2016-01-24, 01:21
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Vänta nu lite... Hur är det INTE variation i Van Halen? Det är ju enorm skillnad på låtar som Mean Street och Somebody Get Me A Doctor om man skulle jämföra dem med typ Jump, Love Walks In, Dreams eller Can't Stop Loving You. Och Van Halen III är ju allmänt (ö)känd för att inte låta som Van Halen. Hur får du ihop detta?
Van Halen skiftade otroligt mycket i stil iom. sångarbytena, så att det inte skulle finnas någon större variation i Van Halens musik är ju bara skitsnack. Dessutom känns det lite konstigt att du föredrar Roth-eran då det var under den perioden som de utvecklades kanske allra minst.

Har redan förklarat att jag inte är jätteinsatt i detta och att det var min personliga uppfattning. Stämmer att jag mest lyssnat på deras tidiga musik. Men började lyssna på VH III när jag såg din kommentar och får väl hålla med om att den skiljer sig. Jag generaliserade väl lite för mycket.
Sedan håller jag iofs inte med om den enorma skillnaden du nämner mellan de olika låtar du tog upp. Tycker de är ganska lika varandra. Men det är en annan sak.
Citera
2016-01-24, 09:52
Medlem
zerxezs avatar
Kan hålla med om att Van Halen är rejält överskattade. De har 3 klassiska låtar: Jump, Aint Talking About Love och Panama, resten är upprepningar på samma trista pudelrock-recept, i princip samma låt efter låt. Ser dem på samma nivå som Mötley Crüe, men långt under rockens legendarer.
Citera
2016-01-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Kan hålla med om att Van Halen är rejält överskattade. De har 3 klassiska låtar: Jump, Aint Talking About Love och Panama, resten är upprepningar på samma trista pudelrock-recept, i princip samma låt efter låt. Ser dem på samma nivå som Mötley Crüe, men långt under rockens legendarer.

Tycker du även att gitarristen är "överskattad"?
Citera
2016-01-24, 12:09
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Tycker du även att gitarristen är "överskattad"?

Nja, inte lika överskattad som bandet, visst, Eddie hade sina innovationer, inte säker på att han var först med att införa tapping, men måste säga att Beat It-solot är ett av mina favoriter.
Citera
2016-01-24, 14:15
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Nja, inte lika överskattad som bandet, visst, Eddie hade sina innovationer, inte säker på att han var först med att införa tapping, men måste säga att Beat It-solot är ett av mina favoriter.

Får man fråga vilka du anser tillhöra Rockens Legendarer om inte Van Halen eller Motley Crue hör dit?
Citera
2016-01-24, 18:59
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Har redan förklarat att jag inte är jätteinsatt i detta och att det var min personliga uppfattning. Stämmer att jag mest lyssnat på deras tidiga musik. Men började lyssna på VH III när jag såg din kommentar och får väl hålla med om att den skiljer sig. Jag generaliserade väl lite för mycket.
Sedan håller jag iofs inte med om den enorma skillnaden du nämner mellan de olika låtar du tog upp. Tycker de är ganska lika varandra. Men det är en annan sak.
Personligen ser jag inte mycket likhet på radiopop som Can't Stop Loving You och rockrökare som Mean Street. Synthdränkta Love Walks In och röjiga Somebody Get Me A Doctor är ytterligare ett exempel på variation, så nu förstår jag inte hur du hittar likheten. Det låter nästan som helt olika band, bortsett från att gitarrspelet är sig likt. David Lee Roth och Sammy Hagar hade två helt olika röster, olika sätt att skriva texter på, och samtidigt helt olika sätt att skriva melodier. Dave hade ett begränsat register som kompenserades med attityd, humor och karisma, medan Sammy hade ett bredare register och en mer kraftfull stämma. Skulle de låta lika så skulle inte den eviga "Van Halen eller Van Hagar?"-debatten i hårdrocksvärlden hålla på som den gör.

