Citat:
Ursprungligen postat av
DenLilleTjocke
Har redan förklarat att jag inte är jätteinsatt i detta och att det var min personliga uppfattning. Stämmer att jag mest lyssnat på deras tidiga musik. Men började lyssna på VH III när jag såg din kommentar och får väl hålla med om att den skiljer sig. Jag generaliserade väl lite för mycket.
Sedan håller jag iofs inte med om den enorma skillnaden du nämner mellan de olika låtar du tog upp. Tycker de är ganska lika varandra. Men det är en annan sak.
Personligen ser jag inte mycket likhet på radiopop som Can't Stop Loving You och rockrökare som Mean Street. Synthdränkta Love Walks In och röjiga Somebody Get Me A Doctor är ytterligare ett exempel på variation, så nu förstår jag inte hur du hittar likheten. Det låter nästan som helt olika band, bortsett från att gitarrspelet är sig likt. David Lee Roth och Sammy Hagar hade två helt olika röster, olika sätt att skriva texter på, och samtidigt helt olika sätt att skriva melodier. Dave hade ett begränsat register som kompenserades med attityd, humor och karisma, medan Sammy hade ett bredare register och en mer kraftfull stämma. Skulle de låta lika så skulle inte den eviga "Van Halen eller Van Hagar?"-debatten i hårdrocksvärlden hålla på som den gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
zerxez
Kan hålla med om att Van Halen är rejält överskattade. De har 3 klassiska låtar: Jump, Aint Talking About Love och Panama, resten är upprepningar på samma trista pudelrock-recept, i princip samma låt efter låt. Ser dem på samma nivå som Mötley Crüe, men långt under rockens legendarer.
Om jag säger såhär. Van Halen har aldrig, och kommer aldrig, att lira pudelrock. Van Halen är en föregångare till pudelrock, men att de skulle betecknas som pudelrock är ett vanligt missförstånd. Det är ett hårdrock/heavy metal-band med en sångare vars stil inspirerade många glam metal-band, och en gitarrist som inspirerade en hel generation gitarrister. Detta räcker inte för att ge dem beteckningen pudelrock.
Och Van Halen har fler klassiska låtar än dessa. Det rör sig nämligen om det band som har haft flest listettor på den amerikanska rocklistan. Dreams, Why Can't This Be Love, Dance The Night Away och Unchained är också klassiker mer eller mindre.
Avslutningsvis vill jag säga att folk givetvis får tycka vad de vill om Van Halen, men just att det inte är någon variation... DET ser jag mer eller mindre som faktafel.