2012-08-04, 17:23
Avslutad
Enligt VG så upptäcktes en större cannabisodling i en lägenhet. Detta efter att rörmockarna hade funnit vatten i en affär. De kunde sen spåra vattnet till lägenheten, där det fanns stora odlingstält med bevattninganläggning.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10052139

Har de odlat direkt på parkettgovlet då? Kanske har de lagt plast under. I vilket fall har de inte lyckats så bra.
Citera
2012-08-04, 17:42
Medlem
Hemlys avatar
En hydro-odling som sprungit läck är lite troligare än att de odlat direkt på parketten
EDIT; såg att det var en jordodling eftar att jag läst artikeln, har väl gått hål på dripperslangen.
Citera
2012-08-04, 17:44
Medlem
kostograms avatar
Intressant.

Det där är en rätt jobbig risk om man odlar cannabis. Det kan mycket väl hända saker i lägenheter under tiden man ej är hemma då fastighetsskötaren måste komma in akut.

Jag själv rensar avloppen riktigt rejält med avfettningsmedel, spolar med högt tryck och får ut varenda litet hårstrå ur rören ett par gånger per år.

En jävligt viktig grej att komma ihåg är också att om du bor i bottenplan på lägenhetshus, och vatten börjar läcka från en annan våning/lägenhet, så kan de mycket väl gå in i din lgh ändå för att säkerhetsställa att det ej är hos dig det läcker. Vid läckage så arbetar man sig oftast uppåt ifrån bottenplanet till lägenheten högst upp för att lokalisera läckan.

Hur undviker man sådant här då? Kan iaf berätta vad jag har gjort.

Byta låskolv på dörren (så inte fastighetsskötarens masternyckel passar längre). Detta är egentligen förbjudet, men man kan enkelt slingra sig undan genom att säga man inte visste om man inte fick göra så. Låset kärvade osv.
Kontrollera avloppen, rören etc minst 2 gånger per år.
Spola inte ner för mycket grejer samtidigt i toaletten, tvinga inte ner matrester i diskkon, ta upp dem och släng de i komposten istället.

En till grej som är värd att tänka på är att i många lägenhetshus så har man besiktningar utav ventilation någon gång per år (iaf där jag bor idag). Då får man ner en lapp i brevlådan där det står vilken tid och datum som de kommer att komma. Ring upp dem och säg du inte är hemma under denna period. De kommer antagligen vilja boka om tiden, men om du tjorvar tillräckligt mycket, typ du arbetar obekväma tider, är ute och reser mycket i jobbet etc så kommer de till sist strunta i dig.

Sen om du odlar hydro så bör du givetvis vara extra noga med att inte typ ett kolfilter faller ner och välter ut alla baljor osv.

Med andra ord, sköt om ditt hem riktigt ordentligt. Man får både lära sig ett och annat, får en fräsch och trevligare tillvaro och man slipper iaf noja över onödiga risker.
Senast redigerad av kostogram 2012-08-04 kl. 17:46.
Citera
2012-08-04, 17:57
Medlem
Crystalines avatar
Bra synpunkter av kostogram.
Misstänker de att läckan kommer från din lägenhet och du bytt lås kommer de bryta sig in i lägenheten. Då kommer man garanterat få stå för kostnaden som uppstått pga det olovliga låsbytet.
Men vad är alternativet.....

En bra grej jag kört med i alla år är att låsa innerdörren och ha en lapp på nämnda dörr med texten "Hund i lägenhet, släpper in men inte ut" följt av telenummer. Denna har kommit till nytta då hyresvärden ex ska kolla ventilation, läckage vid fönsterlister,ålder/status på köksapparutur etc etc.
Citera
2012-08-04, 18:21
Medlem
kostograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crystaline
Bra synpunkter av kostogram.
Misstänker de att läckan kommer från din lägenhet och du bytt lås kommer de bryta sig in i lägenheten. Då kommer man garanterat få stå för kostnaden som uppstått pga det olovliga låsbytet.
Men vad är alternativet.....

Värt att tillägga - Det är inte en absolut säkerhet att de bryter upp låset. Så vidare det inte forsar ut vatten ur fönster och dörrar @ titanic typ.

Ifall dom har ditt nummer (via bostadsrättsföreningen, hitta.se eller vad det nu kan vara) så brukar de ringa upp dig och informera om att du eventuellt har ett läckage hemma och att de måste kunna komma in i din lägenhet.

Om du har fördelen att jobba i närheten av din lägenhet så kan du hinna hem och öppna åt dem.

Så vidare du inte har en enorm snoop dogg-odling som täcker hela vardagsrumsgolvet, utan kanske ett tält så slipper du risken att fastighetsskötaren är nyfiken och öppnar det. De har ingenting att göra med ditt tält, det kan vara tomatplantor, fotografering (du måste ha ett mörkt utrymme för negativ osv) eller vad fan som helst.