Citat:
Om jag säger såhär. Van Halen har aldrig, och kommer aldrig, att lira pudelrock. Van Halen är en föregångare till pudelrock, men att de skulle betecknas som pudelrock är ett vanligt missförstånd. Det är ett hårdrock/heavy metal-band med en sångare vars stil inspirerade många glam metal-band, och en gitarrist som inspirerade en hel generation gitarrister. Detta räcker inte för att ge dem beteckningen pudelrock.
Och Van Halen har fler klassiska låtar än dessa. Det rör sig nämligen om det band som har haft flest listettor på den amerikanska rocklistan. Dreams, Why Can't This Be Love, Dance The Night Away och Unchained är också klassiker mer eller mindre.
Avslutningsvis vill jag säga att folk givetvis får tycka vad de vill om Van Halen, men just att det inte är någon variation... DET ser jag mer eller mindre som faktafel.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2016-01-24 kl. 19:04.
Citera
2016-01-24, 21:19
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Får man fråga vilka du anser tillhöra Rockens Legendarer om inte Van Halen eller Motley Crue hör dit?

Elvis, Beatles, Queen, Zeppelin, Sabbath, Stones, Hendrix, Velvet Underground etc, det vanliga köret.
Citera
2016-01-24, 21:48
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Elvis, Beatles, Queen, Zeppelin, Sabbath, Stones, Hendrix, Velvet Underground etc, det vanliga köret.
Vet inte om du visste det. Men det har kommit band som kan kallas "legendarer" även efter 70-talet.
Citera
2016-01-24, 22:08
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Vet inte om du visste det. Men det har kommit band som kan kallas "legendarer" även efter 70-talet.

Ja visst, Metallica och Iron Maiden, Guns N Roses första album, Nirvana, Green Days 90-tal, Smashing Pumpkins 90-tal, The Clash, Oasis 3 första skivor, Joe Satriani, Stevie Ray Vaughan, Ebba Grön, Rage Against The Machine, Blur, Suede, Radioheads OK Computer, Bob Hund, REMs bästa stunder, Hives bästa stunder, Jack Whites bästa stunder, Mark Knopflers bästa stunder, Pearl Jams bästa stunder.
Citera
2016-01-24, 22:28
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ja visst, Metallica och Iron Maiden, Guns N Roses första album, Nirvana, Green Days 90-tal, Smashing Pumpkins 90-tal, The Clash, Oasis 3 första skivor, Joe Satriani, Stevie Ray Vaughan, Ebba Grön, Rage Against The Machine, Blur, Suede, Radioheads OK Computer, Bob Hund, REMs bästa stunder, Hives bästa stunder, Jack Whites bästa stunder, Mark Knopflers bästa stunder, Pearl Jams bästa stunder.
Jävligt lustigt detta. Du ser band som Oasis, Bob Hund, Green Day och t.o.m. Jack White som legendarer inom rockmusiken, men inte Van Halen och Mötley Crüe? Mycket underligt, men aja...
Citera
2016-01-25, 00:58
Medlem
Apologists avatar
Citat:

Ok, det märks tydligt att du inte är musiker. Du kanske som bäst kan klinka lite på en gittar eller piano?
Av de band du nämner är det bara ett fåtal tekniskt skickliga exempelvis Hendrix eller Jimmy Page.

Att Inkludera Velvet Underground som ett Legendarsikt band o inte ge Van Halen en plats är som att pissa på mänskligheten.
Citera
2016-01-25, 11:05
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ok, det märks tydligt att du inte är musiker. Du kanske som bäst kan klinka lite på en gittar eller piano?
Av de band du nämner är det bara ett fåtal tekniskt skickliga exempelvis Hendrix eller Jimmy Page.

Att Inkludera Velvet Underground som ett Legendarsikt band o inte ge Van Halen en plats är som att pissa på mänskligheten.

Tråkigt för dig att jag är musiker, har spelat gitarr i 20 år, spelar även en del piano numera. Har studerat musikteori etc. Dock ser jag inte att hur snabbt man spelar skalor har någon koppling tills en musikaliska talang vad gäller känsla för melodi, harmoni och låtskrivande. Velvet Underground var banbrytande på många sätt och deras låtar är tidlösa än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in