kalkyl, ingenting annat. Försäljningspriset skall täcka upplupna räntor och kostnader till den dag då säljaren dvs PB får betalt för varan, oftast ca en vecka efter auktionen.

Vid en långsiktigt planerad försäljning kan varan ha ett annat värde, tex i ett skyltfönster på finagatan, eller en kvalitetsauktion i Paris.
Senast redigerad av trottwell 2013-07-21 kl. 10:07.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in