Citera
2012-08-04, 19:00
Moderator
Tystnads avatar
Jag tillhör den kategori som du inte vill släppa in

Jag har själv inte råkat ut för detta men har kollegor som haft vattenläckor ,dock ej pga odlingar ......
Reglerna är ganska strikta för att få gå in med nyckel , har inte kunden gett tillstånd är det i princip endast Polisen som får gå in ,dock är undantaget just akuta vattenläckor där vattnet rinner typ ifrån taket i lägenheten under.

Till 90% beror akuta vattenläckor på rent slarv från lägenhetsinnehavaren själv , slarviga egna vvs installationer till tvättmaskiner ,diskmaskiner etc,lämnat wc fönster öppet i -15 gr ute ,lämnat lgh med kranarna på i badkaret etc
Man skall INTE för någon installation diskm,tvättmaskin etc använda typ trädgårdslang och s.k snabbkoppling mot någon kran och låta denna vara trycksatt (med vattentryck på) den kommer för eller senare att gå sönder eller så släpper någon koppling.
Senast redigerad av Tystnad 2012-08-04 kl. 19:04.
Citera
2012-08-04, 20:29
Avstängd
lilZer0s avatar
Jo, vattenläckage är en bitch. Min hyresvärd har kommit 2-3 gånger och kollat vattenläckage osv.. Vilket har skapat problem med den odling jag hade inomhus, som nu bara är 2 växter utomhus...
Citera
2012-08-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Jo, vattenläckage är en bitch. Min hyresvärd har kommit 2-3 gånger och kollat vattenläckage osv.. Vilket har skapat problem med den odling jag hade inomhus, som nu bara är 2 växter utomhus...
Menar du allvar? På en jordodling?
För i helvete människor ni vet väl att det är olagligt att odla cannabis och kan resultera i fängelse?
För fan ansträng er lite grann va.....
Citera
2012-08-04, 22:26
Avstängd
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Menar du allvar? På en jordodling?
För i helvete människor ni vet väl att det är olagligt att odla cannabis och kan resultera i fängelse?
För fan ansträng er lite grann va.....
Ja, fast vattenläckaget var inte relaterat till odlingen utan toaletten och kranen i badrummet, utöver allt annat som finns i detta ruttna hyreshus.

Flyttar om en månad till nytt ställe med bra hyresvärd som jag haft att göra med innan, tiden går segare för varje dag som går..

edit: Blen ju ändå jobbigt då han hela tiden kom utan att ringa innan, och plingade på så man fick ju panik och bara flög upp ur soffan varje gång... Så vill inte jag ha det när jag odlar ..
Senast redigerad av lilZer0 2012-08-04 kl. 22:52.
Citera
2012-08-04, 23:53
Medlem
asså bor alla i sunkiga hyresrätter?? i en bostadsrätt har ingen rätt att gå in utom ägaren, föringen har inen rätighet att ha maserkey eller extranyckel, och ägaren har heller ingen skyldighet att lämna ut nyckel till viceärd eller dylikt.
Citera
2012-08-05, 10:13
Medlem
kostograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstrandsbiffen
asså bor alla i sunkiga hyresrätter?? i en bostadsrätt har ingen rätt att gå in utom ägaren, föringen har inen rätighet att ha maserkey eller extranyckel, och ägaren har heller ingen skyldighet att lämna ut nyckel till viceärd eller dylikt.

Jaså är det så? Isåfall är det goda nyheter för min del, bor i en bostadsrätt sedan ett par månader tillbaka.

Jag vettefan alltså, låter ju helt makalöst. Låt oss säga du har rent mjöl i påsen, du är och fjällvandrar och svår att nå på mobilen. Sen helt plötsligt briserar packningen till någon ledning och vatten börjar strömma ut på golvet i köket. Droppar ner i lägenheterna under och orsakar stora fuktskador. Då kan dem alltså inte gå in? Om fastighetsskötaren inte får tag på dig då? Någonting vid sådana situationer måste ju göras antar jag?

Även om det står annorlunda på papper så lär säkert verkligheten vid sådana situationer lämna utrymme för egna initiativ av fastighetsägaren..
Citera
2012-08-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostogram
Jaså är det så? Isåfall är det goda nyheter för min del, bor i en bostadsrätt sedan ett par månader tillbaka.

Jag vettefan alltså, låter ju helt makalöst. Låt oss säga du har rent mjöl i påsen, du är och fjällvandrar och svår att nå på mobilen. Sen helt plötsligt briserar packningen till någon ledning och vatten börjar strömma ut på golvet i köket. Droppar ner i lägenheterna under och orsakar stora fuktskador. Då kan dem alltså inte gå in? Om fastighetsskötaren inte får tag på dig då? Någonting vid sådana situationer måste ju göras antar jag?

Även om det står annorlunda på papper så lär säkert verkligheten vid sådana situationer lämna utrymme för egna initiativ av fastighetsägaren..
vid katastrofläge har dom såklart rätt att bryta sej in, men det är inte förening eller nån vaktmästare som bryter sej in, utan brandkår / polis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in