Intressant.
Det där är en rätt jobbig risk om man odlar cannabis. Det kan mycket väl hända saker i lägenheter under tiden man ej är hemma då fastighetsskötaren måste komma in akut.
Jag själv rensar avloppen riktigt rejält med avfettningsmedel, spolar med högt tryck och får ut varenda litet hårstrå ur rören ett par gånger per år.
En jävligt viktig grej att komma ihåg är också att om du bor i bottenplan på lägenhetshus, och vatten börjar läcka från en annan våning/lägenhet, så kan de mycket väl gå in i din lgh ändå för att säkerhetsställa att det ej är hos dig det läcker. Vid läckage så arbetar man sig oftast uppåt ifrån bottenplanet till lägenheten högst upp för att lokalisera läckan.
Hur undviker man sådant här då? Kan iaf berätta vad jag har gjort.
Byta låskolv på dörren (så inte fastighetsskötarens masternyckel passar längre). Detta är egentligen förbjudet, men man kan enkelt slingra sig undan genom att säga man inte visste om man inte fick göra så. Låset kärvade osv.
Kontrollera avloppen, rören etc minst 2 gånger per år.
Spola inte ner för mycket grejer samtidigt i toaletten, tvinga inte ner matrester i diskkon, ta upp dem och släng de i komposten istället.
En till grej som är värd att tänka på är att i många lägenhetshus så har man besiktningar utav ventilation någon gång per år (iaf där jag bor idag). Då får man ner en lapp i brevlådan där det står vilken tid och datum som de kommer att komma. Ring upp dem och säg du inte är hemma under denna period. De kommer antagligen vilja boka om tiden, men om du tjorvar tillräckligt mycket, typ du arbetar obekväma tider, är ute och reser mycket i jobbet etc så kommer de till sist strunta i dig.
Sen om du odlar hydro så bör du givetvis vara extra noga med att inte typ ett kolfilter faller ner och välter ut alla baljor osv.
Med andra ord, sköt om ditt hem riktigt ordentligt. Man får både lära sig ett och annat, får en fräsch och trevligare tillvaro och man slipper iaf noja över onödiga risker.