2012-08-05, 01:18
Medlem
15Februaris avatar
Ser nu att det snackas lite i AIK-led om Svenska Cupen.

Blir då givetvis intresserad av att veta hur fan det kommer att fungera.
Kikade då upp det här; http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/svenska-cupen-herrar/

Imorgon spelas alltså de absolut sista av de totalt 32 matcherna från omgång 1 där lag från Divsion 1 till Division 5 deltar/deltog.

I omgång 2, nästa alltså, så träder klubbarna från de 2 högsta Svenska serierna, Allsvenskan och Superettan, in och ställs mot de 32 av 64 lagen som gick vidare från omgång 1.
Matcherna i omgång 2 spelas helgen 18-19 augusti. Vilka som har hemmafördel här vet jag inte.
Men antar att det är lagen från de lägre serierna. Om klubbarna delas in i geografiska grupper och därefter lottas vet jag inte heller, men detta vore givetvis önskvärt.

När dessa matcher är avgjorda så får vi vänta enda till mars 2013 för att se Cup-matcher igen. Då är det nämligen dags för gruppspel.

I detta gruppspel så lottas de 32 lagen som gick vidare från kvalomgång 2 in i 8 grupper med 4 lag i varje. I dessa grupper så kommer 2 lag med hög ranking samt 2 lag med låg ranking att ställas mot varandra. Väl i gruppspelet så har de 2 högst rankade lagen rätt att spela 2 av totalt 3 matcher på egen hemmaplan.

Gruppspelsmatcherna spelas på följande datum nästa år;
Matchdag 1. 9 alt. 10 mars
Matchdag 2. 16 alt. 17 mars
Matchdag 3. 23 alt. 24 mars (Kan dock flyttas till 30 alt. 31 Mars...)

När gruppspelet är färdigspelat så de 8 gruppsegrarna att gå in i ett slutspel.

Kvartsfinalerna spelas 17 april 2013. Hur lottningarna sker är fortfarande oklart, men troligtvis är det helt "vilt" blandat så att säga.

Semifinalerna spelas 27 april 2013. Likaså här är det troligtvis rätt "vilt" blandat.

Finalen spelas 23 alt. 26 maj 2013 på Nya Nationalarenan i Solna.

Någon som sitter på ytterligare info som kan vara nyttigt att veta inför denna ständigt omstrukturerade cup?
Citera
2012-08-05, 02:11
Medlem
showtimes avatar
Kommer bli jävligt kul att lira match på gräsplan norr om Stockholm i inledningen av Mars...
Senast redigerad av showtime 2012-08-05 kl. 02:20.
Citera
2012-08-05, 03:42
Medlem
Är det något nytt för detta året att man spelar på vintersäsongen? Har inte Svenska Cupen tidigare avgjorts ungefär samtidigt som allsvenskan eller missminner jag mig?
Citera
2012-08-05, 03:49
Bannlyst
Förlåt om det är OT men betyder det här att Supercupen är ett minne blott? Eller är det tänkt att den ska spelas under somrarna hädanefter?

Tror förövrigt inte att det här formatet kommer lyfta cupens status.
Citera
2012-08-05, 05:42
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showtime
Kommer bli jävligt kul att lira match på gräsplan norr om Stockholm i inledningen av Mars...
AIK får ju det i alla fall lite mer bekvämt med tanke på Friends Arena, en inomhusarena uppskattas mycket när det är så pass kallt ute som det är i mars. Men Djurgården och Hammarby lär ju få samma bekvämlighet vid hemmamatcher när Stockholmsarenan invigs.. Är lite osäker på när det blir men det är väl möjligt att den står klar i mars nästa år.

Förövrigt så är jag sjukt positivt inställd till denna nya version av Svenska Cupen, en svensk version av Champions League med lite mindre kvalité sitter inte helt fel

Passar väl även in perfekt som försäsong?
Citera
2012-08-05, 10:30
Medlem
det enda positiva jag kan se med detta är att man får spela i europa tidigare efter man vunnit sin plats, annars verkar det lagom intressant som vanligt
Citera
2012-08-05, 13:37
Medlem
showtimes avatar
Alltså formatet låter intressant förutom just det faktum att det är snöstormar och lerslaskplaner i mars.
Jag tror det är bra med lite matcher som verkligen betyder något tidigt på säsongen (förkortar uppehållet) samt att man får kvala till EL bara några månader senare, som M.S säger.

Det har varit så mkt dumheter kring SC dom senare åren så detta framstår ändå som någorlunda genomtänkt. Någon som kommer ihåg intervjuerna med målskyttarna direkt efter mål eller när alla lag skulle spela i typ Örebro under en helg?
Citera
2012-08-06, 11:49
Medlem
Casabas avatar
Här har ni matcherna för omgång 2 (då AS och SE går in)
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/svenska-cupen-herrar/alla-matcher-2011/

Sandviken borta (80 mil) känns väl kanske inte som en drömlottning sett från en supporters ögon.. Vill de ha ett ökat intresse för cupen kan de väl åtminstone börja med att dela in kvalet mellan AS/SE och lagen från de lägre divisionerna sett till geografin.
Senast redigerad av Casaba 2012-08-06 kl. 11:55.
Citera
2012-08-06, 21:10
Medlem
Jag förstår inte idén med att lag i lägre divisioner alltid har hemmaplan. På vilket sätt gynnar det intresset för cupen eller svensk fotboll i allmänhet? Urbota korkat.
Citera
2012-08-07, 10:35
Medlem
Det är väl kul för de mindre lagen att ha en hemmamatch mot ett storlag och kan locka hyfsat med publik i de små byarna samtidigt som det lär komma ett bortafölje. Bortaföljet hade varit mycket större om man delat upp det geografiskt, vilket jag antog skulle vara fallet. Torslanda - IFK Gbg och Långholmen - AIK hade varit två bättre matcher än tvärtom, till exempel.
Citera
2012-08-07, 10:50
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Det är väl kul för de mindre lagen att ha en hemmamatch mot ett storlag och kan locka hyfsat med publik i de små byarna samtidigt som det lär komma ett bortafölje. Bortaföljet hade varit mycket större om man delat upp det geografiskt, vilket jag antog skulle vara fallet. Torslanda - IFK Gbg och Långholmen - AIK hade varit två bättre matcher än tvärtom, till exempel.

Det sker givetvis ingen lottning. SvFF sitter och pusslar lite på måfå bara för att storlagen inte ska vara <10 mil ifrån varandra. De är livrädda för att det ska bli lite stök.
Citera
2012-08-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det sker givetvis ingen lottning. SvFF sitter och pusslar lite på måfå bara för att storlagen inte ska vara <10 mil ifrån varandra. De är livrädda för att det ska bli lite stök.

Men nu finns det en risk att fansen möts på vägen hem!

Då hade det varit bättre om Göteborg åkt till Torslanda och AIK till Hägersten. Även fotbollsmässigt, vilken kick för amatörerna i Långholmen att få tvåla dit Gnaget av alla lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in